Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op de racefiets en dan met rugzak, maar welke? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

op de racefiets en dan met rugzak, maar welke?

AB schreef:Maar heb je geen last van zweten gehad met die Ergon?
Als ik op de fiets op pad ben met een rugzak is dat altijd op mijn racefiets. Zweten doe ik dan toch wel, ook zonder rugzak. Met de ergon zal het op je rug wel meevallen, daar zit de rugzak vrij. Maar onder de schouderbanden en heupband heb ga je vast en zeker eerder zweten dan zonder rugzak.
De VAUDE Vent modellen hebben daarom een aantal mesh-foamkussentjes op de rug. In het midden is het vrij, waardoor rijwind de warme, vochtige lucht kan wegwaaien. Dat werkt behoorlijk effectief.
Daarom beveel ik zo'n systeem aan boven de gaasrugpanden, waarbij het gewicht toch weer nadelig verder van je rug af hangt.
Ik zat een half jaar geleden met dezelfde vraag en heb me dit rugzakje aangeschaft:

http://www.decathlon.be/NL/arpenaz-20-15422734/#

- is goed af te stellen (riem op borst en heuphoogte en twee aan de schouders)
- kost slechts 15 euro
- ik heb'm voor de zekerheid ingespoten tegen het water. De laatste keer dat ik'm op de koersfiets gebruikte regende het de hele dag een beetje en is de binnenkant droog gebleven.
- 't Is ook een erg duurzaam zakje. Ik gebruik het elke dag voor school en er zit telkens toch een hele hoop materiaal in (laptop, enkele kaften, pennenzak, lunch, ...)

Je krijgt wel een beetje een natte rug, maar volgens mij is dat niet uit te sluiten...
Zie ook mijn opmerking in dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... +alpin+air

edit:

Link komt niet bij het juiste bericht uit:
Johojo schreef:Als je toch met carbon fiets gaat, en om die reden een rugzak wilt dragen, dan raad ik je de Vaude bike alpin air aan. Een collega van me is met deze rugzak naar Italie gefietst. 10 dagen, 1500 km. Ik heb de eerste etappe (190km) meegefietst met exact dezelfde rugzak. Deze gebruik ik ook voor woon-werk verkeer. Als je eenmaal gewend bent, dan is dit een prima oplossing.
Waaarom zou je zelf een tas dragen als je het je fiets kunt laten doen? Het kan natuurlijk wel met een rugzak, maar waarom zou je je zelf zoiets aandoen? Een stuurtas en een wat grotere zadeltas zijn gewoon de beste combinatie. De stuurtas kun je vullen met je waardevolle dingen als telefoon, geld en paspoort, en er snel afhalen als je even van je fiets weg bent. De zadeltas is voor het grotere gewicht. Dat zit dan namelijk precies in het middelpunt van de fiets, zodat je er het minste van merkt. Er zijn natuurlijk wel grenzen aan deze oplossing: een grote maar laag opgehangen stuurtas van iets van 10 liter (Gilles Berthoud?) en een Carradice Camper Longflap van 24 liter (op een goede steun) is echt het maximum. Als je ultralight kampeert moet dat net lukken. Voor hotels kan het met minder.
Wim
Een stuurtas valt voor mij persoonlijk af omdat dit het stuurgedrag van mijn racefiets gewoon teveel beïnvloedt. Voor mij lekker een rugzak!
De klassieke oplossing was altijd een Franse stijl laag en dicht bij de balhoofdbuis gemonteerde stuurtas met niet teveel gewicht erin. Dan valt de invloed op het stuurgedrag wel mee (hangt ook van de fiets af, natuurlijk).
De racefietserij heeft soms rare irrationele gewoontes, en fietsen met rugzak is er daar een van. Een andere is het geloof dat je op hele smalle bandjes sneller gaat. Dat is dus nog een andere tip:monteer de breedste banden die er in je frame passen (meestal 25 mm, soms 28 mm, en als je het geluk hebt van een ouder frame soms 32 mm).
Wim
rve schreef:Een stuurtas valt voor mij persoonlijk af omdat dit het stuurgedrag van mijn racefiets gewoon teveel beïnvloedt. Voor mij lekker een rugzak!
Nu vind ik fietsen met een rugzak absoluut niet lekker! Je neemt het gewicht toch mee. Beter op mijn fiets, dan op mijn rug!
ik denk dat ik gewoon even iets moet uitproberen. ik ben niet zo gek op een rugzak, maar had ik niet een goede voor woon-werkverkeer. daarbij had ik het idee dat het mijn schouders belastte omdat dat ding verkeerd zat. (maar waarschijnlijk is dat met een goede rugzak weer anders). ik ben wel via google op een artikel gekomen waarin geklaagd wordt dat die carradicetassen soms tegen je benen aan komen bij het fietsen.(heb je dat weer)
Die zien er verder wel oke uit, maar bij elkaar (steun en tas) ook niet goedkoop. (en omdat je ze alleen via internet kan kopen vind ik het lastig inschatten hoeveel 15 liter is, al zag ik dat een ortlieb backroller 20 liter is).
die banden is wel een goede tip. daar had ik nog niet aan gedacht. het is ouder model dus er moet wel een steviger band omheen kunnen.

nogmaals bedankt voor alle tips! :D
Je tas voor dagelijk gebruik: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 04a468077d
Als je geen tas wilt en alle op de fiets dan kun je hier even kijken voor meer info: http://www.bikepacking.net/forum/index.php?www
ottje schreef:Je tas voor dagelijk gebruik: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 04a468077d
De Ortlieb Velocity is voor de woonwerkfietser vaak geschikter want iets kleiner. De breedte is wel ruim genoeg om je papieren van kantoor netjes te houden - iets wat met veel rondere rugzakken lastig is.
Leon
Nog een duit in het zakje. Als er oogjes voor op je fiets zitten kun je wellicht gewoon een Tubus Fly erop monteren en een klein kanozakje (of andere tas) erop bevestigen (=minder luchtweerstand dan zijtassen). Dat fietst in elk geval een stuk fijner dan een rugtas.
ik heb inderdaad even naar die velocity zitten kijken. ortlieb is zo degelijk dat je je ook afvraagt of je daardoor niet te zwaar of te zweterig wordt. (hun backrollers zijn super, net als de stuurtas die ik heb. die zijn niet stuk te krijgen)
lola schreef:ik ben niet zo gek op een rugzak, maar had ik niet een goede voor woon-werkverkeer. daarbij had ik het idee dat het mijn schouders belastte omdat dat ding verkeerd zat.
Een degelijk rugzak met een goede heupband (daar beschikken die Ortlieb-koeriertassen niet over, maar sommige Ortlieb-rugzakken wel) belast de schouders helemaal niet. Het is net het doel van een heupband om (bijna alle) gewicht van de schouders te halen.
Dat is onmogelijk bij een fietsrugzak, als je dat goed wilt doen. Al scheelt het wel een beetje. Bij rugzakken voor wandelen is het weer anders, en voor hardlopen (mountain marathons) wéér anders.
Een heupband op een fietsrugzak is meer bedoeld om het slingeren tegen te gaan. Doordat bij een goed systeem de rugzak echt vast zit lijkt het wel alsof de rugzak lichter is, maar dat komt omdat je dan uiteindelijk ervaart hoe een goed passende rugzak zit. Zo'n draaipunt als in sommige systemen kan daarbij zorgen dat je meer bewegingsvrijheid hebt.

Een 'te strak' zittende (benauwende) rugzak komt omdat die op de verkeerde plekken contact heeft met je lichaam.
Robertjan schreef:mesh-foamkussentjes op de rug
Daarom vind ik mijn rugzak zo prettig op de racefiets. Die kussentjes zitten ook op de brede schouderband.

Afbeelding

Ook is er een heupbandje, maar die gebruik ik alleen op de racefiets.
Robertjan schreef:Dat is onmogelijk bij een fietsrugzak, als je dat goed wilt doen.
Dat hangt er maar vanaf hoe recht (of voorovergebogen) je op de fiets zit. Met een redelijk sportieve houding (op een racefiets) zal het inderdaad onmogelijk zijn om alle gewicht via je heupband op je heupen over te brengen. Maar dan zit je weer zover voorover dat de rugzak - mits goed passend - een deel op je rug rust. (Of dat prettig is, is weer een andere vraag.)

Bij een redelijk rechte houding kan je net als met het wandellen wel degelijk een aanzienlijk deel van het gewicht van je schouders halen. Dat is toch mijn ervaring na zo'n 80000 km met een rugzak te hebben gefietst, op diverse fietsen en met gewicht variërend van 1 kg tot 20 kg.
@Leo: Dat is geheel mesh. Daardoor is er minder ventilatie mogelijk.
Wat ik bedoelde is meer dit:
Afbeelding

@Revanho: hoe meer gewicht, des te prettiger wordt het toch om het aan de fiets zelf te hangen. Transalp met minimale spulletjes mee wordt nog wel gedaan (max. 35 liter en zo'n 6 kg), maar meer meenemen is eigenlijk gekkenwerk in een rugzak als het ook aan je fiets kan. Een rugzakje voor Transalp wordt ook alleen maar gedaan omdat het voor de manoeuvreerbaarheid van de MTB ten goede komt.
Op een racefiets is dat formaat rugzakjes al aan de grote kant, maar kan het wel. Handiger is dan om toch desnoods voor OMM-dragers te kiezen i.c.m. de genoemde rolzak. Maar een 35-literzak op een kleine achterdrager gaat niet passen (yep, meerdere malen geprobeerd). Dan komen lichte zijtassen zoals de Crosso Twist Small al gauw in aanmerking (220,15 Zloty is vandaag € 53,81). Die zijn samen 200 gram lichter dan een 35 liter fietsrugzakje. I.c.m. een OMM White Rock (ca. € 57,75) kom je uiteindelijk 260 gram minder licht uit dan met een fietsrugzakje, maar zit het gewicht op een betere plaats zonder de aerodynamica flink nadelig te beïnvloeden.
Robertjan schreef:@Revanho: hoe meer gewicht, des te prettiger wordt het toch om het aan de fiets zelf te hangen.
Daar ben ik het volkomen met eens. Mijn ruime ervaring met rugzakfietsen is daarmee nog geen pleidooi voor het gebruik van een (zware) rugzak op de fiets.
Nog even over de Caradice zadeltassen. De grotere modelen moet je inderdaad steunen, maar als je dat doet komen ze ook niet tegen je benen aan. Ik zou eens kijken naar de Nelson Longflap. Die lijkt me ideaal voor jouw gebruik.
Wim