Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie oh wie heeft er zeer recente info cambodja-laos? - Forum Wereldfietser

Wie oh wie heeft er zeer recente info cambodja-laos?

Ik ga over 14 dagen via bangkok naar grens cambodja(trein-bus?)voor 1 maand daarna laos voor 6 weken,heeft er iemand nog recent nieuws v.w.b. de veiligheid,malaria,atractieve route,visa grens of ambassade bangkok(?),nog een return-visa nodig bij terugkeer grensovergang thailand? Wisselkoers cambodja en laos,etc,etc.enne.......als er nog iemand met een senior mee wil fietsen lijkt mij dat gezellig!!!!!

Hallo,

Ik ben net terug uit Cambodja, en heb daar zeer fijn gefietst.
Cambodja is een vlak land, (met uitzondering van het zuiden :) ).
Ik ben zelf via pnhom Phen aangekomen, dus niet via Thailand. Van een paar andere fietsers hoorde ik dat de weg vanuit Thailand naar Siem Reap erg slecht was, met veel Potholes.

Op dit moment krijg je ongeveer 4040 Riel voor een dollar.
Het beste is om wat dollar geld meet tenemen, en Euros. De Euro's kan je in de grote steden omwisslen voor dollar's.
Voor de drankjes en eten onderweg, kun je het beste met riel betalen.
Deze krijge door of met dollars te betale of te wisslen, in veel steden is een Cambodia bank waar je dollar in Riel kunt omzetten.

Volgens mijn GGD is er alleen in het zuiden van Cambodja kans op Malaria.
Lees Shinoukville, Kampot en Kep. Waarschijnlijkook aan de grens met Laos.
Ik heb me altijd erg veilig gevoeld in Cambodja. Okay ik ben pas 40, en gemiddeld een kop groter dan de meeste cambodjanen. Een beetje common sense, en er zal je niet veel gebeuren.

Zorg dat je een goede kaart hebt en je kunt dan ook van het asfalt wat vaak leuke momenten oplevert.

Ik ben ook net terug. Ik ben vertrokken in Bangkok en via Cambodja naar Saigon gegaan.

Globaal heb ik de volgende route gefietst: Bangkok - Poipet (grensovergang) - Siem Reap - Battambang (met de boot) - Phnom Penh - Kep - Chau Doc (Vietnam) - Saigon - Da Lat - Mui Ne - Saigon.

Cambodja vond ik een heel leuk en mooi land. De meeste mensen zijn erg vriendelijk. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, zelfs niet in Phnom Penh waarvoor gewaarschuwd wordt in allerlei reisgidsen. De bevolking in de dorpen is erg vriendelijk en ze zijn razend enthousiast als er blanke fietsers langskomen.

Wat Jaap schrijft over de weg van Sisophon naar Siem Reap klopt, 70 km potholes en stofhappen. Auto's houden wel afstand, maar dat is een kleine afstand en het liefst gaan ze vlak voor je weer naar rechts zodat je nog net wat extra stof krijgt. Ook vrachtwagens en bussen razen langs je heen.

Een dollar is inderdaad 4040 riel, maar als je geen riels genoeg hebt en je wil met dollars in een winkel of restaurant betalen houden ze vaak 4000 riel aan. Maar het is daar allemaal zo goedkoop, ik heb daar nooit moeilijk over gedaan.

Van reizigers die ik heb ontmoet heb ik hele goede verhalen gehoord over Laos. De bevolking was daar zo mogelijk nog vriendelijker, maar dat heb ik dus alleen van horen zeggen.

Veel plezier daar.

Wij steken in de ochtend van 15 januari a.s. de grens naar Cambodja over. We fietsen dan nog door naar Sisophon. Van daaruit rijden we in 1 of 2 dagen naar Siem Riep waar we een dag of vier blijven om Angkor te bekijken.
Wij zijn geen senioren maar begin dertigers. Na 5 maanden in de warmte en drukte van Azië beginnen we ons wel een beetje senior te voelen. Wij gaan ook vier weken door Cambodja en daarna zes weken door Laos toeren. Het is misschien lastig om iets af te spreken maar de kans is erg groot dat we elkaar onderweg tegen komen. Wij zijn herkenbaar als tandemrijders met een karretje. Waarschijnlijk onder het stof zit een jongen voorop en een dame achterop, de stoker.

Wie weet tot over een paar dagen.

Vriendelijke groeten,

Dennis & Marijcke.

Grappig, het wordt nog druk in Cambodja met Wereldfietsers :D . Wij zijn 14 januari de grens Vietnam-Cambodja overgestoken. Een hele verademing, na Vietnam en China is het in Cambodja erg 'rustig' op de weg. Wij verblijven nu 4 dagen in Phnom Penh, daarna fiesten via Highway 6 naar Siem Riep. Daarna hobbelen/stuiteren we door naar Thailand.
De eerste dagen in cambodja bevallen uitstekend, vriendelijke mensen.
Tip:
Houd er wel rekening mee dat hier geen geldautomaten zijn. Dollars meenemen of geld halen bij de bank met pas en paspoort, zoals dat vroeger in Nederland ook ging. Duurt wel lang.

Twee fietsers op weg naar Singapore.

groetjes
philip en lisette met hun trouwe reisgezellen Can en Ko
Hai,

Toevallig heb ik vorig jaar een maand gefietst in Thailand en laos. Vooral Laos vond ik schitterend. Ik heb daar gefietst in Het noorden. Soms moest ik een boot nemen want dan waren er geen wegen. De wegen die er waren, waren redelijk en praktisch geen verkeer. In sommige plekken zijn opstandelingen aktief en die heb ik vermeden. Verder kun je nergens pinnen, je moet dollars meenemen, moet je voldoende voer mee nemen, niet overal is wat te koop. Goede sfeer
veel plezier.
Betty
Ik ben in december wezen fietsen van Thailand naar Cambodja en ben 20 km vor Pailin de grens overgegaan in Cambodja vanaf Thailand. Vanaf Thailand kun je er eventueel met het openbaar vervoer komen. De grens zelf is rustig, geen toeristen en het visum a 20 dollar kun je aan de grens kopen. In cambodja is de weg naar Pailin (20 km) erg slecht, maar wel avontuurlijk. Vanaf Pailin is het 85 km naar battambang. Deze weg is ook weer volledig onverhard met grote gaten. Echter het is wel bijzonder aangezien je de enige blanke bent in de omgeving. Mensen zijn erg enthousiast. Ook hier weer geen openbaar vervoer. Vanaf battambang weer openbaar vervoer.

Net terug van Laos, Cambodja en Thailand:

Het grote voordeel van fietsen blijkt maar weer: met de fiets (niet met auto, bus of zo) kan je de grens Laos - Cambodja 'nemen'. In het zuiden van Laos heb je maar een doorgaande weg, die eindigt 5 kilometer voor de grens in een bospad, welke je gewoon blijft volgen (30 kilometer hiervoor heb je heel veel guesthouses op de eilandjes in de Mekong). Visa zijn aan de grens niet te krijgen (zorg hier vooraf voor), en zowel de Cambodjaanse als de Laotiaanse grenswachten verwachten, nadat je hen hebt wakker gemaakt wat smeergeld. Vervolgens is het van de grens nog zo'n 50 kilometer naar de eerste Cambodjaanse stad (Stung Treng) waar verschillende guesthouses zijn (en waar je geld kan wisselen). De grens naar Stung Treng gaat over een 'beruchte highway of hell' (kapot gebombardeerd door de Amerikanen en nooit gerepareerd). Let wel; het zal niet meer zolang een hell's highway blijven, want de chinezen zijn de weg in hoog tempo aan het upgraden.