Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woon werk fiets - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

woon werk fiets

136 berichten
Leon schreef: De hoofdmaten moeten in zoverre kloppen dat de finetuning met de stuurpen, zadelpen en zadelrail binnen redelijke grenzen blijft.
Leon
Ik zit in hetzelfde schuitje en kan geen Gudereit frame aanmeten in de wijde omtrek, dus ik moet uitgaan van eerdere ervaringen met frames en wellicht ervaringen van anderen met Gudereit frames.

Maar in principe is het verschil tussen een 61cm en 64cm frame in de meeste gevallen prima te 'tweaken' voor diverse lengtes door te spelen met zadelhoogte en stuurhoogte neem ik aan. Een 61 cm zal voor mij niet te klein zijn en een 64 cm zal niet te groot zijn. Je moet eigenlijk gewoon een week op beide frames rijden om de ideale te kiezen, maar helaas is dat vrijwel onmogelijk :)
Mctijn schreef:kan geen Gudereit frame aanmeten in de wijde omtrek
Kunnen ze de fiets bij Mastbergen niet goed aanmeten, i.e. bepalen wat al jouw maten zijn en er een passend frame bijzoeken en zadel en stuur afstellen op jouw maten?
Of koop jij de fiets online?
Zandtaartje schreef:
Mctijn schreef:kan geen Gudereit frame aanmeten in de wijde omtrek
Kunnen ze de fiets bij Mastbergen niet goed aanmeten, i.e. bepalen wat al jouw maten zijn en er een passend frame bijzoeken en zadel en stuur afstellen op jouw maten?
Of koop jij de fiets online?
Het probleem is dat ik de komende weekenden geen tijd heb om 2x 200 km te rijden.
Ik laat de fiets dus opsturen.
Even een schopje....

Inmiddels gefietst op de VSF T900 (als proefmodel voor T700 en T300), Koga LightRunner en de Stevens Randonneur.

Ik blijft het ontzettend lastig vinden! Bij alle fietsen zat ik vrij ver voorover naar mijn smaak. Dit kan voor een deel worden opgelost met een langere stuurpen volgens de winkel (en bij de T300 en de Koga ws deels ook met de verstelbare stuurpen?).

Ik vraag me nog af wat de lengte van de balhoofdbuis doet met zithouding? Bv de T400 heeft een 5 cm langere balhoofdbuis van zijn 28" broertjes. Zit je hiermee rechterop, of is dit compensatie omdat het een 26" model is???

Ik was ook eens aan het kijken op de site van Jan Janssen. De fietsen daar zijn een stuk korter in de bovenbuis dan de hier genoemde modellen: 56.4 voor 57 framemaat vs 58.2 bij 55 frame T300. zul je door zo'n kortere bovenbuis ook rechterop zitten?

En....kies je voor woon-werk voor Deore/(S)LX of voor XT?

Groetjes!!
En....kies je voor woon-werk voor Deore/(S)LX of voor XT?
Zoals ik aan het begin van deze draad al had gemeld stond ik vorig jaar voor dezelfde afweging en heb ik toen een Stevens Courier SL met 8V naaf gekocht. Juist omdat ik het het gedoe met de derailleur bij woonwerkverkeer zat was. Na (en nog steeds midden in) deze natte en pekelige winter ben ik enorm blij met mijn keuze voor dichte versnellingsnaaf.
Ik ben inmiddels een beetje van gedachten veranderd... Bovendien heb ik nog steeds mijn gazelle, dus met dit soort weer kan ik die altijd pakken (ik ben toch een bangerd ivm gladheid, dus hard hoef ik dan niet te fietsen :wink: ).

Maar heb jij een chainglider erop gemonteerd dan? De uitvoering van nu is zonder. Ik heb er wel naar geinformeerd, maar volgens de winkel kan er niet zomaar een op, ik meen omdat het voorste tandwielblad te groot is en dan dus veranderd zou moeten worden.
Nee, bewust geen chainglider, maar ik doe gewoon een klittenbandje om de enkel en heb nergens last van. Wel bij pekel even de boel met een emmer water afspoelen en droogdeppen.
Maar dan snap ik het voordeel niet zo goed. Oke, je hoeft alleen je ketting schoon te maken, maar een half emmertje meer, en je hebt de rest ook schoon? Of heb ik het mis?
Ik poets nooit iets wat niet vies is. Daar laat ik het even bij.
Zandtaartje schreef:Ik ben inmiddels een beetje van gedachten veranderd... Bovendien heb ik nog steeds mijn gazelle, dus met dit soort weer kan ik die altijd pakken (ik ben toch een bangerd ivm gladheid, dus hard hoef ik dan niet te fietsen :wink: ).
Je ga geen nieuwe fiets kopen? :roll:
Jawel, tuurlijk wel :lol: . De discussie ging alleen over naafversnelling vs derailleur, en dat de laatste meer werk is om schoon te houden in tijden als deze. Toen zei ik dat ik met zulk weer als nu (sneeuw, pekel) dan ook mijn gazelle impala kan nemen ipv mijn nieuw aan te schaffen derailleurfiets.

Iemand nog een antwoord op mijn framevragen?
Zandtaartje schreef:Iemand nog een antwoord op mijn framevragen?
Normaal gesproken zou iedere fiets op maat gemaakt moeten kunnen worden. De enige die daar echt uitsluitsel over kan geven is natuurlijk je eigen fietsenwinkel.
Nou, ik heb heb eindelijk de knoop doorgehakt! Ik heb vorige week een VSF T300 SLX besteld :D . Als alles goed gaat is ie ergens volgende week binnen. Uiteindelijk hebben het gevoel voor de - vind ik - mooiere T300, staal en een betere winkel de doorslag gegeven boven de iets beter afgemonteerde (behalve remmen) Stevens Randonneur.

Iedereen super bedankt voor alle nuttige info en commentaar!
Ondanks (of dankzij :wink: ) al mijn geharrewar (jaaaa, ik ben een ontzettende twijfelkont :oops: ) en gevraag naar details (ben blijkbaar niet voor niets een wetenschapper :twisted: ), ben ik heeel veel wijzer geworden als het om fietsen en onderdelen gaat, en dat is alleen maar winst voor mijn fietstoekomst en een uitdaging om meer zelf te gaan knutselen als er eens iets is ipv 'm meteen naar de FM te brengen...!
En als je er nog niet helemaal aan uit komt, dan kom je toch gewoon bij de Wereldfietser een Fietsreparatiecursus volgen? :wink:
Precies, dat lijkt me sowieso erg leuk!
Veel fietsplezier gewenst. Nu nog op fietsvakantie.
Wim