Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woon werk fiets - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

woon werk fiets

136 berichten
m-gineering schreef:
Tja dat zijn A merken, en die stralen uit dat ze zelf zo goed zijn en permiteren zich dus een 'eigen merk' drager (vermoedelijk in de eigen huisstijl) en sparen een paar euro. Gaat vast wel goed als je niet meer plannen dan een weekje langs rivieren met hotels hebt
Een "B" merk is dus een betere koop?
Gazelle en Batavus pretenderen dus A merken te zijn.
Wim schreef:Gazelle en Batavus pretenderen dus A merken te zijn.
In de Nederlandse marktsituatie zijn ze dat ook. Als je kijk op en liefde voor fietsen hebt koop je vermoedelijk wat anders, maar als je dat ontbeert hoef je in ieder geval geen excuses te maken voor je keuze tegen over iemand die er ook geen kijk op heeft ;)
eenzame schreef:Een "B" merk is dus een betere koop?
Wim schreef:Gazelle en Batavus pretenderen dus A merken te zijn.
Volgens mij doelde Marten met zijn opmerking idd meer op de bovenstaande merken die, omdat ze een zgn "A" merk zijn, pretenderen dat hun "eigen merk" spullen die op hun fietsen zitten (w.o. dus dragers) ook van A kwaliteit zijn.

In die zin lijkt me een "B" merk idd een betere koop. Maar wat is A en B???
Zandtaartje schreef:wat is nu daadwerkelijk de meerwaarde van merken als Koga, Santos, Snel, m-gineering! (etc) tov VSF, Stevens, Gudereit die vergelijkbare onderdelen op een fiets hebben zitten?
Dat er tussen de Gazelles van ons land en alle bovenstaande merken duidelijke verschillen zijn mij inmiddels wel duidelijk. Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord, of speel ik nu erg advocaat van de duivel? Ik snap dat de een deel (alle?) van de frames van de door mij genoemde duurdere merken met de hand gebouwd is en dat de andere fabrieks werk zijn, of buiten Europa is gemaakt, en dat dit een groot deel van de meerkosten verklaart. Ook snap ik de meerwaarde van een handgebouwd frame in de zin van gevoelswaarde, authenticiteit! (alleen heb ik er helaas het geld niet voor)
Maar, als je nu heel sec en technisch kijkt, moet mijn vraag misschien zijn: is een in (west) Europa met de hand gebouwd frame duurzamer/ gaat het langer mee dan een fabrieksframe/ frame uit China e.d.? En in welke mate/ hoelang dan?
Zandtaartje schreef: is een in (west) Europa met de hand gebouwd frame duurzamer/ gaat het langer mee dan een fabrieksframe/ frame uit China e.d.? En in welke mate/ hoelang dan?
Een gemiddelde vakantiefiets wordt in deze wereld afgedankt als de herstelkosten van de er aan geschroefde onderdelen de pan uit rijzen, of als er allemaal leuke nieuwe onderdelen zijn uitgevonden die de begeerte opwekken. Ik zou me niet laten leiden door zo iets vaags als de 'verwachte levenduur' van het frame, dat is normaal gesproken lang genoeg
Soms is er wel verschil in rijkwaliteit. De vakantiefiets die Marten voor mij gemaakt heeft fietst lekkerder dan welke vakantiefiets die ik ooit bereden heb. Dat zal komen omdat hij van staal is, omdat er dure dunwandige buizen gebruikt zijn, door een klassieke vork met dunne poten en gegoten vorkkroon, omdat de stijfheid precies goed is voor mijn gebruik en mijn gewicht (niet te stijf en niet te slap), en omdat alles precies bij mijn lichaamsmaten past. Dure confectieframes fietsen ook echt lekkerder dan goedkope, en staal fiets wat mij betreft lekkerder dan alu. Met levensduur heeft dat allemaal niet zoveel te maken. Staal zal meestal langer meegaan dan alu, maar dat geldt zowel voor dure als goedkope, en dan gaat het vooral om slijtage op schroefdraden.
Wim
whave schreef:
Daarnaast lijkt me de LCR de perfecte fiets (Rohloff-14) voor 1800 euro. Ik vraag me af of het gemak in onderhoud de 500 euro extra waard is.
Als je toch naar een Gudereit/Rohloff kijkt (bij Mastbergen en in de buurt bent van Wageningen?) dan zou je deze ook nog kunnen bekijken: http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm. Deze fiets fietst heerlijk.
Die heb ik al eens opgemerkt, mooie fiets, maar het scheelt 775 euro met de fiets die ik nu wil kopen. Trouwens zou mijn voorkeur uitgaan naar de Gudereit LCR die 1709 euro kost na inruil (van evt. een oud barrel.)
Vraagje n.a.v. mijn vorige posts.

Ik heb eerder een half uurtje op een 61 cm Gudereit frame gereden zonder problemen, maar nog niet op een 64 cm frame. Kan iemand uit ervaring zeggen dat een 61 cm frame beter zal 'passen' dan een 64 cm frame?
Uiteraard moet er voor een goed advies worden gemeten, maar ik ben al blij met een indicatie.

Ik ben 1.93m en heb binnenbeenlengte 89 cm (zonder schoenen). Ik zit het liefst wat rechterop. Zit ik dan met 61 cm beter dan met 64 cm denken jullie?
Dat moet je echt zelf uitproberen. Bovendien is niet zozeer de hoogte van het frame belangrijk maar de lengte.
Wim
Daar was ik al bang voor :)

Maar misschien heeft iemand met mijn lengte ervaring met Gudereit frames?
Het zou fijn zijn om een indicatie te hebben.
Mctijn schreef:Daar was ik al bang voor :)
Maar misschien heeft iemand met mijn lengte ervaring met Gudereit frames?
Het zou fijn zijn om een indicatie te hebben.
Het lijkt me geen goed idee om af te gaan op de ervaringen van een paar anderen; dat is grof gokken. Dan is de globale inschatting dat bij jouw lengte de genoemde fietsmaten passen en dat je indien je graag rechtop zit je de kleinste van die twee moet nemen denk ik zelfs beter.*
Leon

*: ik geef geen enkele garantie!
Mctijn schreef: Ik ben 1.93m en heb binnenbeenlengte 89 cm (zonder schoenen). Ik zit het liefst wat rechterop. Zit ik dan met 61 cm beter dan met 64 cm denken jullie?
Zou je op basis van dit soort informatie een paar schoenen durven kopen?
Leon schreef:dat je indien je graag rechtop zit je de kleinste van die twee moet nemen denk ik zelfs beter.*
:?:
Hoe werkt het nu eigenlijk met de framegeometrie? Ik ben ook iemand die graag wat rechterop zit. Is dan alleen de bovenbuislengte van belang (en daarom een kleinere maat voor Mctijn--> ook kleinere bovenbuislengte?, komen dan stuur en zadelpen hoger te staan om toch de juiste maat te bereiken?), of zijn er nog meer maten belangrijk als je kijkt naar de geprefereerde fietshouding?

Ben nog steeds aan het dubben overigens. Lastige is dat de fiets waar nu mijn voorkeur naar uitgaat (T300), nergens staat en dat proefrijden op dat model dus niet kan... Ook van ik van VSF geen framegeometrieen vinden, iemand een idee? Alvernatieven: Stevens Randonneur. Anders wordt het meteen een prijsklasse hoger, i.e. bv Koga. Als ik iets meer snap van hoe het werkt met de framegeometrie kan ik misschien al e.e.a. bij voorbata uitsluiten...
Zandtaartje schreef:Ook van ik van VSF geen framegeometrieen vinden, iemand een idee?
Oeps, al gevonden, op specificatie van de fiets, te downloaden via de site..
Zandtaartje schreef:Alvernatieven: Stevens Randonneur. Anders wordt het meteen een prijsklasse hoger, i.e. bv Koga. Als ik iets meer snap van hoe het werkt met de framegeometrie kan ik misschien al e.e.a. bij voorbata uitsluiten...
Ander alternatief Cube Central Pro, beetje zelfde als de Stevens Randonneur, is alleen kaal, geen licht ed. Wel iets beter afgemonteerd (voor wat het waard is) en iets duurder
Ik stond voor dezelfde keuze.
Waarom kijk je net als mij niet naar de Gudereit SX75? SLX afgemonteerd voor goede prijs. Ik upgrade de lamp en HS11 naar HS33 zodat ik voor < 1000 een fiets heb die bij veel andere merken 1300 euro en meer kost.
Mctijn schreef:Gudereit SX75
Heb jij enig idee of dit hetzelfde frame is als de LC75, maar dan zonder verende voorvork?
De fiets zelf kost €899, wat heb jij betaald voor het upgraden naar HS33 en de lamp (welke lamp?)?
Heb je 'm al? Foto!
Zandtaartje schreef:Hoe werkt het nu eigenlijk met de framegeometrie? Ik ben ook iemand die graag wat rechterop zit. Is dan alleen de bovenbuislengte van belang (en daarom een kleinere maat voor Mctijn--> ook kleinere bovenbuislengte?, komen dan stuur en zadelpen hoger te staan om toch de juiste maat te bereiken?), of zijn er nog meer maten belangrijk als je kijkt naar de geprefereerde fietshouding?
Alles bij elkaar is het redelijk gecompliceerd maar wel logisch.
De bovenbuislengte is de basis, maar als je die korter maakt moet het zadel hoger en dan gaat het zadel ook naar achteren, want de zitbuis is nu eenmaal schuin. Dan wordt de bovenbuis effectief langer en (!) de liggende achtervork korter. Je kunt dus niet straffeloos het zadel hoog zetten want dan zit je boven het achterwiel. Wel blijft bij het hoger zetten van het zadel de hoek van de zitbuis behouden, dus dat is weer geen punt.
Aan de voorkant van de fiets moet die geschikt zijn om het gewenste type stuur op een hoogte te zetten die aan jouw wensen voldoet. Dus als je graag rechtop zit wordt het lastig om een triathlonfiets of een heftige mountainbike aan te passen. Als je graag diep zit en daarbij klein bent, moet je niet naar de meeste 28"-fietsen met verende vork kijken want die zijn aan de voorkant vrijwel per definitie hoog.
Er zijn nog wel meer kleinere puntjes - over 28" voor kleine mensen en crancklengte en schoenmaat - maar wat ik hierboven beschrijf is toch wel het belangrijkste. De hoofdmaten moeten in zoverre kloppen dat de finetuning met de stuurpen, zadelpen en zadelrail binnen redelijke grenzen blijft.
Leon
Dank Leon, dat maakt het al wat duidelijker.
Zandtaartje schreef:
Mctijn schreef:Gudereit SX75
Heb jij enig idee of dit hetzelfde frame is als de LC75, maar dan zonder verende voorvork?
De fiets zelf kost €899, wat heb jij betaald voor het upgraden naar HS33 en de lamp (welke lamp?)?
Heb je 'm al? Foto!
Het is geometrisch hetzelfde frame. Alleen is het trekking frame op bepaalde punten wat verstevigd/verzwaard. De trekking modellen zijn ook wat comfortabeler afgemonteerd (veelal vering) en de sportmodellen wat "stijfer".

Ik betaal 950 euro met HS33 remmen en de B&M IQ Cyo. Omdat ik de helft van mijn kilometers langs een onverlichte 80 km. weg fiets (wel op fietspad), hecht ik veel waarde aan een sterke lamp. (40 lux in dit geval)