Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototips voor Vakantiefietsers - Forum Wereldfietser

Fototips voor Vakantiefietsers

Hoi Allemaal,

Hoewel de website marcomeijerink.nl nog laaaannnngggg niet af is (elke dag verandert er van alles) heb ik al wel enkele fototips geplaatst. Op het moment dat ik die op het net heb gezet kreeg ik mailtjes binnen met de vraag om dit ook met jullie te delen. Het zijn low-level fototips die speciaal gemaakt zijn voor fietsende fotografen. Dus met de aanstaande zomervakantie voor de boeg kan dit misschien voor jullie interessant zijn....
Veel plezier ermee.
Groetjes,
Marco
Dank je voor het delen van je leuke en verhelderende tips!
Ik hou je site in de gaten.
Hoi Marianne,
Mocht je een tip missen dan kan je het altijd doorgeven.
Soms is het ook voor mij lastig om te bepalen welke tips het meest waardevol voor fietsende fotografen zijn.
Groet,
Marco
Heb je ook tips voor mensen die zonder "model" een leuke fietsvakantiefoto willen maken? Jij gebruikt vaak Lisette als richtpunt in je foto's, maar als fietser alleen vind ik het moeilijk om een echte fietsvakantiefoto te maken.

Ik gebruik wel eens een rots als statief samen met de zelfontspanner en heb dan 10 sec de tijd om weer op m'n fiets te springen, lukt aardig maar ik zoek meer ideeën.
Hoi Marianne,
Goed idee! Ga ik eens over nadenken. Ik heb al wel wat ideeen.
Je zou in ieder geval een afstandbediening kunnen kopen. Voor veel camera's kost dat maar een paar tientjes (als je prof. apparatuur hebt kost het je al snel 500 euro.... :roll: ). Daarmee kan je al aardige resultaten halen en hoef je niet altijd snel op de fiets te springen. Ik gebruik dat regelmatig voor "spontane" :lol: foto's van mij en lisette.
Daarnaast zou ik een klein statiefje meenemen.

Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de ideen.....

Groetjes,
Marco
Marco Meijerink schreef:Daarnaast zou ik een klein statiefje meenemen.
Groetjes,
Marco
Goedkoper, sneller, hufterproofer en minstens net zo effectief is een 'beanbag' oftewel een dichtgenaaide zak bonen of rijst.

John.
Helemaal waar.....goeie tip John.
Ja, als statief gebruik ik ook wel eens m'n 4l ortlieb waterzak.
Ik zal eens op zoek gaan naar een draadloze afstandsbediening want ik heb nu zo'n dingetje met een draadje ertussen.
Marco Meijerink schreef:Hoi Allemaal,

Hoewel de website marcomeijerink.nl nog laaaannnngggg niet af is (elke dag verandert er van alles) heb ik al wel enkele fototips geplaatst. Op het moment dat ik die op het net heb gezet kreeg ik mailtjes binnen met de vraag om dit ook met jullie te delen. Het zijn low-level fototips die speciaal gemaakt zijn voor fietsende fotografen. Dus met de aanstaande zomervakantie voor de boeg kan dit misschien voor jullie interessant zijn....
Veel plezier ermee.
Groetjes,
Marco

Ha die Marco,

Ben jij het komende nazomerweekend ook aanwezig op de Harskamperdennen met handige fototips?
Je weet toch dat het alweer 15 jaar geleden is dat de wereldfietser is opgericht. Volgens mij was jij er ook toen al bij!
Marianne schreef:Ja, als statief gebruik ik ook wel eens m'n 4l ortlieb waterzak.
Zit in die zak rijst of bruine bonen???

John.
Heb je misschien wat tips voor als de foto’s eenmaal gemaakt zijn?
Wat is de beste afdrukservice om bijvoorbeeld een foto-album te maken?
Welke software is handig om foto’s te bewerken?
Heb een RF-draadloze afstandsbediening gekocht. Fantastisch! De afstandsbediening doet het tot ongeveer 100m (zegt men), en nu kan ik mezelf als model gaan gebruiken op de foto's. Heb vanmiddag even wat uitgeprobeerd.
Afbeelding
Dat was dus heel wat heen en weer fietsen en positioneren :wink: .
:lol:
Nou, door de afstandsbediening werkt het een heel stuk relaxter dan met de zelfontspanner waarbij ik maar 10 sec. heb. Nu heb ik de afst.bediening in de hand en druk dan regelmatig af. Met wat meer oefening zal het steeds efficiënter gaan.
Maar waar staat je fototoestel dan? Dat moet je toch eerst ergens neerzetten en er dan weer naartoe fietsen?
Ja, helemaal vanzelf ga je niet op de foto komen. Je moet er inderdaad wat voor doen. M'n fototoestel stond voor deze foto's op een bankje en op een statief.
Dan begreep ik het toch goed:
Iris schreef:Dat was dus heel wat heen en weer fietsen en positioneren :wink: . :lol:
Fototip 9 is actief.
Kijk maar eens op http://www.marcomeijerink.nl/fototips/fototip-9
Afbeelding
Leuk Marco, dat je wat gedaan hebt met de suggestie.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het moeilijk vindt een steile helling goed tot z'n recht te laten komen.
Als je nog meer goede voorbeelden hebt zou ik het leuk vinden die te zien.
Ik ben zelf slechts in het bezit van een (welliswaar mooie) digitale compactcamera; zijn daar verder nog tips voor, of is het devies 'niet inzoomen' eigenlijk wel het enige dat erover te zeggen is.

vr gr Franck