Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woon werk fiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

woon werk fiets

136 berichten
Dat kan ook. Alleen soms is het prettig als je vlak tevoren al terug geschakeld bent. En het is een stukje gewenning uit de derailleurtijd.
Bovendien heb ik zowel fietsen met derailleur (3) als met versnellingsnaaf (1). Dan is het handig om van tevoren schakelen in te slijten.
Robertjan schreef: Dan is het handig om van tevoren schakelen in te slijten.
Ja, dat lijkt me ook!
Ik ben zelf ook op zoek naar een fiets voor zo'n 30/35 km woon-werkverkeer per dag.

Eisen:
- geen voorvorkvering
- goede groep (SLX of beter)
- liefst geen schijfremmen, maar Magura HS-11 of HS-33
- goed uitgerust (geen prut LED of slechte naaf)
- lekker licht (< 14 kg als het even kan)
- liefst < 1300 euro (paar 100 meer mag als het veel extra biedt)
- neutrale kleur i.v.m. diefstal (zwart graag)

Ik heb al tot in den treure onderzoek gedaan en kom uit op een Gudereit LC95 (verende vork kan vervangen worden door de vaste vork uit de LC100)

Afbeelding

Volledig XT (alle onderdelen!) met HS33, 60-lux lamp
Prijs is zo'n 1300 euro
Specs: http://www.gudereit.de/newsite/trekkingline-gesamt.php

De vraag is, wie kan dit overtreffen qua prijs/kwaliteit verhouding? Lijkt me een uitdaging :)

Daarnaast lijkt me de LCR de perfecte fiets (Rohloff-14) voor 1800 euro. Ik vraag me af of het gemak in onderhoud de 500 euro extra waard is. Daarnaast is Rohloff niet geheel onderhoudvrij als ik dit zie: http://www.vakantiefietser.nl/producten ... #onderhoud
Het enige onderhoud aan de Rohloffnaaf is het spannen (1 minuutje werk) en olie vervangen (voor jou iedere 8 maanden een minuutje of 10... :roll:). En uiteraard de ketting en 2 tandwielen af-en-toe eens bekijken of een drupje olie geven. Misschien het achtertandwiel eens een keertje omdraaien.
Toch heel anders dan weer eens een nieuw middenblad voor, een complete casette achter vervangen, en krampachtig de pekel eraf spoelen, van álle tandwielen. En dan kraakt het weer eens en moet je weer gaan borstelen tussen die tandwielen.

Nee, geef mij maar de Rohloff of andere goede (SRAM iMotion?) versnellingsnaaf voor woon-werkverkeer. En uiteraard een goede naafdynamo voor de verlichting. :D
Ja, daarom twijfel ik nog :)
Het is alleen wel 500 euro extra voor vrijwel dezelfde fiets. Het extra geld zit puur in de Rohloff.

Heeft iemand ervaring met de LCR?
De eerste Rohloff-naven gaan al 150.000km mee, hoeveel geld ben je dan kwijt aan XT-cassettes, kettingwielen en -kwaliteit kettingen...?
Geen ervaring met Gudereit overigens, waarschijnlijk te korte benen. :D
Mctijn schreef:Ja, daarom twijfel ik nog :)
Het is alleen wel 500 euro extra voor vrijwel dezelfde fiets. Het extra geld zit puur in de Rohloff.

Heeft iemand ervaring met de LCR?
Ik rij al drie jaar met een deore uitgeruste fiets en ik zou graag een Rohloff hebben gehad. Dat is een eenmalige investering. Voor die 500,- zou ik doorsparen. Mooie prijs voor een fiets met Rohloff! Voor mijn volgende woon-werkfiets moet ik ook maar eens in Renkum kijken!
Geen idee wat het kost, maar ik vind hun model STR veel mooier.
Wim
Wim schreef:Geen idee wat het kost, maar ik vind hun model STR veel mooier.
Wim
Dit is de prijslijst 2009: http://www.gudereit.nl/gudereit_prijslijst2009.pdf
De STR staat er niet bij, maar hij is bijv hier 2400 euro:
http://www.zweirad.de/product_info.php? ... cef38ac97e

Weer 500 euro meer :)
Wel SON, stalen frame en Brooks. Jammer dat ze het Sensor-model gebruiken voor het voorlicht. Ik zou 'm altijd aan laten (weet niet of dat kan met die).
Verder is de achterdrager en het achterlicht me onduidelijk bij die Gudereits... :roll:
Robertjan schreef:Wel SON, stalen frame en Brooks. Jammer dat ze het Sensor-model gebruiken voor het voorlicht. Ik zou 'm altijd aan laten (weet niet of dat kan met die).

Alle B&M etc sensorlampen kunnen uiteraard altijd handmatig in de stand aan gezet worden, Is ook niet veel meer voor nodig als een schuifje dat het oog afdekt
Verder is de achterdrager en het achterlicht me onduidelijk bij die Gudereits... :roll:
2400€, Duitse fiets en de exacte vorm van een Tubus Cargo. Dacht je nou echt dat zo'n B-merk zijn propositie zou verknallen door er een nepdrager ipv de echte op te zetten?
Goed om te horen van die Sensor-serie.

Als de achterdrager zulk goed spul is, waarom zetten ze het dan niet eventjes op hun website? :wink: Lijkt me redelijk essentieel bij een Trekkingline fiets... Enfin, een verbeterpuntje voor Gudereit. Met al die andere merken die het niet zo nauw nemen met de kwaliteit (Giant, Gazelle, etc.) weet je soms niet meer dat je ook van het goede kunt uit gaan.
Robertjan schreef:Met al die andere merken die het niet zo nauw nemen met de kwaliteit (Giant, Gazelle, etc.) weet je soms niet meer dat je ook van het goede kunt uit gaan.
Je moet er altijd aan denken dat kwaliteit gelijk gesteld kan worden aan "geschiktheid voor beoogd gebruik", een oude en m.i. heel goede definitie in de kwaliteitswereld. Een aantal Nederlandse fabrikanten is die definitie ooit gaan uitleggen als "geschiktheid voor het door de fabrikanten beoogd gebruik", sinds waneer hun fietsen vooral geschikt zijn voor verkoop aan de gemiddelde koper.
Leon
Die er dan alleen maar op zondag mee naar het pannenkoekenhuis mag fietsen.
W
Wim schreef:Die er dan alleen maar op zondag mee naar het pannenkoekenhuis mag fietsen.
:lol: :lol:

Inmiddels ben ik bij 2 winkels geweest en mijn dilemma wordt er niet makkelijker op natuurlijk :?

Eigenlijk is hetgene waar ik nu mee worstel het volgende: wat is nu daadwerkelijk de meerwaarde van merken als Koga, Santos, Snel (etc) tov VSF, Stevens, Gudereit die vergelijkbare onderdelen op een fiets hebben zitten? Is het puur en alleen een mooiere afwerking, of zijn de frames daadwerkelijk vee(eee)l duurzamer? I.e. 30 jaar met een frame doen ipv 10 :?:
Ze hebben mooiere marketingmaterialen i.h.a. Daardoor dat ze ietsje duurder zijn. Wil je én kwaliteit en service, én een scherpe prijs, dan lijkt ReCycle in Wageningen een juiste keuze. Van de maatbouwers hanteren zij de scherpste prijzen. Scherper dan Santos, Koga, Vittorio, Snel, etc.
Robertjan schreef:Goed om te horen van die Sensor-serie.

Als de achterdrager zulk goed spul is, waarom zetten ze het dan niet eventjes op hun website? :wink: Lijkt me redelijk essentieel bij een Trekkingline fiets... Enfin, een verbeterpuntje voor Gudereit. Met al die andere merken die het niet zo nauw nemen met de kwaliteit (Giant, Gazelle, etc.) weet je soms niet meer dat je ook van het goede kunt uit gaan.
Tja dat zijn A merken, en die stralen uit dat ze zelf zo goed zijn en permiteren zich dus een 'eigen merk' drager (vermoedelijk in de eigen huisstijl) en sparen een paar euro. Gaat vast wel goed als je niet meer plannen dan een weekje langs rivieren met hotels hebt
Plan is veranderd. Het wordt de SX75. Volledig SLX. Ik laat de HS11 upgraden naar HS33 en tevens de lamp.
Totaalprijs 925 euro. (375 euro minder dan de LC95, terwijn het enige verschil eigenlijk XT -> SLX is - het SX frame is zelfs wat lichter.)

Afbeelding

Lijkt me een bijna perfecte prijs/kwaliteit verhouding.
Mctijn schreef:SX75
Mctijn schreef:Totaalprijs 925 euro
Dat heb je mooi gedaan dan!! Volgens de prijslijst van Gudereit (http://www.gudereit.nl/gudereit_prijslijst2009.pdf) is de SX75 €949?
Wat voor lamp krijg je? Koop je de fiets bij mastbergen?
Daarnaast lijkt me de LCR de perfecte fiets (Rohloff-14) voor 1800 euro. Ik vraag me af of het gemak in onderhoud de 500 euro extra waard is.
Als je toch naar een Gudereit/Rohloff kijkt (bij Mastbergen en in de buurt bent van Wageningen?) dan zou je deze ook nog kunnen bekijken: http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm. Deze fiets fietst heerlijk.