Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In de keuken bij Rohloff - Forum Wereldfietser

In de keuken bij Rohloff

Hopelijk geen repost, also viel spass:

http://videos.mtb-news.de/videos/view/3575
Erg leuk en interessant filmpje.
Aan de ene kant lekker amateuristisch gemaakt, aan de andere kant zie je met hoeveel kennis en liefde zo'n Rohloff naaf wordt gemaakt.
Inderdaad wat amateuristisch maar geeft wel een goed beeld van waarom de Rohloff de prijs heeft, die het heeft. Véél handwerk en véél kwaliteitscontrole. Is mij, persoonlijk, het geld wel waard zeker nu je ziet hoe ze gemaakt worden.

Het filmpje is ook erg instructief voor het geval je een defect onderweg hebt. Het geeft je iets meer inzicht hoe de zaak in elkaar zit en waar het stuk kan gaan.
Leuk om te zien vond ik dat er blokjes in zitten die stuk gaan als er teveel kracht op komt. Hierdoor kun je niet verder fietsen maar gaat niet de gehele naaf aan diggelen en is reparatie mogelijk.

De rode behuizing vind ik afschuwelijk. Als een neon reclame die aangeeft 'hier is een Rohloff, steel mij' :wink:
Ook ik vond het een prachtig gezicht. Ik vond het bovendien goed te zien dat dit geen sweatshop in Chinese stijl is. Ook daar betaal je voor, maar dat is alleen maar mooi. Een filmpje van Schmidt zou een dergelijke obsessie met kwaliteit laten zien (net als van die knalrode naafhuizen), en ook daar vast goede arbeidsomstandigheden.
Wim
Wim schreef:Ook ik vond het een prachtig gezicht. Ik vond het bovendien goed te zien dat dit geen sweatshop in Chinese stijl is. Ook daar betaal je voor, maar dat is alleen maar mooi. Een filmpje van Schmidt zou een dergelijke obsessie met kwaliteit laten zien (net als van die knalrode naafhuizen), en ook daar vast goede arbeidsomstandigheden.
Wim
De SON rode naafhuizen zijn veel mooier dan die van Rohloff: de Son naven worden eerst nog gepolijst voor het anodiseren ;)
marsupilami schreef:Hopelijk geen repost, also viel spass:

http://videos.mtb-news.de/videos/view/3575
Dat is een indrukwekkende hoeveelheid handwerk, en soms gaat dat mis:
Afbeelding
dunne papieren pakking
Afbeelding
hij wil niet
Afbeelding
dan maar even recht trekken
Afbeelding
nieuwe take en vermoedelijk nieuwe pakking
Afbeelding
beetje duwen en trekken
Afbeelding
hij lijkt te zitten en gaat dicht
Afbeelding
dicht, of toch niet?

Het werkt natuurlijk niet lekker met zo'n camera op je vingers, maar is dit niet waar de Rohloff naaf nogal eens lekt?

Frank
frank bueters schreef:Dat is een indrukwekkende hoeveelheid handwerk, en soms gaat dat mis:
Het werkt natuurlijk niet lekker met zo'n camera op je vingers, maar is dit niet waar de Rohloff naaf nogal eens lekt?

Frank
Nee, de lekkage treed eerder op langs de keeringen, die het draaiende huis ten opzichte van de stilstaande as moeten afdichten
Hele verbrandingsmotoren zitten dicht met dunne pakkingen die nooit lekken, ondanks dat er best wel wat druk op een pakking kan komen. Ik denk dat een kering bij een draaiende as eeder zal lekken, maar dat geld voor elke versnellingsnaaf (SRAM Dual drive, Sturmey Archer) Aangezien de assen met versnellingen of uberhuapt keringen op een draaiende as al wat langer bestaan als de Rohloffnaaf, denk ik dat ook dat probleem al lang geteackeld is.