Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Rohloff 14 versnellingsnaaf?? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Rohloff 14 versnellingsnaaf??

Nog 1x per jaar olie wisselen en de rest van het jaar kun je achterover leunen.... Of zit het verhaal toch anders in elkaar. Wie van U gebruikt een Rohloff naaf het schijnt zo goedkoopt te zijn per kilometer! Maar is dat ook zo en hoe is de naaf in gebruik?

Ik rij momenteel een flevo-bike en zal t.z.t. toch een andere versnellingsnaaf moeten aanschaffen daar deze zeer oud is en niet veel mogelijkheden heeft tot renovatie. Het betreft een Orbit naaf met een Sachs cassette van 7 versnellingen en 2 versnellingen in de naaf.


Met vriendelijke groet,

Johan Berends

http://www.mtbr.com/reviews/Hub/product_68272.shtml
http://www.mtbr.com/reviews/Hub/product_68271.shtml

Kijk hier eens voor reviews van gebruikers, zijn er wel een paar te vinden!

Succes!
be68an schreef:Nog 1x per jaar olie wisselen en de rest van het jaar kun je achterover leunen.... Of zit het verhaal toch anders in elkaar.
Volgens gebruikers in Duitse nieuwsgroepen hoef je helemaal geen olie meer te wisselen .....
be68an schreef:Wie van U gebruikt een Rohloff naaf het schijnt zo goedkoopt te zijn per kilometer! Maar is dat ook zo en hoe is de naaf in gebruik?

Ik rij momenteel een flevo-bike en zal t.z.t. toch een andere versnellingsnaaf moeten aanschaffen daar deze zeer oud is en niet veel mogelijkheden heeft tot renovatie. Het betreft een Orbit naaf met een Sachs cassette van 7 versnellingen en 2 versnellingen in de naaf.


Met vriendelijke groet,

Johan Berends
Wij hebben de Rohloff kunnen uitproberen in de Mergelheuvelland 2-daagse http://www.mh2d.nl, gemonteerd in een tandem. Daarmee hebben we de 70 km. MTB-route gereden en dat liep perfect. Wij waren destijds bezig om zelf een nieuwe tandem te bestellen. De twee redenen waarom we toen geen Rohloff kozen waren:
  • bijgeluiden in kleine versnellingen - wij hadden het vermoeden dat we dat bij lange klimmen (denk fietsvakantie) hinderlijk zouden gaan vinden)
  • overschakelen van 7 naar 8 gaat soms gepaard met een 'klonk' waarna de naaf in 14 staat
Verder is het volgens mij het type product dat een probleem oplost dat echt bestaat (zulks in tegenstelling tot marketing :lol: ): praktisch geen onderhoud, onder last schakelen, bij stilstand schakelen, gewoon prima en elke Euro waard.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de efficientie van de Rohllof. Aangezien ik veel verhalen hoor van mensen die een Nexus 7 zwaar vinden trappen.
Van de wrijvingsverliezen van de Rohllof heb ik nog nooit wat gehoord.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Ik ben wel nieuwsgierig naar de efficientie van de Rohllof. Aangezien ik veel verhalen hoor van mensen die een Nexus 7 zwaar vinden trappen.
Van de wrijvingsverliezen van de Rohllof heb ik nog nooit wat gehoord.

Groeten,

Marco
Ik geloof dat de efficientie/werkingsgraad van een Rohloff naaf ongeveer 1.5% lager lag als een HEEL GOED ONDERHOUDEN ketting.
was ongeveer 96.5% voor de Rohloff naaf om 98% voor een goed onderhouden ketting.
In de praktijk was er tussen een klassieke derailleur en een Rohloff naaf geen verschil in werkingsgraad.

Voor de mensen die graag lezen:
http://www.rohloff.de/index.php?p=TECHNIK/WIRKUNGSGRAD

Dat verhaal verteld Shimano ook over de Nexus, maar je voelt hem zwaarder trappen.

De meeste cijfers van de fabrikant neem ik met een korreltje zout.
Wel eens met Dutch Perfect banden gereden? Volgens de fabrikant geen verhoogde rolweerstand. In de praktijk ga je 3 km/u langzamer. (17 iov 20 km/u)

Vandaar dat ik de verhalen wel wil horen.

Marco

Marco de Wit schreef:Dat verhaal verteld Shimano ook over de Nexus, maar je voelt hem zwaarder trappen.

De meeste cijfers van de fabrikant neem ik met een korreltje zout.
Wel eens met Dutch Perfect banden gereden? Volgens de fabrikant geen verhoogde rolweerstand. In de praktijk ga je 3 km/u langzamer. (17 iov 20 km/u)

Vandaar dat ik de verhalen wel wil horen.

Marco
Op een forum waar ik normaalgesproken veel rondhang (www.dirty-pages.net) lopen wat gebruikers rond van de Rohloff naaf.
Uit hun verhalen merk je dat er vrij weinig verschil te voelen is en de naaf ondanks zijn formaat en gewicht soepel loopt.
Alleen de eerste 1200-1500km(ongeveer) loopt hij iets minder soepel doordat alles nog op elkaar in moet slijten. (klinkt dramatischer dan het werkelijk is)
Het is dus niet direct een product dat meteen maximaal werkt maar enige tijd nodig heeft om "ingereden" te worden.
Maar na dat inrijden is het werkelijk "mount and forget", weinig tot geen onderhoud en minimale slijtage.
Misschien het verschil met de Nexus naaf door het olie-bad wat de Rohloff gebruikt.

Het is dat ik een gewichts-fetisjist ben op mountainbike gebied anders zou ik het wel weten... :twisted:

Martijn

Voor een gezaghebbend overzicht zie

http://www.sheldonbrown.com/harris/rohloff.html

Daar wordt ondermeer verwezen naar de ervaringen van Thorn, Engeland's toonaangevende bouwer van expeditiefietsen. Thorn is zo te zien bezig zowat de gehele (duurdere) productlijn van solo expeditiefietsen en tandems van Rohloff naven te voorzien.
www.sjscycles.com en vooral
http://www.sjscycles.com/thornbrochure.asp

Op deze sites staan uitgebreide technische overzichten, inclusief beschrijvingen van de diverse typen Rohloff naven, onderhoudsadviezen, en ervaringen bij intensief gebruik.

Mij lijkt dat voor wie het zich kan permitteren een Rohloff naaf de mooiste oplossing is voor een vakantiefiets of mtb.
Wim

Ook ik heb vernomen dat de roloff een flinke inrijperiode nodig heeft en ook de problemen tussen de 7de en 8ste versnelling die niet verdwijnen na inrijden. En dit van een objectieve "voorstander" (vaak is men helaas minder objectief als men "het" zelf bezit :roll: )!!! Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er maar 32 spaken in kunnen (of waren het er nou 36??) Ik ben zelf nl een flinke jongen (100kg.) en reis niet bepaald licht (ruim 25 kg.) en heb dus een sterk achterwiel nodig (min. 40 but. sp. en dubb. geb. velgen). Maar wie weet als ze de problemen tussen de 7de en de 8ste versnelling oplossen (heeft dacht ik te maken met het aantal tandwielen die meegenomen moeten worden) en er een 40 spaaksuivoering komt, 8) 8) ga ik mezelf ook eens verwennen :wink: :!:

mark999 schreef:Ook ik heb vernomen dat de roloff een flinke inrijperiode nodig heeft en ook de problemen tussen de 7de en 8ste versnelling die niet verdwijnen na inrijden. En dit van een objectieve "voorstander" (vaak is men helaas minder objectief als men "het" zelf bezit :roll: )!!! Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er maar 32 spaken in kunnen (of waren het er nou 36??) Ik ben zelf nl een flinke jongen (100kg.) en reis niet bepaald licht (ruim 25 kg.) en heb dus een sterk achterwiel nodig (min. 40 but. sp. en dubb. geb. velgen). Maar wie weet als ze de problemen tussen de 7de en de 8ste versnelling oplossen (heeft dacht ik te maken met het aantal tandwielen die meegenomen moeten worden) en er een 40 spaaksuivoering komt, 8) 8) ga ik mezelf ook eens verwennen :wink: :!:
Dat "probleem" tussen de 7e en 8ste versnelling heb je alleen als je onder (forse)kracht schakelt, de naaf schakelt dan tussen twee planetenstelsels in de naaf.
De naaf springt dan eventjes in de 14de versnelling, maar dat verdwijnt weer als je even kracht van de pedalen haalt.
De naaf is idd 32 gaats, maar wel met hele korte spaken.
Als je die naaf zou gebruiken met 32 stuks DT Alpine III spaken en een stevige velg is er geen enkel probleem.
Een groot aantal spaken zou slechts nodig zijn als doorsnede van de naaf klassiek zou zijn.
De naaf is zo dik dat hij zelfs niet kruis-over-drie gespaakt word maar kruis-over-twee als spaakpatroon.
cubeman schreef:
Alleen de eerste 1200-1500km(ongeveer) loopt hij iets minder soepel doordat alles nog op elkaar in moet slijten. (klinkt dramatischer dan het werkelijk is)
Het is dus niet direct een product dat meteen maximaal werkt maar enige tijd nodig heeft om "ingereden" te worden.
Maar na dat inrijden is het werkelijk "mount and forget", weinig tot geen onderhoud en minimale slijtage.


Martijn

Een wiel met een Rohloffnaaf wordt niet paraplu gespaakt waardoor de spaakspanningen links en rechts hetzelfde blijven. Bij een paraplu gespaakt achterwiel - met rechts de kransjes - is de spaakspanning rechts het dubbele van links. Daardoor is een 32-spaaks Rohloffwiel toch sterker dan een 36-spaaks derailleurwiel - bij gelijkblijvende andere condities.
Leon

32 spaaks, eng gevoel! het zal wel tussen de oren zitten maar toch, 32!!! bedenk wel minimaal +/- 130 kilo :twisted: slechte weg dan een kuil, ik weet het niet. :( 'k heb op m'n nieuwe 28" fiets uiteindelijk toch maar besloten om achter een 40 spaaks XT-naaf met DT-alpine3 spaken met pro-lock en sputnik velgen 8) misschien wat conservatief maar, better safe than sorry! Had de roloff 40 gaatjes gehad, was ik voor de roloff gegaan, nou ja, tenminste 95% zeker. Ik praat wel over een 28 inch wiel! Wat betreft die 5%, het mag misschien banaal klinken maar toch, die prijs hé :roll: .!
Hallo mark,
Maar wat kost nou precies een xt naaf met DT alpine 3 spaken met pro-locl om even een inzicht te krijgen in wat nu het uiteindelijke prijsverschil is. En met deze 40 spaken voel je je wel veilig!

Ik ben zelf ook niet de lichtste dus sterkte is voor mij ook een belangrijk punt. Ook al heeft mijn fietsje maar 20" velgen dus veel kortere spaken. Ik heb nu een kinderfiets velgje erop liggen.....voor een 438 velg normaal 406 is de keuze beperkt blijkt nu. Heb een flevobike met 2x 20" velgen. Vind hem niet zo goed remmen maar een hoge (sterkere) velg blijkt niet leverbaar of weten jullie een adres??

Dus om het geheel meteen te voorzien van een goed versnellingsnaafje was ik nieuwsgierig naar de alternatieven en de beoordeling van een Rohloff naaf de mercedes onder de velgen....of is een XT naaf met DT alpine 3 spaken met prolock even goed?? Wat is prolock by de way??

Groeten Johan Berends

Een 20" velg is verkrijgbaar in de volgende types:

Ik weet niet hoe die Alex velgen eruit zien, maar dat is vast wel met google te vinden. 8O

Alex X404 36g
Alex DX 2418 36g
Alex DX 2418 48g
Alex Supra-B 36g
Alex Supra-B 48g
Vuelta Airline 1 36g (Denk dat dit de sterkste is)

Prolock zijn zelfborgende nippels van DT en voorkomen dat de spaaknippels losdraaien en hiermee het wiel zijn spanning verliest.

Groeten,

Marco de Wit

Naar ik heb vernomen moet de ketting constant gespannen blijven. Kan dit gebeuren door een (niet gebruikte) derailleur te monteren?
Ik bedoel dus een derailleur waarmee je niet meer kunt schakelen, maw die in een bepaalde stand is vastgezet.

Eigenlijk komt mijn vraag nu pas : kun je bij gebruik van de Rohloffnaaf een voorderailleur monteren én gebruiken, of is dit (praktisch en/of theoretisch) niet mogelijk?

bedankt voor de reacties.

Headley schreef:.. kun je bij gebruik van de Rohloffnaaf een voorderailleur monteren én gebruiken, of is dit (praktisch en/of theoretisch) niet mogelijk?
Hoi,
Het zal vast kunnen, maar als je derailleurs gaat monteren, wat is dan nog het grote nut van de Rohloffnaaf?
Leon

Wel, ik heb geen weet van het bereik van deze Rohloffnaaf. Is deze voor gebruik in de bergen geschikt, of komt hij net ietsje tekort om vlotjes bergop te gaan (ik heb het dan over een zwaar beladen randonneur, en niet over een lichtgewicht racefietsje).
In het geval van een voorderailleur zou je de mogelijkheden kunnen uitbreiden hé.

door een rare bug kwam mijn reactie hier terecht.

LP

Het bereik van een Rohloff naaf komt inderdaad overeen met 3*9 versnellingen. Door achter een groter/kleiner tandwiel te nemen kan je het bereik naar boven of naar beneden bijstellen.
Het bereik is ruim voldoende voor in de bergen.

Binnenkort gaan wij voor een bekend fietsenmerk 2 Rohloff-naven uittesten, te weten:

* Eén naaf geplaatst in een "normaal" trekkingframe waar niet een speciale uitsparing is gemaakt voor een Rohloff-naaf. Deze naaf werkt dus met de bekende kettingspanner.
* Een één naaf in een frame dat daar wél voor aangepast is zodat oa de kettingspanner achterwege gelaten kan worden.

Zoals wellicht leden van de wereldfietser onder jullie weten springen wij niet echt zuinig met onze fietsen (een fiets is er om mij te dienen en niet andersom) om dus wordt het een echte harde praktijktest.

De eerste test is de montage en démontage. Ik zet onze fietsen altijd zelf in elkaar zodat ik ook kan zien of het een techniek is waar ik vertrouwen in heb.....ook in het verre buitenland.
De tweede test is het fietsen door verschillende landschappen en bij verschillende klimaten. Hoe reageert de naaf bij extreme koude en hitte, wat doet de naaf onder extreme belasting, hoe regaeert de naaf op verschillende soorten olie, enz.
De derde test is de duurtest. Wat doet de naaf na 20 à 30.000 kilometer.

Kortom: de naaf wordt flink door de mangel gehaald.

Groet,
Marco

Leon, Lizpie, Marco,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Marco, je kunt zeker niet zeggen ('t komt niet op een paar dagen hoor :lol: ) wanneer ongeveer de resultaten van uw test rond zullen zijn (kweet wel, 20 à 30.000 Km fiets je niet op enkele weken - ik toch niet).

Ben toch benieuw naar uw resultaten, je laat ons toch iets weten hé.