Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fietsgereedschappen meenemen onderweg - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welke fietsgereedschappen meenemen onderweg

m-gineering schreef: steeksleutel omruilen voor 8-10. 12 zit nergens op, 8 is de maat van de Magura fittingen
Goede tip

Ik zie dat die combinatie op mijn Crankbros multitool zit.
Kan ik de steeksleutel laten vervallen. Scheelt weer 41 gram :)
Bij een langere reis is het nodig ( = Rohloff geeft dit aan) na 5000 km het achtertandwiel om te draaien (Rohloff). Ik mis op de diverse lijstjes een kransafnemer en kettingzweep. Vooral deze laatste is vrij groot en relatief zwaar. Of kan het ook zonder ?

Mvg Anne
Plus dat die dingen soms nog wel eens achterlijk vast willen gaan zitten...... :shock:
anne meinema schreef:.... kettingzweep. Vooral deze laatste is vrij groot en relatief zwaar. Of kan het ook zonder ?

Mvg Anne
Meter panlat scoren en je ketting er met een stuk ijzerdraad aan vastknopen
hoe was dat ook alweer met NEXT BEST THING ? het afladen van de bagage neemt bijna meer tijd in beslag dan het wisselen van een spaak met NBT en een NBT weegt en kost bijna niks.

Opa Leen die al een paar keer een rot achterwiel heeft gehad. :evil:
Leen Verkerk schreef:hoe was dat ook alweer met NEXT BEST THING ? het afladen van de bagage neemt bijna meer tijd in beslag dan het wisselen van een spaak met NBT en een NBT weegt en kost bijna niks.

Opa Leen die al een paar keer een rot achterwiel heeft gehad. :evil:
Zo'n NBT2 helpt weinig als je het enige tandwiel op je Rohloffnaaf wil omdraaien.
Een pennezak met daarin:
- Bandenplaksetje
- Bandenlifters (aluminium, geen plastieken)
- Reservebinnenband
- Spakentooltje
- Losse inbusjes
- Een (goedkope) multitool omdat daar altijd wel een stukje aanzit dat je kan gebruiken en mishandelen.
- Kettingponsje
- Een échte kruisschroevendraaier
- Enkele Tiewraps
- Reserve achterremkabel
- Reservespaak
- Een nistel

Goed voor 825 gram.

En op fietsreis ook een versleten buitenband voor noodgevallen. Smeren, nieuweremblokjes, ... doe ik steeds net voor het vertrek.

Re:

Dit zijn mijn fietsgereedschappen, waar ik het al jaren mee doe:

set inbussleutels
kettingpons
ring+steeksleutels 8 t/m 17 mm
kleine bahco
crancktrekker
lange trappersafneemsleutel (alleen voor vliegreizen)
spaaknippelring
schroevedraaier met platte bek
kruiskopschroevedraaier
Simson reparatiedoosje (mét metalen bandenlichters)
kleine hamer
cassette-afnemer (hiervoor is wel een bankschroef nodig, maar die vind je wel in iedere garage)
reservespaken
reservebinnenband
reserveketting
reservecassette (voor lange afstanden)
reserveremkabels
reserveremblokken
doosje kogellagervet
fietspomp, welke aan de Karrimor-zijtas hangt
verbanddoosje met schaartje
doosje met een zeef en witte balletjes om een lek in de band op te sporen bij geen water voorhanden
oud lapje om vuile handen af te vegen

in combinatie met een goede kennis van fietstechniek 8)
Ik fiets nu zo'n 40 jaar met een gemiddelde van ca. 18.000 km per jaar. Drie keer naar de zuidkaap een keer naar Istanboel, vier keer de honderd cols. En nog vele andere meerdaagse tochten in geheel Europa. Mijn gereedschap op deze tochten was reserve binnen kabels een scherp tangetje voor de kabels. Een pionafnemer met pion (tegen)houder. Twee steeksleutel 9,10,11,12 twee inbussleutels, spakenspanner en 2 reservespaken van elke lengte. Een kleine kettingpons en een stukje ketting. Verder voldoende plakspullen voor je banden, twee binnenbanden en altijd een reserve buitenband mee. (ook twee keer nodig gehad) Boven de 3000 km gaan er drie buitenbanden mee en reserve remblokjes.

Hopelijk heb je hier wat aan. Heb je nog vragen je mag ze me altijd stellen
fred.charite@gmail.com
Hierbij een foto van mijn gereedschap voor 6 maanden:
Afbeelding

Toelichting:
-Topeak tool waar losse bitjes in kunnen, waaronder een Torx 20 (Rohloff) en een goede kruiskop.
-Losse 5 mm inbus voor vrijwel alle inbus bouten op de fiets (zadel, stuur, excenter, remmen)
-Steeksleutel 8/10 (Magura en alle moeren M5/M6)
-Magura spuit met daarin vulslangetjes en reserve delen.
-Crankentrekker, met 8 mm inbus voor crankstel en de pedaalsleutel past op de crankentrekker.
-Pedaalsleutel, met gaatjes zodat ik hier een kettingzweep van kan maken (of het werkt weet ik niet, ik heb het niet nodig gehad).
-Bracket sleutel voor bracket en spider van crankstel.
-Goede fietspomp om bandenspanning aan te kunnen passen aan het wegdek.
Waar gebruik je die vijl voor? In al die jaren dat ik rond fiets heb een vijl niet nodig gehad, idem voor de crankentrekker.
De vijl heb ik afgelopen reis gebruikt. Bij een van de fietsen stond het achterwiel er niet mooi recht in. Het werd elke keer weer scheef getrokken. Dus heb ik een achterpad wat bijgevijld.
En in het pre-rohloff tijdperk heb ik de vijl ook wel eens gebruikt om tanden van het middelste voorblad wat bij te vijlen, zodat het schakelen naar het kleine voorblad beter wordt.
Tja, die crankentrekker, Rohloff kransafnemer, bracket tool, kettingpons, nippelspanner, magura vulset heb ik allemaal niet gebruikt. Maar als je een keer een probleem hebt, dan ben je blij dat je ze bij je hebt in Zuid Amerika.
Ik zou de vijl thuislaten en naafsleutels meenemen. Onze naafsleutels hebben we vlak voor vertrek aan een fietsenmaker in Salta gestuurd. Zulke mooie platte hadden ze niet. En hij had ons goed geholpen met nieuwe conussen en tips over waar een goede velg te vinden.
anne meinema schreef:Bij een langere reis is het nodig ( = Rohloff geeft dit aan) na 5000 km het achtertandwiel om te draaien (Rohloff). Ik mis op de diverse lijstjes een kransafnemer en kettingzweep. Vooral deze laatste is vrij groot en relatief zwaar. Of kan het ook zonder ?
Mijn Rohloff achtertandwiel heeft inmidels 7000km op zitten(en kan nog een paar 1000km mee), misschien voor een langer reis is het beter om de kransafnemer op te laten sturen na 5000km. En als Martin al heeft geschreven er zijn alternatieven voor een kettingzweep (of eentje lenen bij een auto garage).
Op de site van www.vlerickfietsen.be (technisch advies)staan nuttige tips ter voorbereiding van een fietsreis en wat mee te nemen.
Jeetje wat nemen jullie veel mee, al geef ik toe dat de bestemming uitmaakt.
Wim