Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat eet jij ver verwijderd van de bewoonde wereld? - Forum Wereldfietser

Wat eet jij ver verwijderd van de bewoonde wereld?

Stel je gaat op reis en zult meerdere dagen van de bewoonde wereld verwijderd zijn. Omdat je er niet op kunt rekenen dat je onderweg water zult vinden, laad je je fietsje vol met petflessen gevuld met water. Bovendien ga je shoppen bij de kruidenier op zoek naar houdbaar eten. Maar wat moet je nu kopen? Welke gerechten kan je koken tijdens zo'n tocht zonder water te verspillen en met houdbare producten? En wat doe je met het ontbijt?

Ikzelf denk aan couscous met groentes als wortel, ui en paprika. Of soep met pasta en dezelfde groentes. Ik hoor graag jullie recepten zodat ik ze kan maken op onze aankomende tocht in Marokko!
Leuke vraag! M'n fantasie is altijd snel op dus dan wordt het macaroni/couscous met eenvoudige prut.
Heb je wel een idee wat je als ontbijt gaat eten want dat vind ik zelf altijd een lastige als je geen bakker of yoghurtboer om de hoek hebt.
Nee Marianne, ook het ontbijt weet ik niet zo. Dit is de eerste keer dat we langer dan twee dagen verwijderd zullen zijn van de bewoonde wereld. Ik was van plan veel brood mee te nemen, dadels en cakjes. Of anders het avondeten ook als ontbijt te eten. Dus ook tips voor s'ochtends (als er geen bakker en water in de buurt zijn en alles lang houdbaar moet blijven) zijn welkom.
Aangezien ik juist vaak wat onafhankelijk onderweg ben, hier wat mogelijkheden.

's ochtends:
* cruesli/muesli (compact)
* melkpoeder (compact, een halve liter melk of iets meer is vaak voldoende om van start te kunnen en bevat tevens eiwitten voor de vermoeide spieren)
* iets lekker wat in het laatste winkeltje verkocht werd
OF
* wat er over was van de vorige avond (al dan niet koud, deze optie geniet duidelijk niet de voorkeur.. :roll:)

's middags:
* noodles (teveel water gebruiken waardoor je een soepje vooraf hebt: warm en vocht aanvullen)
* macaroni/couscous/rijst met ketchup en één of andere voorverpakte groenten en bijv. vis/vlees uit blik
* limonade

's avonds:
* macaroni/couscous/rijst met ketchup en één of andere voorverpakte groenten en bijv. vis/vlees uit blik
* limonade

tussendoor:
* KitKats! (in Peru alleen te koop in Lima en wellicht zelfs Cusco nog...)
* chocola mits houdbaar
* studentenhaver (verschillende noten en krenten gemengd)
* limonade (in nood kun je met Coca Cola nog wel 20km fietsen met je ketting, als je olie te kort komt...)
* koekjes
* fruit wat je onderweg tegen komt of krijgt van de lokalen
Op mijn trip naar de Noordkaap had ik op een gegeven moment melkpoeder en muesli mee. Ook even geen winkels en nog een zondag er achteraan.
Ja, dan heb je wel water nodig. Je kunt er dan voor kiezen geen thee te zetten bij het ontbijt. Of had je dat al afgeschaft? Muesli, melk met dadels, abrikozen, rozijnen, noten en honing. Mmmmmmmm.
Een paar grapefruits of sinaasappels extra meeslepen voor 2 dagen is misschien ook wel te doen.
Er zijn ook mensen die op alle momenten van de dag pasta kunnen eten. Dit kun je voor dat je vertrekt, en waar nog water te tappen is, koken. Zonder saus kun je dit vast ruim 1 dag bewaren.
Ben nu wel benieuwd naar nog meer ideeën.

Succes Loes.
Bedankt Robert Jan en Loes!

@ Loes Wat de pasta betreft...als je die in slechts weinig water kookt, met je groenten, dan heb je een soep. Voordeel is dat je het water dan niet weggooid en gewoon 'opdrinkt'. Waar koop je eigenlijk die melkpoeder en van welk merk is dat? Is dit babymelkpoeder of...?
Melkpoeder kan vanalles zijn. Misschien dat ik inderdaad zelfs baby-melkpoeder op had in Peru... :oops: De tekst en verpakking leek in ieder geval op melkpoeder, en dat bleek het ook te zijn. :D

In Nederland is buiten baby-melkpoeder weinig te krijgen. Adventure Food maakt(e?) wel melkpoeder.
Op backpacking light van deze week staat een bespreking van een ultralight (450 gram) jacht geweer. Een typisch Amerikaanse oplossing voor dit probleem: je gaat gewoon jagen.
Wim
Wim schreef:Een typisch Amerikaanse oplossing voor dit probleem: je gaat gewoon jagen.Wim


No thanxs Willem!
Bovendien denk ik dat ze op het vliegveld er ook niet zo van gecharmeerd zullen zijn :wink:
Dat wat er te krijgen is, meestal voor 's ochtends proberen we een soort van muesli/cruesli ding te krijgen, maar als er brood is, gewoon brood.

SNICKERS!!!! kunnen we lang op fietsen... ;)
Blanche schreef:Wat de pasta betreft...als je die in slechts weinig water kookt, met je groenten, dan heb je een soep. Voordeel is dat je het water dan niet weggooid en gewoon 'opdrinkt'.
Als ik ga trekken (ook als ik voldoende water heb) drink ik bijna altijd het vocht op. Je doet kruiden (meestal zout) bij je pasta/rijst en dat verlies je tijdens het zweten...

Wat van toasts (crackoten of zo) als ontbijt. Ook kaas houdt redelijk lang of een pot jam/choco voor op de toast.
slangetje schreef:Je doet kruiden (meestal zout) bij je pasta/rijst en dat verlies je tijdens het zweten...
Leuk te lezen, maar.... Ik heb uit eerste hand vernomen van een onderzoek over zoutverlies bij activiteiten. Een test werd gehouden in een woestijn, door leden van het Korps Commandotroepen (NL). Blijkt dat als men zich gemiddeld inspant, er niet meer zout verloren wordt dan dat er al in het voedsel aanwezig is.
Alleen als men zich bij zeer hoge temperaturen ook nog extreem inspant (bijv. Marathon des Sables, of zoiets), men een toevoeging kan gebruiken. Gewoon op de fiets de trappers ronddraaien valt daar niet onder. Tenzij het dus echt zwaar wordt én het warm is, heeft men geen extra zout nodig.
Pasta kook ik wel eens in een blik groentesoep. De pasta zuigt bijna alle soep op. Kost geen water en smaakt eigenlijk prima. Blikje ham er doorheen roeren en je hebt een hele makkelijke maaltijd die toch smaakt.

Gijs
http://www.reismetgijs.nl
Hi Blanche,

Ze hebben vaak melkpoeder voor volwassen bij Turkse winkels of bij het allochtoonse vak in de Albert Hein. Is een geel met rood blik.
Die is minder zoet dan die voor babies. Hoewel deze laatste wel een keur aan vitaminen en mineralen bevat. :D

Als ontbijt: muesli met melkpoeder en water.

Tussendoor Hartkecks zijn bij Bever enzo te koop. Niet zo zoet, wel heel veel calo's. Ook lekker met jam. Brood bederft snel.

Avond: pasta met gedroogde groente. Ook bij de supermarkt te krijgen.
Ik zou geen verse groenten enzo meenemen. Evt. een vitaminepil of twee.

Adventure Food heeft hele compacte maaltijden die wel lekker schijnen te zijn. Wel prijzig.

Je kan trouwens ook jagen met stenen en pijlen.
Veel plezier!
ik denk dat het soort brood dat in de zuidelijke landen wordt gebakken, niet echt snel bederft. Kan je best wel een paar dagen goedhouden. Het wordt wel droog, maar wat boeit dat... Honing, pindakaas en La vache qui rit zijn lekkere smeersels!
In Noorwegen heb ik van Neslé één grote zak gekocht. Lekkere vette, volle melk!
In NL, PLUSmarkt, 1 doosje met 2 zakjes. Handiger vind ik. Dit zou ik halfvolle melk noemen.
Bedankt voor die soeptip.
Voor twee dagen een BOBkar vol tips geloof ik.

Loes.
Hey die Blanche,

In Nederland kun je melkpoeder van het merk Elk kopen. (Melk zonder M wordt is dus poeder :wink: )

Afbeelding

Als ik met de rugzak op pad ga dan mix ik dit thuis met suiker en brinta. Dan heb ik aan een halve liter water voldoende voor een stevige maaltijd. Maar dat is vooral als er water voor handen is dus lijkt mij is Marokko niet de handigste optie.

Weet er misschien iemand waar je poederwater kunt kopen ? Kun je daar de poedermelk mee aanmaken :D

Succes met je voorbereiding, ik volg het draadje met smaak !

Wouter
Ik heb het zelf nog niet gemaakt maar bannock is ook een goede optie mocht je in de middle of nowhere zitten.
Blanche schreef:Stel je gaat op reis en zult meerdere dagen van de bewoonde wereld verwijderd zijn....Welke gerechten kan je koken tijdens zo'n tocht zonder water te verspillen?
Couscous van Jamie Oliver! droge couscous (of burghul) mengen met olijfolie, citroensap en een klein beetje water. 15 minuten laten staan. Goed als basis van een salade maar net zo goed als koolhydraten bij een warme maaltijd. Krijg ik altijd van mijn Sandra, ook als we niet in marokko zijn :)

Frank
Gesnipperd gedroogd fruit (vijgen, abrikozen) en noten zijn lekker door couscous en voedzaam.