Additionally, paste this code immediately after the opening tag: richting Rome - Forum Wereldfietser

richting Rome

Ik ben van plan aankomende zomer naar Rome te fietsen, maar twijfel tussen twee aangeboden routes

-onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Rome
-Reitsma`s route naar Rome

iemand suggesties?, ik fiets alleen en hou wel van pittig
groet
Vincent
Voorkeur voor pittig? Dan lijkt 't me makkelijk: Benjaminse.

Benjaminse heb ik gefietst en ik ken het stukje van de Reitsma-route door de Italiaanse alpen. Je zou nog een combi kunnen doen, want de routes komen heel dicht bij elkaar bij de Bodensee.

De route van Reitsma volgt tot de Alpen grotendeels de rivierdalen. De route van Benjaminse gaat dwars door de Ardennen, de Vogezen (col de Donon) en de Elzas. Bovendien is de Splügenpas is een heel stuk pittiger (en mooier) dan de Reschenpas. Vlak vóór de Reschenpas komt trouwens nog Arlberg en die klim ken ik niet.

Ik vermoed wel dat het Italiaanse deel van de Reitsma-route mooier is. De Po-vlakte is nl. best vlak en saai. De variatie moet daar komen van de steden en stadjes. En Crema, Cremona en Modena zijn best leuk, maar Venetie, Verona, Ravenna en Bologna klinken toch een stuk beter.
Voor de Reschenpas komt de Silvrettapas en die is ook best pittig en mooi, vond ik, maar ja ik ben al wat ouder :D
Dat kan ook, maar ik heb de routebeschrijving en gps van Reitsmaroutes.nl en daar staat toch echt de Arlberg. Is er dan een routewijziging geweest? Het profiel ziet er niet zo indrukwekkend uit.

Maar goed, er staan geen stempelposten langs de routes dus je kan er ook gewoon op los varieren.
Wij hebben Reitsma gefietst, de oude route en nu het alternatief gaat over de Silvretta en de nieuwe over de Arlberg. Wanneer je van pittig houdt zou ik voor de Silvretta kiezen, vind ik mooier.
Een prachtige route en goed beschreven:
Voor ons verslag van 2000(Silvretta) en 2007(Arlberg) zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... anties.htm
De route van Benjaminse is van Basel tot Modena (zo'n 900 km schat ik) vrijwel helemaal vlak, op een paar hellinkjes langs de Rijn en één fikse bult met een klim van 2000 m na: de Splügenpas. Na het Comomeer fiets je eerst een eind langs de Adda, een mooie rivier met de nodige industriële archeologie (energiecentrales).
De Povlakte lijkt wat saai, maar het landschap had zo zijn eigen bekoring, vond ik. Na Modena moet er serieus geklommen worden tot aan Florence, en daar kun je dan bv. voor de Reitsma-route door Umbrië kiezen. In dat traject zitten ook de nodige venijnige klimmen. Een gedetailleerd fietsen naar Rome-verslag met etappeafstanden staat op mijn website.
bedankt hè

ik denk aan een combi te doen, reitsma tot iets voorbij bregenz, overstappen op den Benjamin en trappen maar..
..toch nog even in de toegeworpen informatie duiken.. ik heb nog even

yoe
Ik heb nog even mijn aantekeningen van een aantal jaren her teruggelezen. Wij deden de Benjaminsroute en waren daar erg tevreden over. Het verstilde Noord-Frankrijk was veel mooier dan we hadden verwacht. Het Alpentraject Thusis-Samedan deden we per trein (erg mooie rit voor een treinliefhebber en niet-berggeit!) en de Po-vlakte bestond voornamelijk uit maisvelden. Maar de plaatsjes onderweg waren erg fraai en vriendelijk. En daarna was het weer prettig om de Apenijnen over te steken: zo fiets je je in een volkomen ander landschap. En na Florence hebben we de zuidelijke route over Chiusi en Orvieto gedaan. Het alternatief over Perugia en Spoleto staat nog op de verlanglijst.
Ik heb zowel Reitsma als Benjaminse gedaan. Voorkeur nee! Alle twee mooi.
Zie: www.klaasgroot.nl
Wij hebben indertijd naar Rome gefietst aan de hand van Benjamins route (wel in 3 keer). Wij zijn over het algemeen heel tevreden over Benjamins tochten. Heel afwisselend, vaak heel mooie natuur en waar mogelijk zal hij altijd de rustigste weggeltjes uitkiezen. Benjaminse schuwt zeker de pittige stukjes niet. Op onze website http://www.travelbybike.net vind je onder "routes" >> Firenze naar Rome een uitgebreid verslag over het laatste deel en onder "foto's" vind je zowel van Maastricht naar Basel, Basel naar Firenze en Firenze naar Rome een mooie fotoreportage wat je een verdere indruk zal geven over de route.