Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leer je 'oude' canon nieuwe trucjes (RAW, Bracketing etc.) - Forum Wereldfietser

Leer je 'oude' canon nieuwe trucjes (RAW, Bracketing etc.)

Dit bericht is NIET voor mensen die hun canon al ingewikkeld genoeg vinden.

Door een aantal files op een SD kaart te zetten is van een groot aantal Canon camera's een upgrade mogelijk. Zo kan ik nu met mijn Powershot 720 opeens toch Raw image opslaan. Verder krijg je een hele fancy battery indicator. Als ik nu het menu bekijk zie ik door de opties het bos niet meer ... er zitten nu zelfs spelletjes op :lol:

http://chdk.wikia.com/

http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK_for_Dummies

Het was een half uurtje werk en je hoeft dus NIET aan de firmware te prutsen. Het gaat alleen om een aantal extra files op je SD dus na het verwijderen van die SD is de camera weer als vanouds. Ik vind het super om nu met mijn simpele camera met penlites te kunnen wat normaal alleen met dure zware camera's kan.

Wouter
Major CHDK features
RAW - CHDK can record raw files, giving you access to every bit of data the sensor saw, without compression or processing. Raw files can be manipulated on the camera, or processed on your PC. CHDK also has experimental support for the open DNG raw standard.
Override Camera parameters - Exposures from 2048s to 1/60,000s with flash sync. Full manual or priority control over exposure, aperture, ISO and focus.
Bracketing - Bracketing is supported for exposure, aperture, ISO, and even focus.
Video Overrides - Control the quality or bitrate of video, or change it on the fly.
Scripting - Control CHDK and camera features using ubasic and Lua scripts. Enables time lapse, motion detection, advanced bracketing, and much more. Many user-written scripts are available on the forum and wiki.
Motion detection - Trigger exposure in response to motion, fast enough to catch lightning.
Edge overlay - Detect the edges in a scene, and display them later. Ideal for timelapses, stop-motion, stereography and much more.
Live Histogram - CHDK includes a customizable, live histogram display, like those typically found on more expensive cameras.
Zebra-Mode - Displays under and overexposure areas live on the screen.
GRIDS - Create custom grids and display whichever one suits your shooting conditions.
Multi-Lingual Interface - CHDK supports about 22 languages, and adding more languages is simple.
DOF Calculator - Display detailed DOF information on the screen.
Customizable OSD - Improved display of battery status, free space, camera parameters, and much more. Fully customizable with an on-screen editor.
Filebrowser - Manage files without a PC.
Textreader - Display text files on your camera.
Games - Play Reversi, Sokoban, Mastermind or 4-in-a-Row on your camera.
USB remote - Simple DIY remote allows you to control your camera remotely.
Benchmark - Compare the performance of your SD cards.
User Menu - Edit your own customizable User-Menu for fast access to often used features.
Inmiddels ben ik al wat aan het experimenteren geweest met de nieuwe mogelijkheden op mijn camera en dit kreeg ik met mijn Powershot720 tot nu toe niet voor elkaar.

Normaal op een druilerige dag had ik geen foto's die echt de moeite waard waren. Maar nu is zelfs het kleinste beetje licht dat door de wolken komt reden toch snel mijn statief neer te zetten. 5 foto's met stappen over en onder belicht (-2 -1 0 1 2) die door de camera zelf worden genomen onder de optie Bracketing en dan met een stukje software wordt dit het resultaat:

Afbeelding

Het zelfde geldt voor ochtendmist. Normaal zou ik echt geen foto met tegenlicht maken. Maar nu met de zelfde truc krijg ik toch een aardig plaatje.

Afbeelding

Achteraf jammer dat ik dit in Noorwegen niet heb geweten, maar gelukkig staat de volgende Noorwegentrip al weer in de planning :D
Het is echt het proberen waard, en als het niet bevalt formatteer je de SD kaart en is de camera weer als vanouds.

Wouter
Verzadiging ietsje omlaag en zou mijn smaak kunnen zijn... :wink:

HDR als oplossing voor dynamisch bereik zie ik nog wel zitten, maar soms wordt het zo overdreven... :roll:
Mooi Wouter! Volgens mij ben je binnenkort toe aan een spiegelreflex.
Gezien gewicht en compactheid zou Wouter dan eerder aan een Pana GF1 (of Oly E-P1 oftewel PEN) toe zijn lijkt me. De sensor daarvan is vele malen groter dan van een compact, maar het systeem is beduidend lichter en compacter dan een dSLR. Met toch heel behoorlijke resultaten... :wink:
Robertjan schreef:HDR als oplossing voor dynamisch bereik zie ik nog wel zitten, maar soms wordt het zo overdreven... :roll:
Vroeger hadden we daar cokinfilters voor. Bij de fotoclub was het wel eens een sport om het nummer van het filter te raden aan de hand van de dia. :lol:
Leon
Robertjan schreef:Gezien gewicht en compactheid zou Wouter dan eerder aan een Pana GF1 (of Oly E-P1 oftewel PEN) toe zijn lijkt me.
Naar die Panasonic heb ik inderdaad ook al zitten kijken, lijkt me wel wat.
Ik ook, maar ja... Die 7-14mm lens moet er wel bij komen (naast de 20mm), dan komt het toch al gauw richting de € 1500...
Dan kan ik wel m'n 80-200mm 2.8 van Nikon verkopen, voor € 900 wellicht, maar dan kom ik er nog niet... Én het is de eerste serieuze serie natuurlijk. Misschien nog even een half jaartje wachten, kijken waar Oly en Pana als 2e serie mee komen.
Sorry Robertjan, maar dit onderwerp had ik gestart om de Canon 'Hack' onder de aandacht te brengen. Leuk om andere camera's te bespreken maar lijkt me redelijk off-topic.

Het ging mij er om dat je met een relatief goedkope canon nu opeens trucjes kunt die normaal alleen het hogere segment kunnen. Ik zal morgen de 5 originelen foto's eens plaatsen waar de HDR op is gebaseerd.

Wouter
Deze orginelen geven aan hoe lastig het was om deze situatie vast te leggen:

Afbeelding

Afbeelding

Links de foto zoals ik hem normaal genomen zou hebben. Dan eerst 1 stap overbelicht en 1 stap onderbelicht. Dan 2 stappen over en onderbelicht. Combineren en opeens heb je op op een druilerige dag toch een mooi kiekje. Ja HDR kan tot een zuurstok foto leiden .... dat blijft een kwestie van smaak.

Wouter
[quote="Pathfinder_II" Ja HDR kan tot een zuurstok foto leiden .... dat blijft een kwestie van smaak.

Wouter[/quote]

Als je het subtiel kunt uitvoeren, vind ik het nog wel wat hebben, maar meestal is het erg onnatuurlijk en daar moet je inderdaad wel van houden.

Beter vind ik het om te werken met ND Grad filters, dan blijft het wat natuurlijker.