Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf GPS - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Aanschaf GPS

165 berichten
Ik heb het niet zelf uitgetest maar mbv Google Earth kan je bijvoorbeeld een gescande kaart inlezen en calibreren. Lijkt me wel erg veel werk om dat bij een grote topokaart te doen, want je moet die dan eerst in hele kleine stukjes 'knippen' omdat de aarde een bol is en een kaart een plat vlak. Maar een detailkaartje van een klein gebied (bijv een park of stadsplattegrond) zou wel te doen zijn lijkt me. Ik denk dat het handiger is de piste over te tekenen als track, mbv http://www.oziexplorer.com/ kan je gescande kaarten inlezen en GPS tracks maken. Ik heb er nooit mee gewerkt, je moet die kaarten eerst ook calibreren (dwz op een aantal plaatsen de coordinaten vastleggen).
Misschien is het eenvoudiger om de coördinaten van een aantal kleine plaatsjes aan deze route op te zoeken en zo te navigeren. :wink:
Ach ja, de route staat zelfs op je kaart. Dan kan er weinig mis gaan :wink:.
Ik heb ook een hele route gereden die niet op de kaart stond. Vertelden ze me in het eerste dorpje welke dorpjes ik tegen zou komen, en heb ik met pijltjes op het papiertje erbij gezet of het omhoog of omlaag zou gaan (of vlak)... :D De afstanden wist ik daarbij niet. Aan het einde van de dag kwam ik in een dorpje aan waar tot 4 maanden ervoor slechts een ezelspad naartoe liep.

Met de GPS én de route op de kaart heb je helemáál geen zorgen dus!
Blanche schreef:Misschien is het eenvoudiger om de coördinaten van een aantal kleine plaatsjes aan deze route op te zoeken en zo te navigeren. :wink:
Je zou ook kunnen overwegen een account aan te maken op openstreetmap en ahv de yahoo sattelietbeelden die plaatsjes, rivieren en mogelijk ook de piste kunnen intekenen (overtrekken van google maps en topkaarten mag niet voor openstreetmap want is in strijd met copyrights). Vervolgens download je de openstreetmap kaart van Marokko en neem je 'm mee in je GPS. Bij terugkomst corrigeer je de osm kaart weer aan de hand van je tracklog en voor je het weet heb je er weer een verslavende en tijdrovende hobby bij, nl het in kaart brengen van de Marokkaanse woestijn :lol:
Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik dat ga doen. Het gaat trouwens om de piste Agadir - Souk Tnine Toufelazt- Agadir Tasguent. Dat in kaart brenegn van de Marokkaanse woestijn dat is al aardig gebeurd door motorrijders. Alleen deze staat er helaas nog niet op. Een zeer bijzondere dus ;>
Blanche schreef:Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik dat ga doen. Het gaat trouwens om de piste Agadir - Souk Tnine Toufelazt- Agadir Tasguent. Dat in kaart brenegn van de Marokkaanse woestijn dat is al aardig gebeurd door motorrijders. Alleen deze staat er helaas nog niet op. Een zeer bijzondere dus ;>
De eenvoudigste editor voor openstreetmap is de potlatch editor, daarvoor hoef je niets te downloaden, je kan er gewoon in de browser mee werken. Het beste is het om gewoon mee te oefenen en een stukje in je omgeving aan te passen, bijvoorbeeld een fietspad intekenen die er nog niet opstaat. Hetzij aan de hand van de luchtfoto's of een gemaakte GPS track. Vervolgens als je de smaak te pakken hebt kan je hele dorpen, wegen, bruggen, hotelletjes, cafe's, rivieren (?) etc in de woestijn te mappen, heb je straks een excuus om voor de zoveelste keer naar Marokko te gaan om de kaart af te maken. Het geeft gewoon een kick als je straks op je eigen kaart aan het fietsen bent :wink:
Blanche schreef:@ Minko, Das handig!
Althans.....zie je dan ook waar je zit op je gescande kaartje op de GPS?
Nog een testje met de laatste beta-versie en een Garmin Dakota:
Afbeelding Afbeelding

De groene lijn is de gefietste track. De CN Europe bovenop de luchtfoto's van Google. Mbv het programma GoogleOzi (http://www.zubak.sk/GoogleOzi/) kan je makkelijk een aantal luchtfoto's op gekalibreerd ozi formaat genereren. Het programma is shareware, je kan er max één tegelijk maken, daarna moet je het programma afsluiten en opnieuw opstarten, maar dat is zo gebeurd want het progje is maar klein (167kb). Vervolgens met ozimaptokmz geconverteerd naar kmz formaat die je in de Garmin kunt plaatsen als custom map.

Nadeel is dat de beta versie vaak crasht, misschien zijn de luchtfoto's te groot voor het geheugen van de Garmin?
Al die spullen van Garmin blijken erruug ouderwets te zijn....
Kijk op: http://www.youtube.com/watch?v=tGXK4jKN ... r_embedded
Dit wordt hopelijk gauw betaalbaar en praktisch genoeg voor op het fietsie.

John
Schitterend, maar dan zal het toch echt tijd worden om je naafdynamo aan je telefoon te knopen (hetgeen overigens geen bezwaar is, ik geniet volop van dit comfort). Mijn GPS gaat ruim twee dagen mee, mijn telefoon (bijna dezelfde als in het filmpje) ruim twee uur als ik dit doe ...
Roaming-kosten...?
frank bueters schreef:Na enthousiaste berichten op dit forum heb ook ik een Oregon 300 gekocht. Het is een plezierig- vlot werkend apparaat waar je voor een klein vermogen aan kaarten bij kunt kopen (de meegeleverde kaart van de 300 is als fietskaart niet zo erg bruikbaar). Het enige echte minpunt vind ik het slecht afleesbare scherm. Regelmatig moet de schermverlichting aan. Dat kost stroom. Ik denk dat 16 uur (min één of twee uur verkoop-overdrijving) wel ongeveer klopt als je geen schermverlichting zou hoeven gebruiken. Veel hangt ook af van de kwaliteit batterijen.
Een ander-, minder minpunt vind ik de USB aansluiting. Prima voor data overdracht tussen pc en gps maar niet zo geschikt als stroomkabel op de fiets. Klein, kwetsbaar en allerminst waterdicht. Ik heb Garmin gevraagd om een extra rubber afdichtklepje zodat ik daar de stekker van de usb kabel door zou kunnen steken maar daar werd niet erg hulpvaardig op gereageerd, en dan druk ik me voorzichtig uit.

Groet, Frank

Ik heb ook (enkele weken geleden) een Oregon 300 gekocht, samen met een Onroute fietskaart 1.61. Na enige tijd spelen is mijn ervaring 'heel redelijk'.

Inderdaad is de afleesbaarheid, m.n. bij fel zonlicht, een beetje vervelend punt. Ik heb dat wel sterk kunnen verbeteren door hem precies in het midden van het stuur te monteren, waar hij een betere zichthoek heeft. Het is goed om daar mee te experimenteren, want het luistert blijkbaar nogal nauw. Ik heb ook de indruk dat ik na enkele keren gebruiken meer gewend ben aan het apparaat.
In het donker is het juist een heel goed hulpmiddel, als je de bewegwijzering op straat niet meer goed kunt zien, en kaartlezen lastig wordt. Een baken in de nacht.

Ik heb ook de verlichting meestal zo sterk mogelijk aan. Tracks vind ik gemakkelijker te zien bij het nafietsen als je in de Oregon onder 'Track beheer' -> 'Set Color' de kleur Magenta kiest. Standaard is de kleur lichtblauw. Maar dat is misschien persoonlijk.

De batterijduur heb ik kunnen verbeteren door het kompas uit te zetten. Het lijkt erop dat die nogal veel stroom eet. Ik gebruik het kompas toch niet, omdat ik een fietsbel met kompas heb. Ook het waarschuwingspiepje bij links of rechts afslaan heb ik uitgezet. Hoeveel stroom dat scheelt weet ik niet, maar ik vond het niet nodig, en iedere besparing is meegenomen.
In de praktijk valt het batterijgebruik wel mee, is mijn ervaring. Op een lange dag fietsen moet ik wel reserve-batterijen mee, maar dat vind ik geen probleem.

Bij Waypoint heb ik me een Ansmann snel-lader met NiMh 2850 mAh batterijen laten adviseren. Die bevallen op zich goed, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Volgens hun waren die de beste, en ik geloof ze op hun woord.

Ik heb de gps tot nu toe alleen nog in NL gebruikt. De Onroute fietskaart is heel redelijk. Je kunt een adres intypen, en daar routeert hij je prima naar toe, langs af een toe verrassende routes. Hij heeft al diverse keren heel aardige routes gegeven, waar ik zelf nog niet opgekomen was. De dekking van Nederland lijkt me prima, de meeste straten lijken er in te staan. Ik kan me diverse 'zoek-incidenten' uit het verleden herinneren waar het apparaat zeer van pas zou zijn gekomen :-).
Om de kortste route te vinden gebruik ik de fietsrouteplanner van de Fietsersbond, en sla de berekende route op als track, die je dan kan nafietsen met de gps.

Ik geloof nog steeds dat ik een juiste keuze heb gemaakt met de Oregon 300. Je kunt 10000 trackpoints in een track opslaan, en ik heb al ervaren dat dat geen overdreven aantal is. Oudere apparaten lijden aan het algemene euvel van technische achterstand (soms geen usb-kabel, klein geheugen), en bovendien onderhoudt Garmin de firmware in het apparaat vaak niet meer. Dat laatste is ook een belangrijke overweging om mee te nemen bij het kopen van een gps.

Het is aan te bevelen een apparaat te kopen bij een bedrijf die ook een serieuze helpdesk heeft. Ik heb om die reden de Oregon bij Waypoint gekocht, omdat ik op fora consistent lees dat ze een behoorlijke service hebben.
Dat is ook gebleken: de Oregon 300 (althans, mijn exemplaar) heeft een bug waardoor je onderweg in de POI's geen restaurants kunt vinden, terwijl dit wel een categorie zou moeten zijn.
Garmin zelf kon geen oplossing aandragen, en leek ook niet erg behulpzaam. Bij Waypoint hebben ze doorgezocht, met meerdere mensen, en hebben ze uiteindelijk een fix bedacht.
Dat maakt echt verschil. Zeker bij dit soort apparaten, waar gebruiksvriendelijkheid niet al te groot is, en kinderziektes en bugs voorkomen, is dat geen overbodige luxe.

Wat dat betreft is het nieuws dat Google gratis navigatie-software gaat aanbieden goed nieuws. Het Garmin-aandeel heeft een kwart van z'n waarde verloren, dus hopelijk leidt de nieuwe concurrentie tot een verhoogde inzet bij Garmin om sneller betere en goedkopere produkten te maken, en z'n service op orde te maken. Wat concurrentie-leven in de brouwerij kan geen kwaad.
frank bueters schreef:Een ander-, minder minpunt vind ik de USB aansluiting. Prima voor data overdracht tussen pc en gps maar niet zo geschikt als stroomkabel op de fiets. Klein, kwetsbaar en allerminst waterdicht.
De usb-kabel als stroomkabel op de fiets? Hoe doe je dat?
jwest schreef: Dat is ook gebleken: de Oregon 300 (althans, mijn exemplaar) heeft een bug waardoor je onderweg in de POI's geen restaurants kunt vinden, terwijl dit wel een categorie zou moeten zijn.
Als je City Navigator (2010) installeer, krijg je een restaurant bestand.
Fijn als hongerige fietser zijnde.
Dit gaat je natuurlijk extra centjes kosten.
Met een beetje geluk heb je ook een restaurant POI bestand als je gratis OSM kaart van NL in je oregon brengt. (http://garmin.na1400.info/routable.php)
Dit POI bestand gebruikt de Onroute Fiets Kaart ook, dus die combi is ideaal.

Je kunt de OFK, City navigator en b.v. een OSM kaart erg makkelijk wisselen met je profielen, één van de mooiere opties van de Oregon.


John.
jwest schreef:Ik heb ook (enkele weken geleden) een Oregon 300 gekocht, samen met een Onroute fietskaart 1.61.

Ik heb de gps tot nu toe alleen nog in NL gebruikt. De Onroute fietskaart is heel redelijk. Je kunt een adres intypen, en daar routeert hij je prima naar toe, langs af een toe verrassende routes. Hij heeft al diverse keren heel aardige routes gegeven, waar ik zelf nog niet opgekomen was. De dekking van Nederland lijkt me prima, de meeste straten lijken er in te staan. Ik kan me diverse 'zoek-incidenten' uit het verleden herinneren waar het apparaat zeer van pas zou zijn gekomen :-).
Om de kortste route te vinden gebruik ik de fietsrouteplanner van de Fietsersbond, en sla de berekende route op als track, die je dan kan nafietsen met de gps.
Met de Onroute Fietskaart kun je ook de snelste route laten berekenen, als je de GPS instelt als voetganger. Hierdoor zal het toestel geen voorkeur meer hebben voor de mooie wegen en gewoon de kortste route berekenen.
De usb-kabel als stroomkabel op de fiets? Hoe doe je dat?
Ik heb het ook geleerd op dit forum: naafdynamo aan de Zzing (of het nieuwe apparaat van B&M) en van de Zzing een usb kabeltje naar de gps. Zo laad ik sinds een jaar mijn gsm maar die blijft in de stuurtas, dan is zo'n mini usb stekkertje geen probleem. Ik zoek nog naar een spatwaterdichte oplossing voor de gps. Een tussenoplossing zou kunnen zijn om batterijen te laden in een batterijlader aan de Zzing. Maar Zzing, GSM, GPS, camera en dan ook nog een batterijlader, het wordt vol in de stuurtas.
Frank
Rutger schreef:Ik ben op zoek naar een GPS. Rutger
Hoi Rutger!
Heb je nu een GPS gekocht of niet???

John.
Heeft iemand toevallig al ervaring met de TwoNav Aventura? Voor de Spaanstalige helden onder ons is HIER een filmpje er over te vinden.
Een sterk punt van ze zou zijn dat je én vector-kaarten, én pixel-kaarten kunt gebruiken (ook een normale gescande kaart dus), zonder programma's van derden.

Een andere interessante vind ik de Magellan Triton 2000: vergelijkbaar met de Garmin Oregon 500, maar de helft van het geld...
Heeft iemand van De Wereldfietser met deze ervaring? (Ik weet dat er al anderen zijn met ervaring. :wink:)
johntelleman schreef:
Rutger schreef:Ik ben op zoek naar een GPS. Rutger
Hoi Rutger!
Heb je nu een GPS gekocht of niet??? John.

Goede vraag!
En welke is het dan geworden uiteindelijk?
Ja en de winnaar is .... De Garmin Etrex Legend H. Bevalt goed. Het was een afweging tussen kosten en mogelijkheden.

Rutger
jwest schreef:De usb-kabel als stroomkabel op de fiets? Hoe doe je dat?
Opgelet, dat gaat bij jou model niet lukken!

Heb zelf met een Garmin Edge gereden, deze heeft een ingebouwde accu. Van zodra je een USB-kabeltje aansluit, begint het toestel de accu te laden, als dat nodig is. Een Edge kan je dus laden met een naafdynamo (en wat elektronica voor een ietwat nette gelijkspanning).

Maar bij de Dakota die ik nu heb (een vereenvoudigde versie van de Oregon) is dat niet het geval. Het toestel kan immers niet weten wat voor batterijen je erin gestopt hebt, laat staan of deze te laden zijn. Zulke toestellen zullen dus de batterijen NIET laden via een USB-kabeltje.
Heeft er iemand de voorgeïnstalleerde én routeerbare topo-kaart van de Oregon 400t al gezien (1:100.000) ?
En zo ja: valt hier goed op te fietsen? Staat er wel veel op, of ontbreken er ook veel leuke wegen/paden?
(Leuk trouwens dat je er voor sommige GPS'en een "food pod" bestaat... :D )