Op 15 december 2001 kocht ik bij de fietsenmaker in Margaten voor 275 gulden een z.g.a.n. (heus!) Batavus Bato om te gebruiken als stadsfiets. Na een paar weken en drie lekke banden bleken de Gazelle-banden toch niet bepaald lekproof en verving ik ze door twee Schawalbe Marathon 622-37/HS270-banden.
Ik heb de fiets elk voorjaar gewassen en af en toe gesmeerd en zo van die kleine dingen. Een paar jaar geleden brak de voorvork af omdat hij het gestuiter op de kasseien niet meer verdroeg. De vork van een al gepensioneerde fiets bleek te passen. Maar dat was het wel.
Afgelopen maanden brak me een remkabel en bleken ondertussen wel erg veel van de spaken in het achterwiel de geest te hebben gegeven, ofschoon ik ze ooit heb aangespannen.
Een kleine economische analyse leerde dat het zinloos was om de fiets op te knappen, vooral omdat ik haast verwacht dat het frame ook op breken staat; het is immers niet het eerste rijwielstalen ros dat mij hier onder mijn kont zou breken. Bij een fietsnmaker in Meerssen kocht ik dan ook voor 65 euro een best aardige vervanger, compleet met naafderailleur.
De Bato, van een paar onderdelen ontdaan, gaat dus in de container en helaas stopt daarmee ook de duurtest van de banden, die ergens tussen 12000 en 15000 km zijn meegegaan.
Onverslijtbaar, die dingen
Leon


De "nieuwe":
Ik heb de fiets elk voorjaar gewassen en af en toe gesmeerd en zo van die kleine dingen. Een paar jaar geleden brak de voorvork af omdat hij het gestuiter op de kasseien niet meer verdroeg. De vork van een al gepensioneerde fiets bleek te passen. Maar dat was het wel.
Afgelopen maanden brak me een remkabel en bleken ondertussen wel erg veel van de spaken in het achterwiel de geest te hebben gegeven, ofschoon ik ze ooit heb aangespannen.
Een kleine economische analyse leerde dat het zinloos was om de fiets op te knappen, vooral omdat ik haast verwacht dat het frame ook op breken staat; het is immers niet het eerste rijwielstalen ros dat mij hier onder mijn kont zou breken. Bij een fietsnmaker in Meerssen kocht ik dan ook voor 65 euro een best aardige vervanger, compleet met naafderailleur.
De Bato, van een paar onderdelen ontdaan, gaat dus in de container en helaas stopt daarmee ook de duurtest van de banden, die ergens tussen 12000 en 15000 km zijn meegegaan.
Onverslijtbaar, die dingen

Leon


De "nieuwe":
