Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips voor warme wielrennersbroek - Forum Wereldfietser

tips voor warme wielrennersbroek

Hallo
Ik ben een tijdje uit hele fietscircuit geweest en wil het weer oppakken.
Wil wat sportiever gaan fietsen met mijn Avahhon rohloff fiets.
Wie heeft er tips voor een lange wielrennersbroek die ook met vorst nog behaaglijk is? Liefst wil ik gewoon 1 broek met zeem dus niks eronder ofzo.
Hoe zijn die broeken met zo'n windwerende laag? Of ga je daar te veel in zweten?
Op futurumshop zag ik mooie broeken van Shimano en Ultima

Gr
Jeroen
Ik heb een hele fijne overbroek van Gore, die vast ook wel met zeem verkrijgbaar is. Deze heeft windstopper op de bovenbenen, kuiten en onderrug. De rest is van beter ademend materiaal. Ik denk dat deze variant met zeem en bretels in de buurt van je wensen komt. Duur, maar gaat ook lang mee. Pasvorm komt nauw, dus het beste kun je bij een goed gesorteerde winkel gaan passen. Als je eenmaal weet welk merk+maat je fijn zit, kun je ook wel bij internetwinkels shoppen.
jgense schreef:Hallo
Ik ben een tijdje uit hele fietscircuit geweest en wil het weer oppakken.
Wil wat sportiever gaan fietsen met mijn Avahhon rohloff fiets.
Wie heeft er tips voor een lange wielrennersbroek die ook met vorst nog behaaglijk is? Liefst wil ik gewoon 1 broek met zeem dus niks eronder ofzo.
Hoe zijn die broeken met zo'n windwerende laag? Of ga je daar te veel in zweten?
Op futurumshop zag ik mooie broeken van Shimano en Ultima

Gr
Jeroen
Assos is het beste wat je kan kopen. Zeer aangename broeken, wind en koude resistent maar toch ventilatie zodat je niet begint te zweten.
Echte aanrader wel duur.
Ik heb deze broek van Gore voor als het kouder wordt. Ik verkies zonder zeemvel (aparte zeem) maar hetzelfde model bestaat ook met zeem ingebouwd.

Windstopper heb ik wel voor het bovenlijf, niet voor de benen. Hoe goed ook, windstopper fabric is minder ademend. In de praktijk zijn het niet mijn benen maar mijn voeten die vriesverschijnselen krijgen... Ik heb met deze broek vorige winter tochten van 150-200km gemaakt bij -5C°, meer dan warm genoeg voor mij.
Ik gebruik een Shimano Windflex bibtight met zeem.

De voorkant vanaf de benen tot aan de heupen bestaat uit een windwerende laag (het windflex deel). De achterkant is lycra en vanaf de heupen tot aan de achterkant weet ik het niet. Het is een stof met bobbeltjes. Hij is waterafstotend, neemt in elk geval heel moeilijk water op en droogt snel.

Alleen als het vriest doe ik er een onderbroek met lange pijpen onder. Ik heb het nog nooit koud gehad in die broek. Misschien dat je er zelfs ook zo nog mee door de vorst kan fietsen: ik heb het alleen nooit geprobeerd. Bovendien vind het fijn dat ik er ook nog meer door regen of sneeuw kan rijden als het moet, zonder dat ik direct een regenbroek aan moet trekken.
Gewoon een broek uit één stuk nemen met zeem met Roubaix stof. Dit is een zachte gewatteerde stof. Windstopper is echt niet nodig. Het moet al stukken uit de grond vriezen om koude benen te hebben.
Wie een gevoelig achterwerk heeft kan ik Assos aanbevelen (wel duur). Anders kan je bij de meest gangbare merken uw gading wel vinden.
Het antwoord op de vraag is erg persoonlijk. Veel persoonlijker dan een tent of slaapzak bijv. Te persoonlijk voor mij om een model te noemen, aangezien er voor mij vele modellen mogelijk zijn.
Ik ben het met Robertjan eens.

Bovendien, waarom wil je een broek uit één stuk? Ik fiets met een hardloopbroek over een 'gewone' fietsbroek. Na het fietsen gooi ik de fietsbroek in de was en gaat de lange broek meestal weer in de kast. Op die manier heb ik:
a- meer keuzes in 'zemen'
b- doe ik langer met mijn lange broek(en)
c- ben ik prijstechnisch volgens mij ook beter uit...

Een nadeel van dubbele stof oid heb ik nog nooit ervaren...

Groet
Eric
Een voordeel daarentegen weer wel: de bovenbenen, die het meeste werk verrichten, worden op deze manier extra warm gehouden.

Ook ik trek een lange broek zonder zeem óver de korte fietsbroek aan. Van het weekend heerlijk mee gefietst, gedineerd, en geslapen :D.
Tja, nog 2 voordelen..

Al is het warmhouden van die bovenbenen 'discutabel' die blijven toch wel warm en zijn niet gevoelig voor kou. Bij mij zijn de knieën de kritieke onderdelen...

Een nadeel zou kunnen zijn dat hardloopbroeken meestal een 'laag' bovenpand hebben waardoor je misschien iets sneller een bouwvakkersdecolleté hebt...
Haha, aangenaam verrast dat dit woord ook deel uitmaakt van de vocabulaire der noorderburen: de bouwvakkersdecolleté.

Ik hou alles goed op zijn plaats door de volgorde om te keren: eerst lange broek, dan korte. De lange broek is een goedkope fietsbroek (zonder bretellen) uit aldi of liddle. Nadeel is dan wel dat je met de billetjes op een goedkoop zeem zit en dat het zeem van de korte broek dikwijls van betere kwaliteit is, maar alles samen heb ik toch wel een zacht kussentje en heb ik nog nooit last gehad in de winter.
En ik moet toegeven, zeker als ik de bretellen (van m'n korte broek) aandoe, dan is het mss iets té warm voor deze herfstperiode. Daarom ben ik nu aan het uitkijken voor beenstukken. In de speciaalzaak kosten deze algauw 40euro...volgende halte decatlon.

Maar die lange broek van shimano aan promoprijs (zie de link van reichbus) lijkt me ook wel interessant. Dan verslijt je ook je zomerbroekjes niet in de winter natuurlijk.

Groeten Lars
Ik vraag me toch af hoe iedereen met zo'n bretels-broek 'even' naar het toilet gaat.... :roll:
Voor mij juist geen bretels!
Robertjan schreef:Ik vraag me toch af hoe iedereen met zo'n bretels-broek 'even' naar het toilet gaat.... :roll:
Voor mij juist geen bretels!
Vooroverbuigen en rekken maar...de broek hé :wink:

Broek uit één stuk is winterbroek en doe ik pas aan bij temperatuur rond het vriespunt. De rest van de koudere maanden gewoon beenstukken.
jgense schreef:Hallo
Ik ben een tijdje uit hele fietscircuit geweest en wil het weer oppakken.
Wil wat sportiever gaan fietsen met mijn Avahhon rohloff fiets.
Wie heeft er tips voor een lange wielrennersbroek die ook met vorst nog behaaglijk is? Liefst wil ik gewoon 1 broek met zeem dus niks eronder ofzo.
Hoe zijn die broeken met zo'n windwerende laag? Of ga je daar te veel in zweten?
Op futurumshop zag ik mooie broeken van Shimano en Ultima

Gr
Jeroen
Ben zelf ooit eens in de winter van Spanje naar Nederland gefietst.... en dan kan het regenen, waaien en vriezen in Frankrijk. Wat uiteindelijk goed bij me werkte was gewoon een goed stel kniekousen icm je favoriete merk fietsenbroek en daaroverheen gewoon een goed passende regenbroek, zo'n eentje van Agu met die ademende, doch waterdichte/afstotende stof (poray 5000). Over de schoenen had ik dan weer van die neopreen schoenovertrekken.

Hiermee kon ik ongeacht het weertype de hele dag doorfietsen. Aan het eind van de dag in je hotel had je dan wel last van natte zweetschoenen, wat koud werd als je een te lange eetpauze nam, maar verder beviel het me prima.

Jeantex heeft dan weer de 51613 Piemont fietsbroek, dat is een transparante broekovertrek met bretels.
http://www.bikepalast.com/product_info. ... emont.html
Denk dat zoiets ook goed kan werken over je wielerbroek en beenstukken.

Maar bovenal zijn het de uiteinden van je lichaam die het meeste warmte verliezen (logisch), dus in de winter goed je tenen, vingers en hoofd tegen de kou afdekken.... En als het koud en droog dan raak je toch nog wel oververhit, dus een beetje finetuning is dan wel gewenst door je kraag iets opener te ritsen..... Als het koud is en het regent ook nog eens, dan zou ik alles lekker wind- en waterdicht ritsen en het zweet voor lief nemen.

En beter twee dunne lagen dan 1 dikke, en dan geen katoen nemen, maar vooral van die ademende stof (Craft, Odlo).
Bazooka Joe schreef:
Robertjan schreef:Ik vraag me toch af hoe iedereen met zo'n bretels-broek 'even' naar het toilet gaat.... :roll:
Voor mij juist geen bretels!
Vooroverbuigen en rekken maar...de broek hé :wink:

Broek uit één stuk is winterbroek en doe ik pas aan bij temperatuur rond het vriespunt. De rest van de koudere maanden gewoon beenstukken.
Je kunt ook nog de bretels van je schouders af doen en hem naar beneden trekken, maar meestal pas ik de methode van Bazooka Joe toe.
De meest simpele en praktische methode is voor mij het beste. Een korte fietsbroek met daarover als het koud wordt een lange hardloopbroek, die je overigens ook in allerlei kwaliteiten en diktes hebt. Je bent dan flexibel als het weer omslaat of als je aan een frisse afdaling begint.
Ook bij regen voldoet deze kleding redelijk, in elk geval beter dan een regenbroek.