Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel opspannen: met schroef vooraan of met veters ? - Forum Wereldfietser

Brooks zadel opspannen: met schroef vooraan of met veters ?

sheldonbrown.com schrijft hierover:
"If a leather saddle gradually becomes too soft and too wide after many thousands of miles, it is sometimes useful to punch a few holes in the bottoms of the side flaps and lace them together under the saddle frame."
Hij adviseert dus om niet de stelschroef vooraan te gebruiken, maar met veters de zadelwangen bijeen te trekken, na een paar gaatjes gemaakt te hebben.
Mijn vragen:
-Wat is de ervaring van wereldfietsers ivm hiermee?
-Gaan die gaatjes met lederen veters erdoor niet hinderen bij het fietsen (de binnenkant van je dijen schuurt daar toch tegen bij het fietsen?)
Mijn zadel is een B17 en mag stilaan een beetje opgespannen worden.
Benieuwd naar jullie ervaringen.
Luc.
Volgens mij bedoelt de grote Sheldon hier niet dat je niet moet opspannen met de stelschroef, maar dat je als je dat al vele malen gedaan hebt je misschien ook nog de wangen wat bijeen wilt rijgen. Dat is althans wat ik denk en wat ik zou doen.
Wim
lvdb1956 schreef: -Gaan die gaatjes met lederen veters erdoor niet hinderen bij het fietsen (de binnenkant van je dijen schuurt daar toch tegen bij het fietsen?)
Het hele idee is juist dat je doordat je de flappen naar binnen trekt je er niet meer tegen aan komt. Veel uitgelubberde zadels krijgen de vorm van een pannekoek ;)

Hopeloze gevallen kun je ook een paar dagen onder water zetten, dan met proppen kranten en riemen weer in het gewenste model drukken en dan rustig laten opdrogen
Dit is het volledige citaat van Sheldon -hij is echt geen voorstander van het gebruik van die 'opspanschroef'- ("My advice is to leave it alone."):
"Most leather saddles have a tension-adjusting nut located under the nose of the saddle. Fortunately, this nut usually requires a special wrench, so most people leave it alone. In almost every case that I know of where someone has tried to adjust the tension with this nut, the saddle has been ruined. My advice is to leave it alone.
If a leather saddle gradually becomes too soft and too wide after many thousands of miles, it is sometimes useful to punch a few holes in the bottoms of the side flaps and lace them together under the saddle frame.
This allows the width and firmness of the saddle to be adjusted to the rider's taste. Some older models came with a row of holes along the lower edge of the side flaps, for this very purpose.
I realize that this sounds like a lot of trouble, but most cyclists who take the trouble find it well worth while--in the end."


Zijn er wereldfietsers die negatieve ervaringen hebben met het gebruik van die 'opspanschroef'?
En: er zijn modellen van Brooks met gaatjes en veters - hoe zit het met ervaringen hiermee?
Luc.
Als ik het nodig acht die te gebruiken, dan doe ik dat gewoon. Op een langere fietsreis zal dat zo'n ééns per half jaar hooguit een half slagje zijn, maar misschien nog minder opspannen.
lvdb1956 schreef:Zijn er wereldfietsers die negatieve ervaringen hebben met het gebruik van die 'opspanschroef'?
Luc.
Ik weet niet of ik me een wereldfietser mag noemen maar na onze fietsvakantie in Finland afgelopen zomer vond ik onze zadels wat slapper geworden en heb ik een paar slagjes met de speciale sleutel gegeven. Toen zaten ze weer wat harder. En beter.
Dus wat mij betreft (nog) geen negatieve ervaringen.
Ik has Sheldon dus beter moeten lezen. Zelf heb ik geen nare ervaringen met opspannen. Wel hoefde dat met de oudere dikkere zadels veel minder dan met de moderne met dunner leer.
Dat breng tme op een ander vraag: rijdt er al iemand op een Gilles Berthoud zadel: http://www.wallbike.com/berthoud/bertho ... access.htm
Wim
Môrge,
Zoals vaak wordt de discussie ook hier weer veroorzaakt door de subjectieve waarneming van wanneer opspannen "nodig" is. Het lijkt mij idd voor het zadel minder gunstig om de bout aan te spannen zolang het leren dek nog niet op de stangen eronder rust. Het kan echter voor de zit wel gunstig zijn, afhankelijk van de bouw van de berijder.
Wat ik in ieder willekeurige fietsenstalling zie zijn echter Brookszadels die helemaal nooit met de bout zijn opgespannen en die volledig zijn doorgezakt en de berijder dus op de stangetjes zit*. Opspannen met touwtjes helpt dan heus niet.
Leon

* en ontevreden dat ze zijn, nog nooit van onderhoud gehoord :roll: :evil:
Wim schreef:Ik has Sheldon dus beter moeten lezen. Zelf heb ik geen nare ervaringen met opspannen. Wel hoefde dat met de oudere dikkere zadels veel minder dan met de moderne met dunner leer.
Dat breng tme op een ander vraag: rijdt er al iemand op een Gilles Berthoud zadel: http://www.wallbike.com/berthoud/bertho ... access.htm
Wim
Ik heb dit zal al een paar weken in mijn bezit en ben geen echte voorstander.
Het beste alternatief voor een brooks is de selle anatomica. Het enigste nadeel is dat de afwerking zo goed is.
Het GB zadel heeft gewoon geen goede pasvorm en is veel te stijf langs de zijkanten zodat het comfort toch niet zo goed is.
Venturi300 schreef:Ik heb dit zal al een paar weken in mijn bezit en ben geen echte voorstander.
Het GB zadel heeft gewoon geen goede pasvorm en is veel te stijf langs de zijkanten zodat het comfort toch niet zo goed is.
Een paar weken? Heb je veel gefietst?
Mijn eerste B66 duurde 3000 km om een beetje in te rijden.
Leon
Leon schreef:
Venturi300 schreef:Ik heb dit zal al een paar weken in mijn bezit en ben geen echte voorstander.
Het GB zadel heeft gewoon geen goede pasvorm en is veel te stijf langs de zijkanten zodat het comfort toch niet zo goed is.
Een paar weken? Heb je veel gefietst?
Mijn eerste B66 duurde 3000 km om een beetje in te rijden.
Leon
Ongeveer 1200km. Normaal voel je dat het zadel zich aanpast tijdens het inrijden wat hier niet het geval is.