Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Newbie: groene weg -> zuiden, tips? - Forum Wereldfietser

Newbie: groene weg -> zuiden, tips?

Hallo,

ik ben nieuw op het forum, heb al wel het een en ander gelezen.
Ik ben niet nieuw op de fiets. Ik fiets nu een jaar of 3 fanatiek op de racer. Dat wil zeggen ongeveer 8.000 km per jaar.

Afgelopen jaar heb ik meegedaan aan de actie Alpe 'HuZes, 6 keer op 1 dag de Alpe d'Huez beklimmen om geld op te halen voor KWF Kankerbestrijding.
In 2010 wil ik daar weer aan mee doen, ik wil er echter iets speciaals aan hangen.
Ik heb mijzelf het onbarmhartige idee opgevat om op de fiets naar Frankrijk te gaan (Bourg d'Oissans)
Daar heb ik een chalet geboekt voor een week in de week voor Alpe d'HuZes.

- Voor zover mijn idee nu reikt wil ik met minimale bagage op de fiets vanuit Maastricht vertrekken en in een week tijd in Bourg D'Oissans aankomen.
- Overnachten wil ik in trekkershutten, B&B Jeugdherbergen oid
- Ik wil gaan rijden op mijn goede carbon racefiets
- Ik wil de groene weg naar het zuiden voor een groot gedeelte gaan volgen
- Bagage voor ter plaatse in Bourg d'oissans wil ik meegeven aan andere reizigers die per auto naar Bourg d'Oissans reizen
- terug wil ik meerijden met iemand.
- ik wil aankomen op zaterdag, op de donderdag daarna wil ik 7 keer de Alpe d'Huez gaan beklimmen.
- bagage om mee te nemen: in ieder geval 2 setjes wielerkleding (lang/kort/regen/ondershirts etc) 1 gewone korte broek en t-shirt, onderkleding, handdoeken, slippers, fototoestel, laptop, camera, geld, GPS

Mijn vragen zijn:
- vinden jullie dit plan reeel?
- hoe kan ik mijn bagage het beste meenemen (rugzak, zadeltas, stuurtas of een combinatie)
- wie heeft ervaring met een dergelijke tocht
- heb ik aan zeven dagen voldoende

alvast bedankt voor jullie input
Hoeveel km per dag is dat?

Een paar dingen om aan te denken:
* in de Groene Weg zitten volgens mij een paar stukken in België met betonplaatwegen. Niet zo geschikt voor carbon racefiets, dus misschien een volledige asfaltroute bedenken;
* het weer: bij koud en nat weer ga je stuk met alleen minimale fietskleding en een korte broek in je bagage, verzin een bagage-plan B bij slechte weersvooruitzichten (en verpak je bagage waterdicht);
* bagage aan je fiets is veel fijner dan op je rug, kijk eens bij deze meneer voor inspiratie om bagage aan je fiets te binden;
* let op waar je je bagage aan vastbindt: aan carbon zadelpen of stuur is misschien niet handig;
* "fototoestel, laptop, camera" thuislaten, GPS met reservebatterijen is goed idee, want helpt om door te fietsen en je kan kaarten thuislaten, mobieltje (evt. met camera) zou ik wel meenemen;
* een minimale hoeveelheid reparatiemateriaal (biba) en een fietspomp lijkt me handig;
* timing: lange dagen is fijn.

Ervaring? Groene Weg was mijn eerste serieuze fietstocht. Mooie route. Zonde om af te rauzen.
Ik zou nog iets minder meenemen. Elke gram die je aan een racefiets hangt merk je.

(ik reed zelf op de racefiets van Kerkrade naar Milaan in acht dagen, denk dat dit vergelijkbaar is). Dat red je best met 1 set kleren. 's Avonds even onder de douche uitspoelen, 's ochtends is het wel weer droog. Het weer is waarschijnlijk goed, je winterkleren kun je dus ook thuislaten. Laptop kan ook de 'volgwagen' in.

Heel klein rugzakje op je rug:
Tandenborstel
Onderbroek
Dunne broek
Shirtje
Mouwstukken
Beenstukken
Regenjasje
Handdoekje (xenos, dingetje)
Telefoon
Camera
Eten

Aan de fiets:
Goede fietspomp, waar je de banden op de juiste spanning mee krijgt.
Veel water
Reservebinnenband

Eventueel: slippers, oplader, shampoo en tandpasta

Als je echt meer wilt meenemen kun je een Carradice zadeltas, topeak bikerack en tas, of Tubus fly met voortassen overwegen (google'en). Topeak is ook the place to be voor een fatsoenlijke pomp (als je die niet al hebt). Maar je zegt dat je in een week in Bourg-D'Oissans wilt zijn, dat betekend dus doorfietsen, dan wil je geen gewicht aan je fiets hebben, spoils the fun.

Over de route kan ik alleen zeggen dat die mooie routes uit de boekjes vaak toch erg hobbelig zijn op een stijf kader en je ook ergelijk veel bezig bent met navigeren (alhoewel dat voor jou met je GPS waarschijnlijk niet op gaat).

Verder, top plan!
@liz: betonplaten in België komen nog heel vaak voor. Vaak in afschuwelijke staat. Lukt prima met een carbon fiets, maar leuk is anders.

Persoonlijk zou ik deze trip niet met een carbon fiets, maar eerder met een alu of staal exemplaar maken.
Waarschijnlijk kies je voor uw carbon fiets om zo met een lichtere fiets Alpe d'Huez te kunnen bedwingen. Kan ik inkomen. Ik fiets ook liever met mijn carbon fiets dan m'n alu.

Als je dan toch een tas zou nemen icm een zadelpendragertje van Topeak, dan zou ik mijn carbon zadelpen vervangen door een alu exemplaar. Ter plaatse kan je nog steeds wisselen naar een carbon zadelpen. Hoewel je er niet sneller de Alpe zult mee bedwingen.
bedankt voor de tips!
Ik ga er mee aan de slag

qua dag-kilometers: Ik heb geen idee wat reeel is. Ik ben min-of-meer gewend aan lange afstanden, maar niet meteen meerdere dagen achter elkaar. Dit kan ik trainen door vaker mijn woon-werk verkeer op de fiets te gaan doen. (110km v.v.)
Ik had bedacht dat een kilometer of 100 toch zeker wel te doen moet zijn.

Qua bagage wordt het natuurlijk wat wikken en wegen maar ik wil toch het minimale meenemen.
De laptop wil ik meenemen om een verslag bij te houden op internet, Garmin opladen etc... Misschien is zo'n pocket laptop wel een idee.
Ik wil inderdaad op de carbon fiets gaan omdat ik daar altijd op fiets, als ik mijn oude alu fiets pak, dan gaat mijn vrouw zich afvragen waarom ik die carbon zo nodig moest ;)
De Carradice zadeltas had ik al gezien op internet, voorwaarde voor een tas is overigens wel dat hij waterdicht is...
de route kan ik natuurlijk uit gaan stippelen over meer gedomesticeerde wegen dan waar de groene route over gaat waarbij ik wel de steden volg die door de groene weg worden aangedaan.

ik ben benieuwd naar de reakties
pct schreef:de route kan ik natuurlijk uit gaan stippelen over meer gedomesticeerde wegen dan waar de groene route over gaat waarbij ik wel de steden volg die door de groene weg worden aangedaan.
Dat noem ik dan het zorgvuldig mijden van de mooiste stukjes.
110 km naar je werk 8) Die 100 km per dag gaan je zo te zien wel lukken :D
Nog een tip die ik even niet zag: monteer de stevigste racebandjes die je kunt krijgen.
Een kladblokje met een balpen is een stuk lichter dan een laptop en je hebt als je de blaadjes later scant ook veel meer kans dat iemand het leest want het is inmiddels wel weer origineel. (iedereen schrijft lange lange verhalen die echt geen hond leest)
Leon
Zolang het niet teveel omhoog gaat, is 100-150km per dag best te doen.
Misschien meer als je ook laat eindigt (licht op de fiets).

Laptop kan wel, maar vergeet de stroomadapter niet, en de Garmin-kabeltjes, en evt. de cardreader/het camerakabeltje, en hij 'moet' in een beschermende hoes... Maar een MacBook Air met SSD moet het uiteindelijk wel aankunnen denk ik, mits goed verpakt.

Qua wegen zullen het denk ik veel 'gele' en 'oranje' wegen worden... Helaas wat drukker, maar sneller en (redelijk) goed befietsbaar met de racefiets.

Overigens zijn de Carradice zadeltassen nog een heel eind waterdicht. Kijk maar naar de MacPac trekkingrugzakken die ook katoen bevatten :wink:. Een uurtje een hoosbui was ook geen punt bij mij, wellicht dat de tas bij een langere bui zou doorlekken op de naden. Voordeel is natuurlijk de grotere inhoudsmaat. Een andere optie is bijv. de Ortlieb Travel-Biker, maar die is vrij zwaar en een dragertje achter heb je dan al nodig. In dat geval zou ik toch al kiezen voor een setje Crosso Twist Small tassen.
Met een rugzakje op fietsen kan natuurlijk ook. Ik denk dan aan bijv. een VAUDE Bike Alpin Vent of een Alpencross.

Veel plezier met de voorbereidingen en het fietsen zelf! :wink:
Robertjan schreef:Laptop kan wel, maar vergeet de stroomadapter niet, en de Garmin-kabeltjes, en evt. de cardreader/het camerakabeltje, en hij 'moet' in een beschermende hoes... Maar een MacBook Air met SSD moet het uiteindelijk wel aankunnen denk ik, mits goed verpakt.
Ik heb dit voorjaar rondgefietst met een hp-netbook van 1,1 kg, daar komt dan nog wel de lader bij. Ik vervoerde hem in een achtertas in een doodgewone luchtkussenenvelop, en hij is niet kapotgegaan op de hobbelige Spaanse weggetjes (is een netbook met harde schijf, geen SSD).
Niet iedereen heeft evenveel geluk... :wink:
Wauw het water komt me in de mond. Ik speelde afgelopen zomer met dezelfde idee, maar dan om te gaan koersen in la marmotte.
(het plan is ook niet doorgegaan btw)

In jou plaats zou ik toch onderzoeken of het mogelijk is je carbon fiets ook mee te krijgen met de auto, zelfs indien je niet campeert (wat ik, als fiets- én campeerfreak toch wil aanbevelen)

In ieder geval moet het mogelijk zijn, maar zul je wel elke dag iets over de 100km moeten denk ik. Google maps spreekt over 770km (wandelen). Ik zou dan uitgaan van een 900km of 130 gemiddeld om mezelf niet te bedriegen. En dat moet kunnen want eind mei schijnt de zon ongeveer van 5u tot 19.30. Met of zonder bagage is dat haalbaar met jouw ervaring als fietser.

Eventueel kun je de zondag nationale banen berijden om kms te maken, de meeste vrachtwagens mogen dan namelijk de baan niet op in frankrijk. Zorg hier wel steeds voor een plan B want het kan zeker ook tegenvallen.

Bottom line is dat dit mooie plan tevens realistisch is.
Wat je wel en niet meeneemt moet je zelf beslissen maar zorg ervoor dat je je mooie plastieken fietsie niet teveel afbeult. Iemand vertelde me ooit dat hij Italië was doorgefietst met een klein rugzakje met losse kleren voor 's avonds. Elke avond ging hij met zijn fietskleren onder de douche. Fantastisch...
Aan de andere kant, hoe meer je meeneemt, hoe makkelijker je huzarenstukje op de alp wordt :wink:

Trappen met die trappers!
Lars
Op de racefiets zonder bagage is 20 tot 25 kilometer per uur een heel realistisch gemiddelde. Dan is 100 kilometer maar vier tot vijf uur. Als je dan de laptop niet mee neemt heb je verder toch niets te doen en dan maak je zo 150 tot 200 kilometer per dag. De eerste dagen gaat dat prima, daarna begin je pas te voelen dat je echt een fysieke prestatie aan het leveren bent. Mijn ervaring is dat je jezelf eerder moet dwingen om rustig aan te doen op zo'n racemonster.
Die laptop zou ik toch maar thuislaten. Als je niet graag schrijft spreek dan gewoon uw tekst in op een mp3 spelertje, of beter nog op uw GSM als die daarop voorzien is. Dat scheelt toch gauw een kilo en veel plaats. :)

Idee van carbon fiets met auto meegeven zou ik ook sterk overwegen. Op alu fiets kan je makkelijk een dragertje monteren, en hoef je ook niet op iedere gram te gaan jagen.

Een stuurtas zou ook handig kunnen zijn. Rugzak vind ik eerder vervelend. Zeker over meerdere dagen bij warm weer.

Eén handdoek volstaat (zo'n licht, klein ding). Lange broek vervang je beter door beenstukken, die zijn lichter en plaatsbesparend en volstaan ruimschoots.

Als het kan dan zou ik 700*28 bandjes monteren. Met bagage fietst dat wel ietsje leuker dan met een 23 racebandje.
Als fietsvakantie lijkt me dit helemaal niet leuk. Voor mij horen kamperen en kleine (deels onverharde) weggetjes toch wel echt bij de natuurervaring. Maar goed, hier staat natuurlijk de Alpe d'Huez voorop. Als je dit ook als training ziet dan zou ik zeker rustdagen inbouwen, anders kom je opgebrand aan.
Monteer de breedste banden die passen (neem een van je klimbandjes als reserve mee), en die ook nog redelijk stevig zijn. Kijk of je je stuur iets hoger kunt zetten. Ben je gelukkig met dit zadel, ook op lange ritten, en dagen achtereeen? Wat voor wielen zitten er in deze fiets? Als het fancy wielen zijn met een fantiesiespaakpatroon dan zijn de wielen van je oude alu fiets misschien iets steviger, en makkelijker te repareren als het mis gaat.
Ik zou een klassieke Carradice zadeltas nemen, zoals de Nelson Longflap, al is het wel een curieus stijlcontrast met de carbon fiets. Dit veronderstelt een steuntje om het zwiepen van de tas tegen te gaan en een stevige tweebouts alu zadelpen.
Een stuurtas is handig, maar stop er geen gewicht in.
Ik zou iets meer kleding meenemen. Je wilt toch ook nog enigszins toonbaar aan het avondeten verschijnen, en je moet ook rekenen op kou en regen.
Veel plezier,
Wim
Als je toch met carbon fiets gaat, en om die reden een rugzak wilt dragen, dan raad ik je de Vaude bike alpin air aan. Een collega van me is met deze rugzak naar Italie gefietst. 10 dagen, 1500 km. Ik heb de eerste etappe (190km) meegefietst met exact dezelfde rugzak. Deze gebruik ik ook voor woon-werk verkeer. Als je eenmaal gewend bent, dan is dit een prima oplossing.
Ik moet er niet aan denken. Je gewichtsverdeling is helemaal verkeerd, en het plakt op je rug. Laat de fiets het werk doen.
Wim schreef:Als fietsvakantie lijkt me dit helemaal niet leuk.
Als je op deze manier wil gaan fietsen moet je het ook niet zien als een "fietsvakantie" maar meer als een uitdaging. Het is een soort audaxwedstrijd maar dan met wat slapen tussendoor om het leuk te houden en omdat het geen wedstrijd is.

Dit is echter een wereldfietsersforum, en dan krijg je adviezen van en voor wereldfietsers (logisch).

Ik zou daar allemaal niet naar luisteren en gewoon op de carbonracer met of zonder fantasiewielen in zeven dagen naar de alpe scheuren. Wil je de Groene Weg volgen, van de natuur genieten, risico's uitsluiten en een vakantiegevoel krijgen. Luister dan naar Wim et al.
Maar na mijn preambule dat ik dit zelf niet leuk zou vinden ben ik toch geliijk op zijn spoor gaan zitten? De vergelijking met een audax race is inderdaad zeker op zijn plaats, en dat was ook wat ik in gedachten had. Ook voor audax races is zo'n carbon monster echter niet ideaal, en ook voor audax races zou ik liever een beetje stevige wielen en net iets bredere banden willen hebben. En ook dan moet je een tas meenemen met je spullen. Een zadeltas lijkt mij dan het makkelijkst, omdat het wat aerodynamischer is, en omdat een achterdrager op de meeste carbon frames niet zal lukken. Maar als je extra gewicht aan de zadelpen hangt moet je wel een steviger pen hebben. Je gebruikt de fiets immers niet helemaal op de manier waarvoor hij ontworpen is. En zulke fietsen zijn als het goed is niet echt overbodig zwaar gebouwd. Dan moet je toch heus even stilstaan bij de mogelijk zwakke plekken.
Wim
Zwolle - Alpe D'Huez is 1400 km, dus dat is 200 km/dag.

Dat is een boel eten terwijl je op de fiets zit, dus daar moet je van te voren over nadenken. (wat eet ik, waar haal je het, wat sleep ik mee, hoeveel tijd gaat eten kopen kosten)

Is het verzet op de racefiets laag genoeg? Ook als het tegenzit en je verrot bent moet je nog steeds omhoog

Goede wielen met veel spaken zijn slim, als er eentje breekt (en dat zou niet mogen) kun je gewoon doorrijden naar een fietsenmaker, met een fantasiewiel heb jij en ook die dorpsfietsenmaker echt een probleem

probeer je overnachtingen te plannen met alternatieven zodat een slaapplaats zoeken niet te veel tijd en energie gaat kosten

Zolang je er niet afvalt kun je best met je carbonfiets op pad, maar hou er rekening mee dat alles slijt, dus zorg dat remblokken en ketting etc nog alpe d'huez waardig zijn of laat nieuwe meenemen.
Zwolle - Alpe D'Huez is 1400 km, dus dat is 200 km/dag.
In dat geval zou ik beginnen met de trein naar Maastricht. Dat scheelt toch weer 200 km. Dan kom je op 170 km/dag en dat is toch realistischer/relaxeter, zeker als je daarna nog Alpe d'Huez op wilt.

Waarom ga je niet twitteren? Scheelt je een laptop meezeulen, want dat kan gewoon met je mobiel. Fotootjes plaatsen met mobiel moet ook wel lukken. Een netbook met toebehoren weegt ook 1,5 kg en dat is veel voor zo'n tocht.
Gaaf idee. In een week naar Alpe d'Hues fietsen is al een prestatie op zich.

Tja, op een carbon racer, ik denk dat je het hoognodige mee moet nemen, en daar eigenlijk nog de helft van thuislaten.

Ooit ben ik een gebruinde 50-er tegengekomen die zijn persoonlijke tour de France reed. Hij had z'n juwelierszaken verkocht en het enige wat hij er aan over gehouden had was een klein stukje plastic (met VISA erop) en een rugzakje. Hij had het prima naar zijn zin, en had letterlijk alleen een toilettasje en wat slecht weer fietskleding bij zich. Eten deed hij in de hotels waar hij sliep. Ga je van hotel naar hotel en maak je je niet druk om je budget dan kan dat heel relaxed zijn...

Ik zou in jouw geval een lichtgewicht avond tenuetje aan de creditcard toevoegen en via 'grote' wegen naar het zuiden knallen. De Groene Route zou ik vergeten, veel te 'toeristisch' en 'slecht' wegdek voor een 'racer'. Je zou de route kunnen gebruiken ter inspiratie, maar volgen gaat je teveel tijd kosten ben ik bang...

Succes
Eric