Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekkende Rohloff - Forum Wereldfietser

Lekkende Rohloff

Help mijn Rohloff lekt.
Na het verversen van de olie op onze tocht naar Bankok hebben we na precies 10000km de olie ververst. We waren op dat moment in Bishkek, Kirgizie. Na het toevoegen van het spoelwater kwam er bij mij amper een 20-25 ml uit de naaf. Bij Petra's naaf kwam er wel een 35ml uit.

De tweede fietsdag in India, na twee vluchten, begon mijn Rohloff flink te lekken. ( de eerste dag was 24km van vliegveld naar hotel).
De pas gepoetste naaf zat vol met druppeltjes olie en later zelfs helemaal vol met olie. Aan de kettingkant. Spetters zitten op de velg en spaken. En tijdens een kleine pauze in het oh zo 'rustige' India lagen er een 5 druppen olie op de grond.
Nu denk ik dat mijn naaf leeg is sinds deze niet meer lekt. Mijn ketting behoeft geen olie meer.

Nu ik las dat er altijd nog 7 ml olie in zit, moet ik mij zorgen maken?

Remco
www.voorbijdepolders.nl
Nee.
Wim
Nee, maar na terugkeer van jullie wereldreis zou ik wel contact opnemen met Vittorio.

Gerd
Volgens Bernhard Rohloff hoef je je geen zorgen te maken. Maar doe er binnen een jaar (of 5.000 km) wel weer olie in.
Kijk ook even hier, draadje droge Rohloff
Hoi allen!

Dank jullie wel voor de reacties.
Rohloff is prachtig, toch geeft het me een gevoel van: ik kan het zelf niet repareren.....
We gaan verder genieten in Varanasi, en morgen door naar Nepel, kunnen we bijna het donatie geld overhandigen.

Groeten,

Remco
www.voorbijdepolders.nl
Recentelijk heb ik het tandwiel van mijn Rohloff omgedraaid. Nadat ik het tandwiel eraf had gehaald, heb ik mijn wiel neergelegd met - toevallig - de tandwielkant naar beneden. Nadat ik het tandwiel had schoongemaakt (ongeveer 10 minuten), bleek er in die korte tijd een forse plas olie uit mijn Rohloffnaaf te zijn gelopen. Is dat normaal of is toch iets mis met een pakking of iets dergelijks?

Gerd
GerdC schreef:Recentelijk heb ik het tandwiel van mijn Rohloff omgedraaid. Nadat ik het tandwiel eraf had gehaald, heb ik mijn wiel neergelegd met - toevallig - de tandwielkant naar beneden. Nadat ik het tandwiel had schoongemaakt (ongeveer 10 minuten), bleek er in die korte tijd een forse plas olie uit mijn Rohloffnaaf te zijn gelopen. Is dat normaal of is toch iets mis met een pakking of iets dergelijks?

Gerd
Dat is normaal, de afdichting van de naaf draait op het tandwiel. Als je het tandwiel verwijdert is de naaf dus open en loopt die leeg
:| Wellicht dat ik zeur maar het volgende:

Op mijn route via binnenland Spanje naar Alicante merkte ik dat in het Spaanse hete binnenland er een paar druppels olie, uit de naaf, per dag via mijn externe schakelbox een uitweg bereikten. Ik heb 20.000 km gereden en dit voor het eerst meegemaakt.Het is weinig, ik weet het, maar het hoort potdicht te zijn. Reden terug te gaan naar re-cycle ?
Rob
Toch ideaal zo'n lekkende Rohloff, voor 5000km hoeft de ketting niet gesmeerd te worden, alleen jammer dat de olie zo duur is:)
Wat een onbenullige reactie, gebruik daar alsjeblieft andere fora voor. Ronb
alime schreef:Wat een onbenullige reactie, gebruik daar alsjeblieft andere fora voor. Ronb
Aangezien het een feit is is er niks onbenulligs aan! Ik heb in America 5000km amper mijn ketting moeten smeren door een lekkende Rohloff.

Eenmaal thuis de wiel opgestuurd (ook voor slecht schakelling) en binnen een week had ik mijn wiel terug, nu schakelt hij lekker en lekt niet :lol:
Feit is: mijn externe schakelbox zit links (rijrichting) en ketting > 10 cm rechts.
Rob
alime schreef:Feit is: mijn externe schakelbox zit links (rijrichting) en ketting > 10 cm rechts.
Rob
Dan zou ik contact opnemen met re-cycle! Maar hou wel een rekening mee dat Rohloff dit sort klusjes liever in de winter doet dan in de zomer want volgens hun kan het naaf toch door met de olie die in de naaf blijft zitten.

En voor de goede order Rob mijn "onbenullige" reactie was a) bedoeld in het algemeen op deze draadje en niet direct op jouw probleem en b) bedoeld ook een klein beetje als humor! maar ja er zijn meer mensen die mijn humor niet snappen :wink:
:D Geen probleem. Op dit soort sites mis je het gesticuleren zodat niet alles meteen in het goede vakje valt.
Wat ik nog wilde melden: die druppel olie is dus alleen het geval wanneer het bloedheet is en de zon er fel op staat, dus olie dun als water.

In ieder geval was ik onder de indruk van de trektocht door USA met Rohloff. Dat die rohloff soms doorschiet heb ik ook af en toe. Nu 20.100 km er mee gereden. er zijn er die 100.000 km gereden hebben

Rob