Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waar moet ik nou voor kiezen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

waar moet ik nou voor kiezen

Schone moto :wink:
snelterug schreef:
Bazooka Joe schreef:Een vriend van me deed vroeger altijd vloeibare vaseline aan z'n motor. Na de winter en een heel grondige poetsbeurt was er niks van corrosie te merken.
Dat heb ik van een fietsenmaker geleerd. Vaseline uit de spuitbus erop.
Vaseline als corrosieweerder wordt ook ondersteund door deze wel aardige test.
m-gineering schreef:Afgezien van het nederlands, die Tara past voor geen kanten op een rechte vork
Scheve dragers worden waarschijnlijk een trend. Ik heb er nog een gevonden. :D

http://www2.giant-bicycles.com/nl-nl/bi ... 605/40863/

Andere banden er op en je heb een aardige woon-werkvakantiefiets . . . Irene?

(ben alleen niet zo gecharmeerd van de batterij-verlichting)
Ja die fiets heb ik dus en de drager zit gewoon recht. Blijkbaar een op maandagochtend in elkaar geflanst model voor de foto... :?

Ik gebruik deze fiets voor zowel fietsvakantie als de dagelijkse boodschappen en mijn dochter naar school halen en brengen (18km per dag).
Voorlopig heb ik de banden (Schwalbe Marathon Plus ATB) er nog onder gelaten, aangezien hier in Almere nogal extreem veel glas op de fietspaden ligt.
Maar met snellere banden lijkt het me inderdaad een aardig compromis tussen een vakantie- en een woon/werk fiets.

Het is een zeer goede batterijlamp van Spanninga met 10 lux en een lange levensduur. Je stopt er 3 Eneloops (lage zelfontspanning) oplaadbare batterijen in en klaar is kees.
ik ga gewoon even op de beginvraag antwoorden. (heb niet alles ertussen gelezen).


Als je zegt dat je 23km enkel, dus 46km per dag gaat doen, dan vind ik PERSOONLIJK dat je eigenlijk niet op geld moet kijken. je gaat dan per jaar massaal veel kilometers doen. Ik zou dan ook niet kijken of je er kan mee op trekking gaan of niet. Aan 200 werkdagen kom je met die ene fiets al aan 10.000km per jaar. dat is serieus veel. Aangezien je kinderen al iets ouder zijn schat ik dat je rond de 40-45 bent, en dus nog 15 jaar woon werk verkeer gaat doen. met andere woorden, dat worden 150.000km met de fiets. Als je over zo'n afstanden spreekt dan ben je aan jezelf verplicht dat je iets goed koopt, zodat het lang meegaat en je niet veel uren aan onderhoud kwijt bent, en dat je het zelf kan doen.

Welk frame materiaal?

Ik zou persoonlijk voor staal gaan, ik ben echt een staalfreak. heb zelf een snel en voor een vriend van me heb ik een T400 gekocht, die dingen zijn stijf dat wel, maar je gaat echt hard omdat ze zo weinig energie absoberen bij het trappen, en moet zeggen dat mijn snel heel comfortabel is.

ik weet dat veel mensen alu nemen, maar zolang de fiets niet buiten moet staan en kan wegroesten neem ik dat niet.

Welke geometrie ?

Een goede fiets is op "maat" dat is te zeggen, ben je normaal gebouwd dan kan je op een confectiemaat, anders zou ik een frame laten maken. Voor 400 euro heb je een frame bij snel, het dubbele voor exact maatwerk. Persoonlijk is dat echt belangrijk, het frame zal normaal voor de rest van je leven zijn.

Binnenversnelling of derailleur.
Ikzelf heb een buitenversnelling op de snel, omdat ik geen rohloff kan betalen, de T400 van een vriend heeft een rohloff. Als ik jou was zou ik voor een rohloff gaan gewoon omdat die zo simpel in onderhoud is. je kan zelf de olie verversen om de 5000km, dus om het half jaar. een kettingkast erop en je bent safe. Een woonwerk fiets is iets dat altijd moet werken en waar je niet elke avond moet aan kuisen enzo.
Voor de verlichting zou ik voor een son gaan, ikzelf heb een shimano, en dat is allemaal okee, het is berekend tot 50.000km, en dat is flink, maar als je daarover gaat gaan, neem maar een son.

voor de rest: neem een brooks zadel dat je comfortable zit.

Ik denk dat ik niet nieuws vertel in mijn verhaal. Maar ik wil je gewoon op het hart drukken, als je zoveel kilometer wil rijden, geef serieus geld uit, je gaat het je niet beklagen. Die fiets blijft rijden, en je hebt er het comfort van. Je lichaam gaat het fantastish vinden en misschien kan je zelf een auto opgeven. (Dat heeft een vriend van me gedaan, 1 wagen weg en een full option T400: son+tohloff+magura. De mens is de super gelukkig).

Ik zou persoonlijk niet in de confectie gaan zoals giant of batavus (heb zelf ook een giant en supergelukkig mee). Maar ga naar een deftige fietsenzaak waar ze avaghon, snel, santos , fahradmanu verkopen, dat beetje extra dat je betaalt ga je niet zien na 150.000km.

enfin veel succes met je aankoop
ps: koop ook goede fietskledij, kou hebben op de fiets is niet leuk

groetjes
Ik kan het niet meer eens zijn met Fillemon. :D Afbeelding
Ben het ook helemaal eens met filemon. Maar ik kan niet in de portemonnee kijken van Irene.

Zelf fiets ik elke dag 16+16 km voor woonwerkverkeer. En doe dat op een aluminium Koga van 10 jaar oud. Maar ik vond dat deze fiets al te veel heb meegemaakt (inclusief een aanrijding), dat er maar eens een nieuwe moest komen!

En die had ik afgelopen vrijdag gekocht bij Eric. :D Helemaal volgens de filosofie van filemon met rohloff en son. Alleen ging ik nog een paar stappen verder door een titanium frame met onderdelen en riemaandrijving er bij te nemen. Klinkt allemaal erg duur, ik weet het. Maar op de lange termijn denk ik dat het erg goedkoop is.
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!! Dat je er maar lang van mag genieten!


@ Fillemon
Als je zegt dat je 23km enkel, dus 46km per dag gaat doen, dan vind ik PERSOONLIJK dat je eigenlijk niet op geld moet kijken.
schrijf je hierboven, en vervolgens noem je van alle fietsen het eerste de T-400. Als geld geen rol speelt is dat de allerlaatste fiets waar ik aan zou denken..
Ik zit zelf met een zelfde soort dilemma als de topicstarter, hoewel mijn situatie iets anders is. Ik zoek een reisfiets waar ik ook af en toe mee kan mtb'en. Nu was mijn keuze al zo goed als op de Santos Travelmaster 2.6 gevallen (aangezien daar een geveerde voorvork in kan), maar gisteren vertelde een vriend van me dat ik voor ongeveer hetzelfde geld een op maat gemaakt Bob Jackson frame kan krijgen (Reynolds 631 frame is ongeveer 500 pond).

Daar ben ik toch door aan het twijfelen gebracht, zeker aangezien ik in Leeds woon. Ik vraag me nu af of de geometrie van het frame bij een Engelse bouwer niet wat te sportief is. Natuurlijk kun je zelf aangeven dat je dat niet wilt, maar ik weet te weinig van geometrie om hier iets over te kunnen zeggen. Van de travelmaster dat het een goed frame is en goed rijdt. Keuzes, keuzes....
In Engeland zou ik ook eens kijken naar een Thorn Sterling. De Bob Jackson's die je noemt zijn natuurlijk een nogal andere smaak, meer het snelle randonneur type met racebocht, relatief smalle banden, dunne buizen, en eerder voor asfalt dan off road. Wel super mooi.
Wim
69 (!) reacties en Irene is met stomheid geslagen. :lol: :lol:
Heb je al een keuze kunnen maken Irene?
Hallo allemaal,

nou ik ben oprecht blij met alle reacties! Want ik heb zo veel informatie uit alle hoeken gekregen, dat ik nu echt aan een aantal punten aandacht kan besteden. In elk geval ga ik mij eerst orienteren, ik heb ook kans om een ligfiets van iemand te lenen, wie weet laat ik nou kijken hoe dat gaat bevallen. Maar alles rustigjes aan, in het nieuwe jaar ga ik hiermee serieus aan de slag.

In elk geval, bedankt voor alle bijdragen! :lol:

groetjes,

Irene
Hallo mensen, even replyen

@ LeovanLierop
Wel, een titanium frame is idd super, heb er zelf ook aan gedacht. Maar had zelf schrik om te schrijven: "een frame is voor het leven". Want zoals je zelf schrijft: een frame dat je gaat gebruiken voor woon werkverkeer gaat in twintig jaar wel naar de haaien omwille van een ongeluk (hoeft niet hard te zijn maar als het frame licht gebogen wordt kan je het wel schudden).

Ik zou enkel een titanium nemen als ik een deftige verzekering kan verkrijgen voor een nieuw frame op gelijk welk ogenblik. Een stalenframe is voor woon werk verkeer meer dan goed genoeg, en voor een trekfiets maakt het weinig uit aangezien je toch zwaar bepakt bent; Een goed stalen frame gaat makkelijk 30 jaar mee. enfin niet dat titanium een zot idee is, heb er zelf ook lang aan gedacht, maar het is een serieuze prijs die je moet betalen en als het even misgaat kan je het wegwerpen.


@ Haike
Ik begrijp wel dat je zegt dat je nooit een T400 zou kopen als je geld genoeg hebt. Maar voor minder dan 2000 euro heb je wel een super sterke fiets met magura, son, rohloff... veel meer fiets voor minder geld is moeilijk. Daarbij komt ook dat je met die T400 ook de wereld rond kan.
Alles hangt van je budget af. Maar als ik zeg: let niet op het geld, dat bedoel ik: fiets en tassen voor minder dan 2500 euro. wat toch al een redelijk bedrag is.

groetjes
@fillemon

Naja, wat kan ik zeggen. Ik fiets heel veel, haat autorijden, hou van duurzame produkten, ik ben een beetje gek, ga nooit op vakantie in de rimboe en ik heb het geld. Dus waarom zou je dan niet voor titanium kiezen?

Nu zou ik je graag willen vertellen hoe lekker het rijdt, maar ik moet 10 weken wachten op mijn nieuwe fiets. Hopelijk in december. Naja, nog altijd beter als de levertijden van Avaghon moet ik maar denken.

Wel kan ik iets zeggen van mijn ervaring in de winkel. Want ik mocht een rondje rijden op een Van Nicholas. En het rijdt als een Rolls Royce, ik had moeite om weer terug te keren naar de winkel toe. :)
De fiets woog ook duidelijk lichter dan mijn Koga. Maar meer wil ik er niet over zeggen tot ik de fiets echt zelf goed aan de tand heb gevoeld.

Mijn laatste advies daarom aan Irene, ga vooral een proefrondje rijden op een aantal fietsen!
@LeovanLierop

geen probleem LeovanLierop, ik zou zeggen laat je gaan en weet ons te vertellen hoe goed het ding gaat; :D

(als vrienden van me hifi of fietsen kopen vragen ze me altijd om advies, als ik dan zeg dat een goede fiets 1500 euro kost, dan kijken de meeste me aan alsof ik gek ben. daarom dat ik altijd de prijs probeer te drukken; maar bij echte freaks zeg ik altijd: in het winkelkarretje met dat ding en genieten).

en titanium is bovendien ook heeeeel mooi vind ik, zandstralen, borstelen, en dan waauuw

groetjes