Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jack met lichtjes - Forum Wereldfietser

Jack met lichtjes

Er zijn tegenwoordig allerlei kledingstukken die gebruikt kunnen worden om je zichtbaarheid tijdens het fietsen te vergroten. Zelf gebruik ik een armband met daarin een aantal lichtjes in combinatie met een fluo hesje met reflecterende stroken.

Zit er aan te denken om een jack van Illuminite (www.night-gear.com) te kopen. Ik zal dan echter nog steeds een armband met lichtjes moeten dragen omdat je met het jack alleen zichtbaar bent als er licht op je geschenen wordt.

Ik vroeg daarom af of er bij jullie fabrikanten van jacks bekend zijn die lampjes in een jack integreren zodat je niet een extra hesje of armband hoeft te dragen. Ik denk namelijk dat dit erg handig zou kunnen zijn omdat ik dan niet allerlei extra kledingstukken hoef te dragen om te zorgen dat ik zichtbaar ben.

Rik

Hallo Kikker,

Ik weet dat Philips (samen met Levis?) een aantal jaren geleden bezig is geweest met een 'electrisch jack'.
Het ging hierbij volgens mij niet in eerste instantie om zichtbaarheid maar meer om het intergreren van mp3 spelers e.d. in de kleding. Wie weet levert googlen wat op?

Je kunt ook gewoon verlichting op je fiets monteren. Ik ben een groot voorstander van dayglow kleding met reflectie (Zie mijn recente post elders), maar voor de lampjes ben je beter af op je fiets. Lampjes in kleding gebruiken noodzakelijk kleine batterijen, en kunnen dus niet veel licht geven. Wel is er als je echt wil speciale helmverlichting van B&M.
Wim
Ik denk ook dat het belangrijk is signaalkleding te dragen. Ik gebruik signaalkleding van engelbert strauss in de meeste gevallen, is niet zo duur als de producten van bv. Illuminite. Dat belangrijkste is maar goede lampjes en reflecties voor de fiets!

groetje

Thijs
Er is bij diverse aanbieders van werkkleding inderdaad veel te krijgen. Zie ook mijn eerdere posts. Dat spul is bovendien meestal niet erg duur. Er zit wel het nadeel aan dat het vaak niet echt voor sport is bedoeld, laat staan specifiek voor fietsen. Regenjacks bijvoorbeeld zijn soms wel van Goretex, maar dan van de zwaarste kwaliteit.
Inde sportsector is er ook wel het een en ander te krijgen, maar helaas voldoet dat vrijwel nooit aan de profesionele normen (schande). Voor mezelf heb ik maar besloten het met die sport spullen te doen, en het probleem dan maar in tweeen te knippen. Overdag doet het reflectiemateriaal niets, maar is fluo geelgroen wel een prima idee. Ik heb daarom een collectie hardloop shirtjes en een pullover van Brooks Nightlife gekocht in die felle kleur, alsook wat fluo sportsokken. Er zitten soms wat reflecterende accenten op, maar veel heeft dat niet om hakken. Ik ben er vervolgens vanuit gegaan dat ik in het donker vrijwel altijd mijn regenjack aan zal hebben tegen de kou. Ik heb onlangs een Adidas Packlite jasje van 450 gram kunnen kopen in die zelfde kleur, maar ook weer zonder veel reflectiestrepen. Die strepen zijn echter ook los als plakband te koop (ik zal een link plaatsen), en die heb ik dus op mijn jasje geplakt. Dat is niet officleel, maar het werkt heel goed.
Het grootste probleem zit dus bij de jacks. Je kunt echter ieder jack reflectiestrepen geven. Omdat je je jack ook overdag in de regen zult dragen als het zicht evenzeer slecht is, is het mooi om dat jack ook in daglicht fluo materiaal te hebben. Montane heeft er ook een (die van Adidas van mij is uit productie), in EVent, maar helaas zonder capuchon. Het alternatief is natuurlijk een los hesje. Ik zal ook nog een link plaatsen van zwarte reflectiefolie. Die kun je op een zwart spatbord plakken zonder dat je er overdag iets van ziet. In het donker licht het echter heel fel op. Voor de rest helpt echt goede fietsverlichting in het donker en in tunnels ook heel goed....
Wim