door
Leon » do 24 sep, 2009 12:46
JesseL schreef:De antwoorden over spaarlampen hier vallen mij wel tegen.
Misschien omdat de meesten mensen ondanks alle campagnes nog wel weten dat het energieverbruik dat door de verplichtstelling van spaarlampen niet noemenswaardig zal dalen. In een gemiddeld huishouden is het verbruik van verlichting immers maar 6% van het gehele energieverbruik, wat maar voor een deel te bezuinigen is, want ook dit is al gebaseerd op een aardig deel spaarlampen).
Bron:
http://www.lage-energierekening.nl/pagi ... %20cijfers
Gemiddeld in NL in kWh/jaar:
Verlichting 540
Koel/vrieskast 2-deurs 462
Wasmachine 231
CV-pomp (moderne ketel) 150
Computer 146
Televisietoestel 138
Video 108
Koffiezetapparaat 80
Stofzuiger 54
Audioapparatuur (midiset) 52
totaal 1961
En wat ik thuis niet heb:
Waterbed 734
Wasdroger 599
Electrische Kooktoestellen 400
Elektrische boiler (80 -100 liter) 495
Diepvrieskist 380
Vaatwasmachine 305
Dus het niet hebben van bovengenoemde dingen scheelt wel wat meer (5x zoveel) dan alle gloeilampen vervangen door spaarlampen*.
(het verbuik van spaarlampen zelf verwaarloos ik dan even, niet stiekem spaarlampen langer laten branden, ik ga er van uit dat er nu nog geen spaarlampen zijn en de productie van spaarlampen laat ik ook even voor wat het is)
Over het energiegebruik bij bedrijven zal ik maar niet beginnen, dan wordt het pas echt erg. In Maastricht word bv van alle stroom en gas 70% verbuikt door de 14 grootste bedrijven. (bron een onderzoek van mijzelf in opdracht van de gemeente)
Euh, om maar helemaal niet te beginnen over vervoer... dat kan iedereen op een bierviltje uitrerkenen. Ik heb helaas geen bierviltje bij de hand.
Leon