Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimus Tor/91/Purple Flame spiritus brander - Forum Wereldfietser

Optimus Tor/91/Purple Flame spiritus brander

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met de Optimus Tor/91/Purple Flame spiritus brander (er worden verschillende typenamen gebruikt). Zie http://www.jongejanstrading.nl/jo/Afbee ... OR/tor.htm
Ik ben op zoek naar een handige eenpersoons spiritusbrander waar je ook nog op kunt bakken, en ik vind de Trangia 27 wat zwaar met zijn ruim 700 gram. Deze Optimus is 610 gram (natuurlijk inclusief pannen en windscherm), en de grootste pan is ook nog eens wat groter.
Wim
Ik heb hem maar besteld. Het lijkt een heel handig ontwerp: slimmer dan de Trangia door het ontbreken van die nodeloos zware stalen ring bovenin het windscherm, en handig omdat je de kookpannen ook ongekeerd op de koekenpan kunt zetten om eventueel te stoven. Ook is ondanks het lagere gewicht t.o.v. de Trangia 27 de grootste van de twee kookpannen 1,5 ipv 1 liter. Daarmee is de set ook net groot genoeg voor twee personen. Het grootste nadeeel is dat dit oudere ontwerp nog geen non stick koekenpan heeft.
Wim
Vandaag is de brander bezorgd. Wat het eerste opviel is dat de fabricage kwaliteit niet echt geweldig was. Het onderste deel van het windscherm was erg netjes, maar de rest leek van een mindere kwaliteit - alsof ze op een gegeven moment de productie naar het verre oosten of oost Europa hebben uitbesteed. Het is geen ramp, maar de Trangia is gewoon veel mooier gemaakt. Ook het gewicht viel tegen. Zelfs als je de loodzware Optimus branderpot door een Trangia branderpot vervangt is het totale gewicht ongeveer 650 gram, en niet de beloofde 620 (ik had dus gehoopt met de Trangia brander nog weer onder die 620 gram uit te komen). Wel is het ontwerp van de Optimus gewoon veel slimmer. Wat ook mooi is is dat een van de twee kookpannen 1,5 liter is. Daarmee is deze set anders dan de Trangia 27 eigenlijk goed bruikbaar als kookset voor twee personen. Voor sologebruik zou ik denk ik de voorkeur geven aan de Trangia 27, ondanks de 70 gram extra (of 90 gram met de non stick koekenpan). Ik hoop deze OPtimus brander gauw eens uit te proberen. Hij schijnt iets efficienter te zijn dan de Trangia, maar dat wil ik wel zelf testen.
Wim
Ha Wim,

Leuke topic. Althans, als je zoals ik een brandertjestik hebt. Er staan er zo'n 10 klaar om lekker een kop koffie te zetten. Maar allemaal op benzine en petroleum.

Ik ben dus benieuwd wat jouw overweging is om op spiritus te koken. En als je een testje gaat doen; hoelang duurt het dan om een liter water te laten koken?

Ben benieuwd!

Groet,

Frank
Ik heb zowat mijn hele leven op petroleum gekookt. De laatste 33 jaar op zo'n Optimus vergasser uit een blik. Dat beviel me altijd geweldig. Het ding gaf veel warmte, en deed het altijd, ook in zware storm en regen, en zonder onderhoud. Het was echter ook een heel zwaar beest (2 kg). Daarom heb ik voor gezinsgebruik nog niet zo lang geleden een Trangia 25 gekocht, met een Optimus Nova brander erin, gestookt op petroleum. Voor grote hoeveelheden is dat niet verkeerd, al ben ik wat onaangenaam verrast door het toch wat temperamentvolle karakter van die moderne Nova brander. Hij is duidelijk gevoeliger dan het oude beestje. Er hoeft maar een vuiltje in de brandstof te zitten of hij houdt ermee op. Maar als hij het goed doet is het in die Trangia ook een echt hittekanon. Wel is de combinatie nog steeds zwaar (iets van 1200 gram geloof ik).
Afgelopen voorjaar ben ik met mijn zoontje van bijna elf in de Ardennen wezen fietsen, en heb ik om gewicht te besparen de spiritus branderpot meegenomen ipv de Nova. Dat is erg goed bevallen. Het gaat wat langzamer, maar dat valt in de praktijk toch mee zolang je de hoeveelheid water die je nodig hebt netjes afmeet, en niet teveel kookt. De voordelen zijn veiligheid (belangrijk bij zo'n kleine reisgenoot), eenvoud, en het gemak waarmee je rustig kunt bakken. Als je bakt zit de koekenpan verder van de vlam af dan de kookpan, en dus bakt er niets aan. Tot slot is er meestal erg makkelijk aan spiritus te komen. Petroleum was de afgelopen jaren op reis steeds lastiger, en schone benzine is al helemaal erg lastig.
Mijn probleem is echter nog steeds het gewicht. 900 gram voor een brander en goede pannen voor twee personen vind ik nog net acceptabel. Iets van 700 gram voor een eenpersoons Trangia 27 vind ik veel minder leuk. Ik ben immers net overal flink aan het investeren in lichtgewicht uitrusting. Dus dacht ik "mooi, die Optimus is ook weer 100 gram lichter omdat hij niet die ingewikkelde constructie met die stalen ring bovenin het bovenste windscherm, heeft, maar zwaartekracht het werk laat doen". Helaas was de opgave van het gewicht niet correct, en is het ding in werkelijkheid nu ik alles gewogen heb misschien 30 gram zwaarder, en dus bijna net zo zwaar als de Trangia 27, en dat dan nog met de lichtere Trangia branderpot. Het nadeel is dan dat hij niet geanodiseerd is, en dus makkelijker aanbakt en vies wordt, en gewoon erg slordig gemaakt is. Verder is de koekenpan niet zo groot als die van de Trangia. Wie wil er nu mini steaks eten? Kortom, ik denk dat ik hem ga ruilen voor een Trangia 27, ook al vind ik dat een minder slimme constructie.

Ondertussen heb ik ook nog wat meer naar die gewichten gekeken. Het opgegeven gewicht van de Optimus Tor bleek niet te kloppen: hij is in werkelijkheid zwaarder. Het opgegeven gewicht van de Trangia 25 klopt echter evenmijn: hij is in werkelijkheid nog wat lichter (iets van 4%). De Optimus Tor is dus vermoedelijk nauwelijks of niet lichter dan de Trangia 27.

Ik heb nu even geen kooktijden, maar spiritus werk snel genoeg voor de solokampeerder, en nog net acceptabel voor een stel. Moet er meer water gekookt worden, dan zou ik een gas of multifuel brander meenemen voor de Trangia.

Om het gewichtsprobleem op te lossen kun je natuurlijk ook uitwijken naar een Clikstand of zelfs een Caldera Cone. Die laatste is echt alleen een kookappraat en geen baktoestel, en de Clikstand kan wel bakken, maar alleen zonder windscherm.

Heb jij nog lichte suggesties? Als ik een metaal fabriek had maakte ik een iets kleinere variant van deze Optimus spiritus, met en ander ontwerp voor de koekenpan (zodat die groter wordt), zorgde ik voor geanodiseerde pannen, en maakte ik de branderpot, de pannengreep en de twee windschermdelen van titanium (niet de pannen zelf).
Wim
Er gaat niets boven meten om te weten. Dus ik ben gelijk de tuin in gegaaan voor het experiment (met mijn Trangia 25). Ik heb gekozen voor een hoeveelheid van o,5 liter omdat dat typerender is voor sologebruik. Het resultaat was 9 minuten. Dat is dus best lang, al kun je snel aan de gang: je hoeft niets voor te verwarmen of aan elkaar te koppelen: aansteken en klaar. Maar het geeft toch ook aan dat het voor twee personen al snel op het randje is. Wel is het in warm weer sneller, en kun je de branderpot met spiritus in je zak opwarmen. Dan gaat de brander veel sneller in de hogere stand branden waarbij er ook vlammen uit de kleine luchtgaatjes komen. Ook was dit met gewone supermarkt spiritus, en niet met echt goede ethanol. Maar ook op vakantie kun je vaak geen goede echt ethanol krijgen, natuurlijk.
Kortom, snelheid is niet de sterkste kant van deze branders, maar gemak wel. Plus betrouwbaarheid en windvastheid.
Wim
Vandaag had ik even tijd om hetzelfde te doen met de Optimus Nova brander (op petroleum) in de Trangia 25. Ik heb de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk gehouden. Het resulataat? 5 minuten, waarvan de eerste 2,5 minuten voor het extra in elkaar zetten en vooral voor het voorverwarmen. Het eigenlijke verwaremn ging in 2,5 minuten. Wel moest ik er steeds blij blijven, omdat die Nova in het begin steeds bijgeregeld moet worden. Zet je hem als hij nog niet erg heet is te hoog dan gaat hij geel branden of zelfs fakkelen. Mijn conclusie is dat het voor een persoon een hoop gedoe is en nogal wat extra gewicht voor een klein beetje tijdwinst (maar bij spiritus kun je tegelijk iets anders doen). Moet je voor meer koken en/of sneeuw smelten dan wordt het een heel ander verhaal.
Wim
Wim,

Kwa licht gewicht ben je goed bezig. er kan m.i. weinig verder op gewicht worden bespaard. Wellicht (maar dat is niet wetenschappelijk door mij vastgesteld) is het verbruik met benzine lager (de kooktijd is aanzienlijk korter) en dat bespaart dus het gewicht van brandstof.

Mijn lichtste branders zijn de Primus Omnifuel, die veel op jouw Optimus Nova lijkt en de Optimus Svea. Die zijn resp. 464 en 550 gram.
Je problemen met voorverwarmen en bijregelen ken ik niet zozeer bij deze branders, maar als je bereid bent om over te stappen op benzine, wasbenzine of colemanfuel zul je dit deels opgelost hebben.

Ik kan je trouwens de pannensetjes van Optimus en Primus aanraden. Die hebben een prima anti aanbaklaag. Mijn Primus set is alleen wat lastig omdat de pannetjes wat rammelen. Die van optimus niet.
Overigens; kijk eens op de site http://www.qvist.nl Misschien zie je daar nog handige hulpmiddelen.

Verder zijn er échte experts van de Trangia oplossing op http://www.spiritburner.nl
Hmm, met een benzine advies voldoe ik natuurlijk niet helemaal aan jouw wensen, maar misschien heb je er toch iets aan. En het testje was al leuk op zich!

Groet,

Frank
Dank je. Eigenijk wil ik nog wel lichter. De lichtste eepersoons sets van brander, pannen en windscherm zijn zo rond de 300 gram. Dan denk je vooral aan gasbranders die bovenop een tankje passen, plus een licht schermpje en een lichte kookpan met deksel dat ook als koekenpan dienst kan doen. Zelf ben ik hier op twee punten niet zo gelukkig mee. Allereerst zijn de ventielblikjes lang niet overal makkelijk te krijgen. In de tweede plaats vind ik dit soort pannensets met heel keline deksels/koekenpannen niet goed genoeg om in te bakken. Juist dat laatste is voor mij belangrijk als je op een tocht vers voedsel wilt bereiden. Het meeste echte lichtgewichtspul is ontworpen voor de amerikaanse markt war emsen een lang weekend gaan wandelen in de bergen. Ze hoeven onderweg geen nieuwe brandstof te kopen (en kunnen dat natuurlijk ook niet) en ook hunh eten nemen ze mee in gevriesdroogde vorm of zo. Echt koken is er dan niet bij.

De sets waarop je wel echt kunt koken zijn allemaal zwaarder: 700-800 gram, voor bijvoorbeeld een eenpersoons Trangia, of voor een multifuel brander met windscherm en wat bruikbaarder pannen. Ik ben wel bereid wat meer gewicht mee te splepen voor ocmfort, maar het moet toch liever niet te veel worden.

Die Trangia vind ik lekker koken en handig omdat je de brandstof meestal heel makelijk kunt kopen. Helaas is het ding ook in de nieuwe Ultralight uitvoering nog steeds tamelijk zwaar, en zelfs nodeloos zwaar. De pannen zijn mooi licht (niveau titanium) maar het windscherm (onder en boven samen 262 gram) en de branderpot (110 gram) zijn vooral door het gebruik van staal in het bovenste windscherm en het zware brons van de branderpot echt nodeloos zwaar. Er izjn lichtere alternatieven bedacht, zoals de Caldera Cone en de Clikstand, maar daar bakt het weer veel minder goed op. Dat zijn weer vooral van die waterkokers.

Wim
Is de Mini Trangia van ca. 330 gram niet iets voor je, Wim?
Daar denk ik ook wel eens aan en hij is heel handig in elkaar te steken, maar hij heeft ook twee nadelen. Allereerst zijn de pannen wat klein (0,8 liter inhoud voor de kookpan en 14 cm diameter voor de koekenpan), en verder is het ding windgevoelig. Je moet echt nog een goed windschermpje meenemen.
Wim