Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze en vervangingsduur - Forum Wereldfietser

Fietskeuze en vervangingsduur

Hallo,

Normaliter vervang ik mijn fiets om de 3 jaar voor een nieuwe via het fietsplan van mijn werkgever, de aanschafprijs ligt rond de € 1500,=
Nu wil ik echter een vakantiefiets waar ik de komende 10 jaar mee verder kan. Inclusief rohloff naaf en son naaf dynamo. De fiets is voor dagelijks woon-werk verkeer en natuurlijk fietsvakanties met
uiteindelijk het doel om van Yecheng naar Kathmandu te fietsen over de 219.

Mijn voorkeur gaat uit naar: Santos Travelmaster ,Idworx , Koga.
budget ca. 2500,=
Op het Internet raak je snel de weg kwijt, keuze genoeg.

Ik zou graag jullie praktijk ervaring willen horen. Eigenschappen,bekende problemen, etc. vervangingsduur (om de hoeveel tijd vervang je je fiets?)

groet

Wouter
Even flauw hoor: wat is een fiets?

Een frame waar een bosje onderdelen aan hangt. Sommige onderdelen vervang je regelmatig (banden, ketting, kransjes), sommige pas na veel kilometers. Een als je frame stuk is, koop je een nieuw frame. In een ouder draadje staat bijvoorbeeld al dat een Rohloffnaaf waarschijnlijk meerdere frames overleeft. Dus over de levensduur van een fiets (frame+onderdelen) is niet zoveel te zeggen.

Hetzelfde geldt voor ervaringen. Iedereen heeft ervaringen met bepaalde onderdelen en bepaalde frames. Een frame is vooral goed als ie goed past en geschikt is voor het beoogd gebruik. En sommig onderdelen passen beter/alleen op bepaalde frames, dus als je die wilt moet/kun je daar rekening mee houden. Over losse onderdelen kun je heel veel op dit forum vinden (vb. de recente discussie over remmen).
Wanneer je budget 2500 euro is en je wil een idworx met rohloff kan je idworx al schrappen. 1000 euro er bij en je hebt een Easy Rohler. :)
Een echt goede fiets kan een half leven mee, dus dat is simpel. Dat is ook veel goedkoper dan elke drie jaar een nieuwe. Wel heb je dan in de loop van de tijd heel wat onderdelen vervangen.
IK weet niet waarop je voorkeur voor deze merken gebaseerd is, maar ik zou bij deze prijs en bij dit doel zeker ook naar echte vakantiefietsspecialisten als Avaghon/Recycle en Snel kijken. Verder zou ik zelf bij deze prijs een maatfiets van (luxe) staal willen. Als je daarvoor kiest dan komen er behalve Avaghon en Snel ook nog van Herwerden, Vittorio en m-gineering bij (iemand vergeten?).
Belangrijk is vooral dat je je in de eerste ronde van je orientatie los maakt van merken, en gaat nadenken over het gewenste karakter van je fiets: 26 of 28 inch wielen, vooral een asfalt fiets of toch ook voor onverhard, veel bagage of relatief weinig, racestuur of bezemsteel, en noem maar op. Zelf zou ik altijd een stalen maatframe willen. Dat is wat ik zelf ook heb: een stalen m-gineering van vooral Reynols 853 staal, met Rohloff, 26 inch wielen, en racebocht. Ik ben er heel blij mee, maar ieder is weer anders.
Wim
Wim schreef:ik zou bij deze prijs en bij dit doel zeker ook naar echte vakantiefietsspecialisten als Avaghon/Recycle en Snel kijken. Verder zou ik zelf bij deze prijs een maatfiets van (luxe) staal willen.
Bij Avaghon en Snel staan prijslijsten op de websites, bekijk die eens Wim. Een maat-Avaghon of Snel voor 2500 euro zit er helaas niet in.

Qua eigeschappen lees ik uit berichten op dit forum globaal een volgende opgaande lijn van onverwoestbaarheid (en gewicht): Koga, Snel, Avaghon, Santos. Dit geldt dan voor de veelverkochte types van deze merken die je op kampeerweekends veel ziet.

De rest kan Wouter allemaal lezen in berichten die het afgelopen half jaar over de diverse relevante onderwerpen op dit forum zijn gezet. Het zijn er honderden :)

Zelf zou ik niet opnieuw voor een maatframefiets als reisfiets kiezen omdat zo'n frame quasi onvervangbaar is. Opnieuw bouwen duurt een aantal maanden, dus ook thuis ben je in geval van een groot probleem de rest van de zomer je fijne fiets kwijt. Een frame uit het rek zou je dezelfde week nog opnieuw kunnen opbouwen.

Leon
Leon schreef:
Zelf zou ik niet opnieuw voor een maatframefiets als reisfiets kiezen omdat zo'n frame quasi onvervangbaar is. Opnieuw bouwen duurt een aantal maanden, dus ook thuis ben je in geval van een groot probleem de rest van de zomer je fijne fiets kwijt. Een frame uit het rek zou je dezelfde week nog opnieuw kunnen opbouwen.

Leon
Hmm, je koopt toch geen frame om hem te vervangen? En stel dat je een frame in de poeier rijdt (hoe vaak gebeurt dat nou in het echte leven?) dan kun je toch alsnog een frame uit het rek laten aanrukken en je spulletjes overbouwen.....

Groet
Eric
eric190173 schreef:En stel dat je een frame in de poeier rijdt (hoe vaak gebeurt dat nou in het echte leven?) dan kun je toch alsnog een frame uit het rek laten aanrukken en je spulletjes overbouwen.....
Dan heb je niet eenzelfde frame en weet je niet wat voor rijeigenschappen je krijgt. Bovendien monteert het meestal veel gemakkelijker als het frame er echt op lijkt, dan zit je niet te hannesen met een niet passende zadelpen en balhoofdstel, stangetjes van dragers en nog een paar van die dingen waarvoor je weer terug moet naar de fietsenmaker. Het is allemaal overkoombaar natuurlijk, maar ik vind het een minder prettig idee geworden om fiets te hebben waarvan het frame alleen al 1300 euro kost dat kapot is als de fiets met bagage omvalt en met de bovenbuis op een steen terechtkomt of als een bagageafhandelaar het ding onder in het vliegtuig mietert waarna er 30 koffers bovenop komen.
Het lijkt me een lekker idee om met een goede maar goedkope fiets - zoals een VSF T100 van 600 euro compleet - op vakantie te gaan waarvan ik het niet erg vind om het ding na een jaar of vier te vervangen.
Leon
Leon schreef:waarvan ik het niet erg vind om het ding na een jaar of vier te vervangen.Leon
Wow, je doe net als of een fiets een wegwerpartikel is. :|

10 jaar voor een fiets zou toch het minimum moeten zijn vind ik. Bovendien komt bij de fabricage van een fiets heel wat co2 vrij, dus nog een reden om zuinig op je fiets te zijn!
Ik wilde niet gelijk de prediker uithangen, maar dat is ook mijn gevoel....
LeovanLierop schreef:...dus nog een reden om zuinig op je fiets te zijn!
Ga jij dat tegen de bagageafhandelaar vertellen? Daar heb ik geen controle over. :wink:

On-topic: als een confectieframe uit het rek gewoon in orde is, waarom dan niet? Het is inderdaad beter te vervangen. Thorn, Santos, Snel, Avaghon, Koga, idworx, VSF, Stevens, Giant, Surly, Dawes, Sputnik, Rivendell, Van Nicholas, en noem ze allemaal maar op, hebben best goede modellen er tussen zitten. Er is niks mee om daarmee op vakantie te gaan. Zoals met elke fiets zorg je er voor vakantie voor dat 'ie in orde is, en je kunt met een gerust hart wegrijden.

Helaas geldt dit niet voor iedereen ( :roll: ), en zullen er altijd mensen zijn die een maatframe nodig hebben.

Ik geef Wim wel gelijk w.b. de keuze: éérst kijken wat je precies wilt, en dán een geschikt model zoeken (of láten zoeken, het zijn toch fietsenwinkels die je iets willen verkopen?).
Mocht een geschikt model niet gevonden worden, dan is het eerder besproken "standaardframe los kopen en i.s.m. de fietsenmaker de onderdelen uitzoeken", ook een hele goede optie.
LeovanLierop schreef:
Leon schreef:waarvan ik het niet erg vind om het ding na een jaar of vier te vervangen.Leon
Wow, je doe net als of een fiets een wegwerpartikel is. :|
10 jaar voor een fiets zou toch het minimum moeten zijn vind ik. Bovendien komt bij de fabricage van een fiets heel wat co2 vrij, dus nog een reden om zuinig op je fiets te zijn!
Komkom, een fiets weegt eenhonderdste van een auto, dus waar hebben we het over? Bovendien krijgt bij een fiets van 600 euro de winkelier, groothandel en tussenhandel minder geld om mooie panden van de kopen, SUV's voor de directie, autootjes of treinreizen voor het personeel en wat dies meer zij dan bij een fiets van 2400 euro. Alles wat veel geld kost is per definitie CO2-onvriendelijk, want dat geld wordt weer opgemaakt.
De strekking van mijn verhaal is dat ik een goedkope fiets een voordeel vindt hebben omdat je er minder risico mee loopt, en dat geeft ook een gerust gevoel.
Leon
LeovanLierop schreef:
Leon schreef: Bovendien komt bij de fabricage van een fiets heel wat co2 vrij, dus nog een reden om zuinig op je fiets te zijn!
Is deze dan klimaat neutraal??

Afbeelding
Ik weet niet wat je een goedkope fiets vind. Zelf heb ik een Koga Traveller van 10 jaar oud (van 3000 gulden) die ik gebruik voor woonwerkverkeer en fietsvakantie. Deze is in een dermate goede staat dat hij nog zeker 10 jaar of nog langer mee zal gaan. Daarom vind ik 4 jaar voor een fiets wel erg aan de korte kant.

@m-gineering, is dat van fsc hout? :lol:
LeovanLierop schreef: @m-gineering, is dat van fsc hout? :lol:
Ik denk JPN hout :roll:
http://sanomagic.world.coocan.jp/englishindex.html
m-gineering schreef:
LeovanLierop schreef: @m-gineering, is dat van fsc hout? :lol:
Ik denk JPN hout :roll:
http://sanomagic.world.coocan.jp/englishindex.html
Mahonie hout dus. :cry:

En over die fiets, dat rijdt toch voor geen hout?
Omdat ik ook wel een 'beetje' een materialenfreak ben was dit boek een oogopener voor me: De filosofie van de heuvel, op de fiets naar Rome van Ilja Leonard Pfeijffer. Met foto's.
Zelden een leuker boek over fietsen gelezen. Prachtig! Aanrader!
Hij reed op een voor 95 € bij een Turkse handelaar gekochte 12dehands oude Batavus racefiets. Zijn vriendin reed op een goedkope Target mountainbike.
Wat nu fietsen van 2000€ of meer? Dat is ech niet noodzakelijk!

niko
Dat wil ik ook nog weleens doen: een lange reis met hetgeen je voorhanden hebt. Het zou best interessant zijn volgens mij.
Robertjan schreef:Dat wil ik ook nog weleens doen: een lange reis met hetgeen je voorhanden hebt. Het zou best interessant zijn volgens mij.
Weliswaar nog geen echt lange reizen gemaakt, maar ik ben als vakantiefietser begonnen met een Halfords-fiets, een blauwe Limit 2600. Destijds geloof ik 150 gulden, maar ik kreeg hem gratis van een vriendin, gloednieuw. Niet bedoeld voor fietsvakanties, maar gewoon als boodschappenkarretje omdat ze vond dat ik iets stoerders nodig had dan mijn oude grijze damesfiets.

Wat je ook moge zeggen over die fiets, ik heb er het vakantiefietsen op ontdekt. En ik heb leren sleutelen. Ik herinner me de keer dat ik volbeladen de Haringvlietbrug opreed en vijf keer -=PLING=- hoorde. Helaas had ik geen vijf reservespaken bij me. Gelukkig functioneerde alles zeer inzichtelijk - en draaide je bij het 'onderhoud' per ongeluk een keer iets stuk, dan kocht je het betreffende onderdeel gewoon voor een paar stuivers nieuw. Nadeel: sommige onderdelen hadden incourante maten. Toen ik een pedaalhuis gebroken had, kostte het me grote moeite een passend pedaal te vinden.

Inmiddels heb ik met een Avaghon ontdekt dat fietsvakanties zonder op zoek te hoeven naar een fietsenmaker voor onderdelen, ook hun charme hebben (o ja - en 2x5 vs. 3x9...). De Limit is helaas kort na zijn pensionering gejat. En de boodschappen? Die gaan nog steeds op de grijze damesfiets...

Sorry, we wijken af... :oops:

Carl
Allen alvast bedankt voor advies. Tja idd ik ga merk maar even los laten.
De diverse sites afgestruind, de rohloffnaaf is goed voor 33%
van de totaalprijs. Wellicht budget bijstellen.

Gelukkig volgende keus staat al vast en ga ik niet meer over peinzen:
Rohloffnaaf, Son naafdynamo, Magura HS33, Schwalbe marathon supreme

Nu de rest nog:

Frame,voorvork,balhoofdset,achterdrager,voordrager,spatbord,kettingscherm
standaard,slot,pomp,bel,bidon+houder,stuur,handvaten,stuurpen,barends
zadel,zadelpen,,crankstel + bracket,ketting
Met Rohloff naaf geen kettingkast - onderhoud ketting en ketting spannen echte geen werk, en controle op ketting is zichtbaar.
Zadel: Brooks Pro