Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lands End - John o'Groats - Forum Wereldfietser

Lands End - John o'Groats

De huidige vakantie is net voorbij en we zijn alleen aan het dromen over volgend jaar :)

Een van de ideen is de route van Lands End naar John o'Groats te doen in Engeland. Ik kan hierover weinig informatie vinden op het forum en de wiki.

Hebben gewoon weinig mensen deze gedaan? Of hebben weinig mensen er iets over te melden?

Mocht je wat informatie weten/hebben over deze tocht, dan hoor ik het graag!
Hoi ,

Deze route was een onderdeel van onze fietsvakantie van een maand door Schotland en de Hybriden deze zomer.Helaas hebben we hem moeten uitstellen en dus nog niet gefietst.

De info die ik heb is dat er een goede routekaart is van Sustrans. (Aberdeen- John Oo'Groats en een routeboek. De helft van deze route is ook onderdeel van de route Lands end. Hierop staan ook de campings/b&b's aangegeven. Als je bij Sustrans zelf besteld heb je de kaart goedkoop in huis vanwege de lage pond. http://www.sustransshop.co.uk/products/ ... -adventure


En wat dacht je hier van?

'Below is the most extensive list of links to web sites about Land's End to John o'Groats cycling trips that is on the net (as far as I know!).'

http://www.users.waitrose.com/~ianclare/links.htm

En van deze resultaten gevonden via Google?

http://www.google.com/search?client=saf ... 8&oe=UTF-8
Hier een hele forumrubriek over LEJOG: http://www.cyclechat.co.uk/forums/forumdisplay.php?f=47
Wim
Blanche en Wim,

Bedankt voor de links. Kan ik zeker wat mee.
Ik had natuurlijk ook al ge-googled en ben al flink aan het informatie verzamelen.

Los daarvan was ik benieuwd naar de ervaringen van 'onze' wereldfietsers, vandaar mijn vraag.
Mischien komen we elkaar nog tegen volgend jaar :wink:
Blanche schreef:Mischien komen we elkaar nog tegen volgend jaar :wink:
Ik neem aan dat jullie dan alleen het schotse deel van de route doen?
Welke informatie gebruik je daarvoor? En fiets je ook met GPS?
De Sustrans kaart die Blanche noemt is feitelijk niet van de Land's End to John O Groats route, maar is het laatste stuk van de North Sea Cycle Route.
Wel kun je deze route vanaf Inverness to John O'Groats volgen, want dat is wel een van de varianten van de END to Endroute.
Er is een redelijke Engelstalige gids met schetsmatige kaartjes uit 2005 Land's End to John O'Groats van Phil Horsley (verschenen bij Cordee).
Wat weinigen weten is dat er ook een Nederlandstalige gids is van Guus Schipper: End to End Fietsroute. In 2006 verschenen in 2 delen. De route is door Nel en Guus Schipper zelf bedacht, gebruik makend van andere bestaande al dan niet bewegwijzerde routes. De route is beschreven en ingetekend op zwartwit kaartkopieën van de Collins Bartolomew kaarten. Het echtpaar heeft ook hun ervaringen onderweg vastgelegd in een ander fietsboek: End to End: Verslag van een fietstocht van Land's End naar John O'Groats.

Luc
Ik heb zelf de route in 2001 gereden, maar dan andersom: eerst van Newcastle naar John O'Groats en toen daarvandaan naar Land's End. De route had ik uitgestippeld mbv het boekje van Phil Horsley en de Cycling Guide From Lands End To John O'Groats (verkrijgbaar bij o.a. bol). Ik doe niet aan GPS-fietsen, dus alles met kaarten en de getekende kaartjes uit die boekjes gedaan. Geven ook info over accommodatie en winkels/cafeetjes e.d. onderweg, zodat je weet wanneer je weer koffie met gebak kunt nemen. :-) Ik weet overigens niet hoe up-to-date die boekjes zijn -- zeker als je gaat kamperen, zou ik goed uitzoeken hoe het met campings staat, want die zijn niet overal even dik gezaaid en accepteren niet allemaal tentjes. Ik vind het zelf nooit zo prettig om nog vele, vele kilometers extra te moeten fietsen naar een volgende camping. Maar met een gedegen voorbereiding is dit niet (altijd) nodig. En ach, af en toe een B&B is natuurlijk ook nooit weg.
Voordeel van de route andersom doen vond ik vooral dat het zwaarste deel aan het eind komt -- onderschat de stijgingspercentages in Cornwall niet. Aan het eind toen met de trein van Penzance naar Harwich. Vantevoren (in Engeland, paar dagen voor vertrek) geboekt vanwege fiets. Op de fiets door London van het ene naar het andere station was ook een aparte ervaring... Overigens levert zoeken op End-to-End vele hits op, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al gemerkt.