Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe dit stuur te verhogen? - Forum Wereldfietser

Hoe dit stuur te verhogen?

Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik een stukje meegefietst met een aardige man die net
een nieuwe fiets aan het uitproberen was. Hij was helaas niet zo blij met
het stuur en wilde het eigenlijk 5 cm hoger hebben, net zals bij zijn oude
fiets. Wat is jullie advies hoe het stuur hoger zou kunnen? De fiets:
Afbeelding

De eerste optie is een andere voorbouw zoals deze:
Afbeelding
Maar het is niet duidelijk of het stuur daarmee hoog genoeg komt.

De tweede optie is een "stem up":
Afbeelding
Maar is dit sterk?

De derde: een andere vork. Daar schijnt de leverancier van de man's fiets wel moeite mee te hebben, daarom is dit pas de derde optie.

Relevant is wel dat de man de neiging heeft om flink aan het stuur te trekken bij het klimmen, dus de eigenlijke vraag is welke optie sterk genoeg is.

Dank en groetjes,

Leon

Dit is inderdaad precies het probleem met Ahead vorken. Die verhoger vind ik technisch inderdaad wat zorgwekkend. Beter lijkt me een pen die schuin omhoog gaat. Als ik het zo zie op de foto is de bestaaande pen erg kort, en dan helpt ook een omhoog gebogen (40 graden?) pen niet heel veel. Misschien is een goede verstelbare pen nog het meest effectief, al zijn die meestal net wat minder stijf. Een laatste oplossing die misschien in combinatie met de andere pen net voldoende resulaat biedt is een ander stuur. Traditionele randonneur sturen zijn altijd wat omhoog gebogen, en dat levert toch al gauw weer een of twee centimeter op. Het ziet er bovendien klassiek en elegant uit. Bovendien zijn bij enkele (TTT Morphe, bijvoorbeeld) de beugels minder laag, zodat je veel minder laag in de beugels hangt. Ook Nitto maakt zulke sturen. Dat kan nog weer een paar centimeter schelen - zolang je althans niet met de handen boven op het stuur rijdt.
Wim

Hoi Leon en Willem,

Dit onderwerp is al eens aan de orde gekomen. Wellicht kunnen jullie hier wat mee?

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... rpen#12510

Maar eerlijk gezegd is een andere vork helemaal geen slechte optie. Stalen vorken zijn niet verschrikkelijk duur en het geeft dan wel de meest mooie oplossing. Zeker als je zelf technisch genoeg bent om het in elkaar te zetten.

Succes,
Marco

Als je een nieuw voorvork plaatst,gebruik er een met draad dan zet je het zo hoog of zo laag tot het je perfeckt past.
Natuurlijk andere passende cups gebruiken.

groeten
roeca

Eigenlijk is dit frame zo te zien een beetje aan de lage kant. De balhoofdbuis is wel heel erg kort, terwijl de vork behoorlijk lang gelaten is met flink wat spacers. Een iets hoger frame had het allemaal wat makkelijker gemaakt, maar goed. Anderzijds wijst de wel erg korte stuurpen erop dat de berijder het frame aan de lange kant heeft gevonden, en daarom geen maat groter wilde. Kortom, hij had een fiets met een andere geometrie moeten hebben (korter en meer rechtop). Een nog langere vork kan inderdaad, maar erg mooi is dat niet. Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor andere (schuin oplopende) stuurpennen. Daarom zou ik zelf beginnen met een ander stuur zoals de TTT Morphe of de Nitto 135 (voor die laatste: http://sheldonbrown.com/harris/handleba ... lebarsdrop ). Daarbij is dan ook van belang hoever de bocht naar voren gaat (de reach). Omdat de berijder een erg korte stuurpen heeft gemonteed wil hij blijkbaar een stuur met een korte reach. Ook dat pleit misschien voor een ander stuur.
Wim
Ik ben zelf van plan m'n stuur wat hoger te zetten en heb de alternatieven even op een rijtje gezet. De informatie is her-en-der wel te vinden maar het ontbrak m.i. aan een overzichtje. Het gaat hier specifiek om threadless, Ahead-type balhoofdstellen.

1. Nieuwe voorvork aanschaffen.
2. "Stem riser" aka "steerer extender" monteren zoals bijv. de Zoom Heads Up. Niet de meest charmante methode en volgens velen onbetrouwbaar maar het is goedkoop, het werkt en ik heb nog geen negatieve ervaringen gelezen.
3. Riser (mountainbike) stuur aka freeride stuur monteren. Hiermee kun je enkele centimeters winnen.
4. Stuurpen vervangen door een verstelbare variant, bijv. een Ritchey pro adjustable. Veel mensen zijn ook hier geen voorstander van maar de duurdere pennen schijnen toch wel OK te zijn.
5. Stuurpen vervangen door een langere en/of eentje met een grotere hoek.
6a. Stuurpen vervangen door een Syntace stuurpen systeem. http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=384 Hiermee kun je enkele centimeters winnen. Het systeem schijnt degelijk te zijn. Je stuurtas is evt. niet meer netjes in het midden te monteren.
6b. Een "bar adapter" is goedkoper en werkt volgens hetzelfde principe: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=439
7. Telescopische stem riser monteren, i.e. een http://www.speedlifter.com/ Lijkt handig maar is zwaar, het stuur zakt naar verloopt van tijd naar beneden en het systeem kraakt (volgens "overdekop").
--
8. De complete stuurpen van je voorvork vervangen. Dit is een omslachtig karwei en zeker niet aan te raden.
Jelle'81 schreef:2. "Stem riser" aka "steerer extender" monteren zoals bijv. de Zoom Heads Up. Niet de meest charmante methode en volgens velen onbetrouwbaar (...)
Afbeelding

Inderdaad, het verdient niet de schoonheidsprijs. Maar ik ben benieuwd wie die velen zijn en vooral wat hun argumenten zijn om deze oplossing onbetrouwbaar te vinden.

Gerd
Het is mij al meerdere keren afgeraden door verkopers, gearfreaks en puristen, overigens vooral uit de race/mtb hoek. Ze schuiven het af op onbetrouwbaarheid maar ik vermoed dat hun afkeer voornamelijk een kwestie is van ijdelheid/purisme. Voor verstelbare stuurpennen geldt m.i. grotendeels hetzelfde. Ik ben zelf vrij nuchter maar ben er (gevoelsmatig?) toch geen fan van.

Kan iemand mij vertellen hoe dit telescopische stem risers heten? Als ik me goed herinner zaten deze voorheen standaard op de Santos Travelmaster...
Hoort m.i. niet op een serieuze reisfiets thuis, nog afgezien van het feit dat het wel degelijk een onveilige constructie is, zeker met een volgeladen stuurtas.
Als er dergelijke oplossingen toegepast worden om 'lekker te zitten' is er wellicht iets mis met de algehele maatvoering van de fiets en/of getraindheid van de bestuurder.
Idd geen sympathieke conclusie, sorry.
Jelle'81 schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe dit telescopische stem risers heten? Als ik me goed herinner zaten deze voorheen standaard op de Santos Travelmaster...
Deze heten speedlifter.( www.speedlifter.com ) Santos monteert ze nu niet meer. Op zich leek het idee prima om als je erg lang op de fiets zit van houding te kunnen veranderen maar de praktijk leert dat, ik in ieder geval, altijd met dezelfde hoogte fiets. Nadeel is dat na verloop van tijd zakt het stuur met ongeveer 1 cm per uur tijdens het fietsen. Dit is niet te verhelpen met strakker aandraaien. Bovendien kraakt het systeem. Kortom ik zou het niet nog een keer nemen.

Peter
Voodoo komt dit jaar met een nieuwe stuurpen die behoorlijk extreem is qua hoek. Voor mensen die een stuur willen verhogen is dit mogelijk ook wat:

Afbeelding
Het lijkt me dat als je je tot zulke constructies moet wenden je typisch de verkeerde maat fiets hebt.....
Zelden zoiets lelijks gezien. :o
DeFietsreiziger schreef:Zelden zoiets lelijks gezien. :o
Eens, maar hoe het er uit ziet komt bij mij pas na het wel of niet comfortabel kunnen fietsen (en daar was dit draadje ook om begonnen geloof ik).

Voordeel is in elk geval dat het -in tegenstelling tot de niet veel minder lelijke speedlifter- bij deze Voodoo om een simpele constructie uit 1 stuk gaat wat bij mij de indruk wekt dat het robuust en stabiel is.

Jan.