Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat vinden jullie van deze Aevon trailer (Bob-kopie)? - Forum Wereldfietser

Wat vinden jullie van deze Aevon trailer (Bob-kopie)?

Hallo mensen,

Ik stuitte op deze Aevon trailer. Ja, op de buis die naar de zadelstang leidt na, lijkt het wel héél veel op dè Bob. Alle 3 modellen zijn geveerd, en bestaan uit een aluminium frame.
Demo filmpjes op Vimeo: Hier en hier.
En hier zie je hoe je de (demontabele) Kit L80 in elkaar zet.

Een mooi karretje. Maar met een volle trailer op fietsvakantie komen er wel grote krachten op de zadelstang te staan. Kortom, wat vinden jullie van deze trailer?

Een test-bespreking staat hier: Expamag (Frans).
Nog meer plaatjes (ook van de productie) op Flickr.com.

Afbeelding

Afbeelding
Aevon STD 100: 7 kg / L1900 x l430 x h560 mm
Er is ook een langere uitvoering: STD 120: / 7,5 kg / L2000 x l430 x h560 mm

Afbeelding
En een 3e model: Aevon Kit L80: 5,5 kg / L1760 x l430 x h560 mm.

Afbeelding
Bevestigingselement waarmee de trailer om de zadelstang wordt bevestigd.
Tja.. wat vind ik er van..

Liever goed gekopieerd dan slecht bedacht, maar ik snap het ontwerp niet helemaal (uiteraard komen Leon en Marten straks nog aan de beurt :)).

Als offroad-ding is het wellicht bruikbaar, op de grote draaicirkel na. Ook lijkt me er veel kracht rusten op de zadelpen. Maar goed, er zijn ook voordelen, zo kun je bij een lekke band van de mountainbike rustig het wiel verwijderen en ehm.. volgens mij zijn er geen voordelen ten opzichte van de bob..

Heeft er iemand uberhaupt offroad gereden met zo'n karretje achter de fiets mét vering? Lijkt me totaal overbodig, maar ik heb er geen ervaring mee..
Van de bob is er ook een geveerde uitvoering, speciaal voor offroad: Bob Ibex.
Is zwaarder dan de BOB, is van alu ipv staal bij de BOB en het hoge ophangpunt lijkt me ook geen prettig weggedrag geven, nog afgezien van de grote krachten op de zadelpen.
Het enige voordeel zou kunnen zijn dat hij demontabel is.
Volgens mij is het voordeel van deze constructie dat er zo geen grote krachten op de achtervork komen waardoor de fiets strakker stuurt (minder zwabbert).
cycle maniac schreef:Afbeelding
Bevestigingselement waarmee de trailer om de zadelstang wordt bevestigd.
Een eenvoudig ontwerp is in theorie altijd een pluspunt.
Nu heb ik zelf geen ervaring met een bob-achtige aanhanger, maar een andere aanhanger die ik ooit had rammelde veel meer in het bevestigingspunt dan ik ooit had kunnen bedenken. Vraag is dus of een dergelijk element blijvend rammelvrij is - de minste speling kan leiden tot gerammel en exorbitante slijtage aan apparaat en gemoed. Welke krachten er op komen kan ik niet inschatten. Zo te zien zit de tas mooi tussen het achterwiel en het bevestigingspunt, dus de gemiddelde kracht is minimaal. De kracht die het gewicht op de fiets brengt is niet zo spannend. Wat evt spannend is, is een van links naar rechts vv knikkende dynamische kracht. Dus ik denk dat alleen gebruikerservaringen uitsluitsel kunnen geven.
Leon
M@rk schreef:...
Als offroad-ding is het wellicht bruikbaar, op de grote draaicirkel na. mee..
Euhm... draait precies even kort als zonder kar, dus die vlieger gaat niet op.
Qua ontwerp spreekt het me wel aan. Benieuwd wat ze kosten.

Dat kon ik niet vinden(?).
700/800 eur.
Verkoop
incl. BTW
Aevon STD 100
Anodized black or epoxy paint
white
Accessoiries + 1 hitch included
695,00€

Aevon STD 120
Anodized black
Accessoiries + 1 hitch included
795,00€

Schrikbarend duur... :shock:
Op Ebay Duitsland gaan dergelijke aanhangers voor 10% van deze prijs of minder van de hand. Ik heb geen idee wat ze wegen en wat voor materiaal er gebruikt is, maar je zou het wel kunnen overwegen.
€ 700 voor een aanhanger vind ik redelijk bizar....

Groet
Eric
beste, respekt voor ieder zijn mening maar zelf heb ik een zelfgemaakte bob-jac en 2 tochten van 2400 en 3200km opzitten en uit ervaring van mezelf en andere die ik tegenkom met een trailer blijkt toch dat het bevestigingspunt op de achteras in kombinatie met het laagtepunt net het komfort geeft bij het rijden met een bob of exstra wiel wat ook degelijk is, een bevestiging op de zadelpen zal altijd gevoeliger zijn op de fiets maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de snelheid die je hebt.
heb zelf met de bob in een afdaling met +/- 30kg bagage een test gedaan tot 65km/h met goed gevoel al zou ik het met 2 wielen of met zadelpen bevestiging niet doen. zelfs voor 100€ ( zie koopgoedkoop.nl ) heb je een replika bob thuis geleverd welke door 2 vrienden getest zijn en goed bevonden zijn.
hoop je van dienst te zijn en geluk met je keuze van aankoop
Leuk om lezen. Een foto van zo'n zelfgemaakte Bob zou leuk zijn.
Waarom zou je met 2 wielen hetzelfde niet doen? Zijn de rij eigenschappen tussen éénwielige en tweewielige karren dan zo groot? De stabiliteit bij stiltstand van tweewielige karren lijkt me een pluspunt, maar wat is het grote verschil al rijdend?
Zijn er rijders die met tassen ook al dergelijke snelheden haalden (op veilige manier).
Voor mij blijft het een moeilijke keuze. Tassen of een kar.
2 wielen: bekendste voorbeeld hiervan is de Radical Cyclone.
Het voordeel van een kar op twee wielen, is dat deze niet op de achteras van de fiets leunt. Twee wielen zijn ook handig als je de supermarkt in moet: Je trekt fietskar veel makkelijker achter je aan.
Je kunt ook meer kg's meenemen. Maar ja, is dat wel zo verstandig, om meer mee te nemen? Niet altijd. Zeker als je een berg op moet niet, krijg je er spijt van.
Nadeel: Ik heb echter meerdere verhalen gelezen, dat als je per ongeluk een stoeprand raakt, waardoor de kar knel komt te zitten, de kar over de kop kan slaan.
Gebruikers ervaringen met de Radical Cyclone staan op ligfiets.net.

De bob, extrawheel, en bovengenoemde aevon-trailer hebben één wiel, waarmee ze perfect in het spoor van de fiets volgen. En dat is offroad een groot voordeel.
Nadeel: Deze karretjes 'leunen' in de bocht wèl op de achteras van de fiets. Behalve de Aevon-trailer dan; die leunt op de zadelstang. En je kunt ook minder kg's meenemen. ... of was dat nou juist weer het voordeel? :wink:
benny schreef:beste, respekt voor ieder zijn mening maar zelf heb ik een zelfgemaakte bob-jac en 2 tochten van 2400 en 3200km opzitten en uit ervaring van mezelf en andere die ik tegenkom met een trailer blijkt toch dat het bevestigingspunt op de achteras in kombinatie met het laagtepunt net het komfort geeft bij het rijden met een bob of exstra wiel wat ook degelijk is, een bevestiging op de zadelpen zal altijd gevoeliger zijn op de fiets maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de snelheid die je hebt.
heb zelf met de bob in een afdaling met +/- 30kg bagage een test gedaan tot 65km/h met goed gevoel al zou ik het met 2 wielen of met zadelpen bevestiging niet doen. zelfs voor 100€ ( zie koopgoedkoop.nl ) heb je een replika bob thuis geleverd welke door 2 vrienden getest zijn en goed bevonden zijn.
hoop je van dienst te zijn en geluk met je keuze van aankoop
Ga al wat langer met een bob op pad. Eens, in een perfecte afdaling met lang stuk rechte weg, haalde ik 85km. Snelheden van 65km of meer zijn geen enkel probleem voor deze vakantievriend!