Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pomp Optimus nova+ lekt. Wat gaat er mis? - Forum Wereldfietser

Pomp Optimus nova+ lekt. Wat gaat er mis?

Wij hebben onze optimus nova + allesbrander nu zo'n 2,5 week gebruikt.
Echter de bajonetsluiting tussen de fles en de brander (die als dop op de fles zit) blijft lekken. Na smeren gaat het even goed maar al snel klikt hij weer niet helemaal terug. Met als gevolg lekkage van de brandvloeistof.

Doen wij wat verkeerd of moeten we gewoon terug met de koppeling voor garantie?
Laat je de fles onder druk staan nadat je gekookt hebt?

Wat ik altijd doe is het laatste stukje koken met de fles omgekeerd zodat de resterende brandstof helemaal uit het darmpje verdwijnt, gevolgd door lucht/damp. Zo blijft er geen druk in de fles. Als je de fles dan loskoppelt van het vuurtje heb je ook geen lekkend/spuitend restje brandstof.

Het staat allemaal in de handleiding, mocht m'n uitleg niet duidelijk zijn.
@ Stef
Yep we draaien de fles altijd om en laten hem uitbranden. En ook dan zijn er problemen.
Dan zou ik'm maar eens terug naar de winkel doen. Voor de prijs dat ie kost zou dat niet mogen...
Ik zou terug gaan.
Maar speculeren is wel leuk:
* de kans dat het aan de fles ligt lijkt me erg klein.
* de kans dat het aan de bajonet van de pomp ligt, net iets groter.
* ik doe een gooi naar de mogelijkheid dat de gemonteerde rubberen ring net iets te dun is. Maar het is wel een totaal blinde gok.
Dat van die druk lijkt me geen punt na 2,5 week. Gedurende een normale levensduur staat zo'n ding wel langer onder druk. Ik laat 's avonds niet de druk af als ik de brander 's ochtends nodig heb. Dat betekent dat mijn brander al enige duizenden uren onder druk heeft gestaan.
Succes,
Leon
Hoi Blanche,

Ik heb er ook wel eens last van. Daarom laat ik de fles er meestal aan zitten.
Heb ik dat geklooi niet met die sluiting.

Daarnaast blijft de leiding altijd vastzitten als ik hem gewoon dichtdraai,...maar daar is ook al wel een topic aan gewijd.

Hij brandt perfect, snelle opwarmtijd, lekker compact...maar verder....

Succes, en anders de fik er in! :wink:
@ Fokko en Leon...

Bedankt voor de antwoorden maar voor alle duidelijkheid.
Het ligt niet aan de aansluiting met de brandstoffles. Alhoewel daar wel kans op is omdat de ring niet in een gleuf zit. Hij lekt bij de bajonetsluiting zelf. Dus dat ding op de pomp waaraan je je slangetje koppelt.
Hoi Fokko,
Het is wel van belang om te weten om welke versie het gaat. Als ik me goed herinner heb jij net als ik de gewone, en niet de plus. Het probleem van het dichtklemmende kraantje (dat is niet hetzelfde als het bajonetprobleem waar Blanche het over heeft) ken ik ook, en komt omdat de kraan bij het afkoelen krimpt. Het is op te lossen door te doen wat de gebruiksaanwijzing zegt: leeg laten branden, dan laten afkoelen (gaat heel snel), en dan pas de kraan dichtdraaien. Volgens mij (maar zeker weten doe ik het niet meer) is de bajonetkoppeling van de plus anders dan van de gewone. Bovendien is er dacht ik sinds ongeveer twee maanden een nieuwe koppeling voor de plus. Misschien dat daar de oplossing in zit. Lekt de koppeling bij het branden, of juist als de brander niet aan is?
Wim
Wim schreef:Hoi Fokko,. Bovendien is er dacht ik sinds ongeveer twee maanden een nieuwe koppeling voor de plus. Misschien dat daar de oplossing in zit. Lekt de koppeling bij het branden, of juist als de brander niet aan is?
Wim
MMM dze is wel ouder dan 2 maanden denk ik. We laten hem altijd goed afkoelen en leegranden. Als hij lekt lekt hij als de brander uit is, als we de fles met pomp los hebben gemaakt van de brander. De bajonetsluiting komt niet telkens goed terug en daardoor sluit hij niet. Met vet is dit probleem even verholpen.

Mijn brander = http://www.bever.nl/koken/branders/1439.optimus-nova
Dat heb ik bij de gewone een enkele keer ook wel gehad. Het hoort natuurlijk niet, en het wordt zo wel een vieze stinkboel.
Wim
Wim en Blanche,

Ik heb de Optimus +. Die met die grote groene draaiknop (die de hele slang draait) nabij de bajonetaansluiting (die ook wel eens blijft hangen).

Ik ben niet zo positief over de brander, had ik het geweten, dan had ik een andere gekocht.

Groeten
Ik ben buiten de bajonetsluiting erg tevreden. Een vriendin die dezelfde kocht rond dezelfde tijd heeft nergens last van. Ik denk dat we even terug gaan voor d e garantie. Bedankt allen voor de antwoorden
Onze pomp van 3/4 jaar oud lekte nog steeds met droge tusenpozen. Omdat ik geen zin had om hiervoor aan te kloppen bij de webwinkel in de UK waar we hem hadden gekocht, heb ik van het weekend een mail naar Optimus in Zweden gestuurd. Vandaag een mail terug met het antwoord dat ik een nieuw onderdeel toegestuurd krijg.

Hulde aan de klantenservice van Optimus!! :D
Ben net terug van fietsreis (Tour des Pays-Bas) en had het soms ook voor dat de pomp lekte. Ik heb er ook de oorzaak van gevonden: Als je de fles loskoppelt moet je éérst de sluiting goed naar achter trekken zodat je daarna het darmpje er zonder hard aan te moeten trekken eraf kan halen (dus niet gelijktijdig).

Er wel bijvertellen dat ik daar in het verleden nooit op gelet heb en ook nooit een lekkende pomp had...
stef schreef:: Als je de fles loskoppelt moet je éérst de sluiting goed naar achter trekken zodat je daarna het darmpje er zonder hard aan te moeten trekken eraf kan halen (dus niet gelijktijdig).

Yep Stef dat doen we altijd. Echter het koppelstukje springt dan af en toe niet meer terug. Daardoor lekt de fles. Maar goed Optimus heeft het keurig opgelost door een paar dagen na de klacht een nieuw onderdeel toe te sturen.
Ik gebruik m'n Primus Varifuel gewoon, en buiten normale slijtage om nog nooit iets gehad. Het is een model waar naar verluid zelfs op whiskey gekookt kan worden...