Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietserpad - Forum Wereldfietser

Fietserpad

Hallo,

We willen volgende week het fietserpad gaan doen.

Heeft iemand nog tips, suggesties of andere wijsheden (mbt deze tocht) waar we wat aan kunnen hebben?

Ik probeer al een paar dagen op de site van het fietserpad te kijken, maar die doet het steeds niet.
Wij hebben in 2007 het Fietserpas gedaan. Ik neem aan dat je het gidsje hebt aangeschaft van Pol van Mill. Een bijzonder leuke route vooral in het voorjaar met al de bermen en meidoorns in bloei. Tips? Eigenlijk heb ik geen tips. De route is goed omschreven de kaartje zijn erg duidelijk en er staat heel veel achtergrond informatie in het gidsje over het landschap waar je doorheen komt. Kamperen is geen probleem er zijn voldoende campings hetzij grotere of SVR en/of VEKABO campings. Voor een voorproefje van wat je tegen kan komen zie bij onze foto's. Terug hebben wij overigens de 10 Provincien route gedaan, van dezelfde schrijver. Die was ook heel leuk.
http://picasaweb.google.nl/Ronaldopdefi ... ieterburen#
Ronald vd Perk, bedankt voor de prachtige foto's van de route.
Net als HansvanderVeeke wil ik ook het Fietserpad gaan volgen.
Het boek van Pol van Mill heb ik als route boek.
Toch vraag ik me af of de routekaarten van de LF routes niet beter op de stuurhoes passen dan het boek.
Of is het toch beter het boek te gaan gebruiken.
De tent gaat mee, maar een overnachting ergens op de route onder een vast dak is ook aantrekkelijk.
Is reserveren (hoogseizoen) dan echt noodzakelijk?.
Misschien heb je de GPS track al en anders valt deze te downloaden

http://gpstracks.nl/fietsroutes-lf.php?id=151

Ik weet niet of deze exact overeenkomt met de beschrijving.

Veel plezier
Jan Schoutsen
Tokkelaar schreef: Toch vraag ik me af of de routekaarten van de LF routes niet beter op de stuurhoes passen dan het boek.
Of is het toch beter het boek te gaan gebruiken.
De tent gaat mee, maar een overnachting ergens op de route onder een vast dak is ook aantrekkelijk.
Is reserveren (hoogseizoen) dan echt noodzakelijk?.
Ja, het boek past wat lastig in de stuurhoes, een ringbandje is practischer. De routekaartjes van de LF routes zijn ook wel handig maar dan moet je natuurlijk wel die route overtekenen en volgens mij is de schaal van de LF kaartjes 1:150.000 De plattegrondjes in het gidsje zijn veel duidelijker en hebben een schaal van ongeveer 1:80.000. Ik had het gidsje dwars in de stuurhoes. In het begin kijkt het wat lastig maar het went snel.
Ik heb geen idee of reserveren in het hoogseizoen noodzakelijk is. Dat gedeelte van Nederland is op Zuid-Limburg na niet heel druk bezocht.
Overigens heb ik de in het gidsje genoemde site ook nog nooit kunnen bereiken, die zal wel niet meer bestaan.
Op deze site heb ik een recente versie van een track gedownload van de route. Komt van de uitgever, dus ik hoop dat hij goed is. Ik ga hem in elk geval gebruiken volgende week.

Het boekje heb ik zelf in een ringband gemaakt, anders is hij erg onhandelbaar op de fiets. Daarnaast heb alle pagina's met een kaartje en de routebeschrijving gescanned en die afdrukbaar gemaakt op een A4. Past iets beter in mijn kaartleesmap. Als je ze wilt hebben, laat het dan even weten.

Mijn vrouw krijg ik bij deze temperaturen niet in een tent :roll:
Wordt dus Vrienden op de Fiets.

Leuke foto's Ronald!
Ach, routeboekjes zijn niet heilig. Ik heb de beschrijvingen en kaartjes uit het boekje gesneden en verdeeld over de stuurtas van mijn fietsmaatje en mezelf.
Wij hadden, ook in het voorjaar, nergens gereserveerd (brrr, je moet jezelf dan vastleggen op een einddoel), maar konden echt overal terecht (maar wel met tent).
HansvanderVeeke schreef: Ik probeer al een paar dagen op de site van het fietserpad te kijken, maar die doet het steeds niet.
Deze doet het al een paar jaar niet meer. Geen idee waarom.
Wij hadden het boekje met postbode elastieken op de stuurtas vast gemaakt. Omdat wij tegen de beschrijving in fietsten konden we alleen de kaartjes gebruiken en die zijn erg goed.

Een korte impressie met wat foto's staat hier.
Leuk verslag en foto's.

Een ding moet ik als Groninger natuurlijk even bestrijden:

De reden waarom we de route andersom fietsen is dat we het mooiste voor het laatst willen bewaren: zuid Limburg

Dat is de reden dat wij van zuid naar noord fietsen :)
HansvanderVeeke schreef:Leuk verslag en foto's.

Een ding moet ik als Groninger natuurlijk even bestrijden:

De reden waarom we de route andersom fietsen is dat we het mooiste voor het laatst willen bewaren: zuid Limburg

Dat is de reden dat wij van zuid naar noord fietsen :)
Hans, mee eens, Groningen is een fantastische provincie om te fietsen...
Er gaat immers niets boven Groningen :lol: :lol:
Hans, graag maak ik gebruik van je aanbod en de mogelijkheid die je biedt om de kaarten en routebeschrijving gescanned te ontvangen.
Met deze oplossing wordt het, denk ik, een stuk makkelijker om de route al fietsende af te lezen.
Mijn Email adres is ; jan-dekker@planet.nl
Bedankt.
Tokkelaar schreef:Hans, graag maak ik gebruik van je aanbod en de mogelijkheid die je biedt om de kaarten en routebeschrijving gescanned te ontvangen.
Met deze oplossing wordt het, denk ik, een stuk makkelijker om de route al fietsende af te lezen.
Mijn Email adres is ; jan-dekker@planet.nl
Bedankt.
Jan,

Je hebt een mail met informatie.
Hans, graag maak ik gebruik van je aanbod en de mogelijkheid die je biedt om de kaarten en routebeschrijving gescanned te ontvangen.
Met deze oplossing wordt het, denk ik, een stuk makkelijker om de route al fietsende af te lezen.
Mijn Email adres is ; mario45@ziggo.nl
Bedankt.

mario
mario schreef:Hans, graag maak ik gebruik van je aanbod en de mogelijkheid die je biedt om de kaarten en routebeschrijving gescanned te ontvangen.
Met deze oplossing wordt het, denk ik, een stuk makkelijker om de route al fietsende af te lezen.
Mijn Email adres is ; mario45@ziggo.nl
Bedankt.

mario
Mario,

Ook jij hebt een email gekregen met instructies.
En ook jij veel plezier.

Wij vertrekken morgen met de trein vanuit Groningen naar Maastricht en hopen morgenmiddag de eerste kilometers te fietsen.
We hebben hem gereden. Zaterdag een week geleden met de trein van Groningen naar Maastricht en afgelopen vrijdag om 5 uur stonden we op bij het wad.

Het is een prachtige tocht die alle landschappen van Nederland laat zien. Heel veel over fietspaden, vrij veel off-road (zandpaden, graspaden) en soms stukjes langs kleinere wegen. De route is goed te volgen via het boekje, maar zonder de GPS-track was ik zeker een paar keer fout gereden.
Het boekje is trouwens een erg leuke aanvulling op de route. Weinig toeristische informatie maar wel heel veel uitleg over waarom Nederland er zo uit ziet, als het eruit ziet. Alsof ik weer op de lagere school bij de aardrijkskunde lessen zit.

Onderweg zijn heel veel campings, maar we hebben toch gekozen voor Vrienden op de Fiets, die ook voldoende langs de route zitten. Ook kun je onderweg altijd wel ergens boodschapjes doen voor een lunch langs de kant wan de weg. We hebben op een paar mooie plekjes gezet.
Het was heel erg rustig onderweg. Afgezien van de twee dames die we in de trein zagen (en daarna niet weer) zijn we niemand tegengekomen die ook het Fietserpad deden. Sowieso heel weinig fietsers onderweg, totdat we in Drenthe kwamen. Daar was het wel even druk.

Dus, al met al, kan ik deze route iedereen van harte aanbevelen. Het heeft mijn kijk en kennis van de landschappen van (oost) Nederland aanzienlijk uitgebreid. Binnenkort volgt het complete reisverslag op mijn site.

Een paar sfeerbeelden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het reisverslag is klaar en je kunt het lezen op deze plek.
Hans, ik heb je reisverslag gelezen. Een uitgebreid verslag over een mooie route.
Daarbij ook nog prachtige foto's. Een prettig geheel om te lezen en te bekijken. Deze reis pakken ze je niet meer af.
Wij hebben dit nog in het voouitzicht deze zomer. Geheel of gedeeltelijk. Het hangt een beetje van het weer af, maar we zien het helemaal zitten. De overnachtingen gaan in een tent(je). Misschien ook een keer een overnachting op een adres uit het adressenboek van "Vrienden op de fiets" .
Ter voorbereding hebben we paar weken geleden vier dagen door Nederland gefietst, waarbij 2 overnachtingen in de tent en 1 overnachting bij een "vriend van de fiets". Mede dankzij het mooie weer hebben we het erg naar onze zin gehad.
Hoera, wij hebben het fietserpad vanaf Withuis/Esch/Eijsden tot aan Winterswijk gefietst. Ongeveer 450 km. Door omstandigheden zijn we 6 dagen later vertrokken dan de bedoeling was.
Op 8 verschillende campings hebben we gestaan met een klein tentje (Robens light dreamer). Vooral aan de camping in het rozendorp Lottum (vlakbij de pont) hebben we goede herinneringen. Het dorp met al die rozen is een aanrader.
Graag wil ik Hans van der Veeke bedanken voor de kaarten en route beschrijvingen welke wij mochten ontvangen
Volgend jaar gaan we zeker het laatste stuk naar Groningen onder de wielen proberen te krijgen.
Tokkelaar schreef:Graag wil ik Hans van der Veeke bedanken voor de kaarten en route beschrijvingen welke wij mochten ontvangen
Volgend jaar gaan we zeker het laatste stuk naar Groningen onder de wielen proberen te krijgen.
Graag gedaan, je had er mooi weer bij. Dat is altijd een bonus.
En als je na de Waddenzee via Baflo terugkomt ben je welkom voor een koffie/thee of anderszijds.
Bedankt voor de uitnodiging. Voor een kop koffie onderweg en goede fietstips komen we zeker langs.