Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lage achterkant Nallo en Nammatj tenten - Forum Wereldfietser

Lage achterkant Nallo en Nammatj tenten

Onze grote Keron 4 GT familietent heeft het onlangs begeven, en we hebben nu een Nammatj 3 GT gekocht (de kinderen slapen nu toch steeds in hun eigen tentjes). Het grote verschil voor ons is de schuine achterwand. Ik had grote moeite de boel netjes op te zetten en te zorgen dat binnen en buitentent elkaar niet raken. Verder komt onze slaapzak aan het voeteneinde tegen het doek van de binnentent.
Inmiddels heb ik op de Hilleberg site ontdekt dat je de binnen en buitentent aan de achterkant middels twee extra haringen apart kunt vastpennen, en dat geeft je inderdaad de mogelijkheid de boel fatsoenlijk af te spannen. Verder zitten er aan de achterkant van de buitentent nog twee extra ogen tussen de uiterste hoeken, en als je daar extra scheerlijntjes aan maakt krijg je het nog wat mooier (inclusief wat meer ventilatie). Binnen en buitentent komen nu niet meer tegen elkaar, en de boel staat nu wel netjes strak.
De slaapzak heeft net iets meer ruimte, maar het blijft krap. Dit zijn veel gebruikte tenten, en ik ben niet speciaal lang. Ik kan niets meer bedenken, maar ik vroeg me af of anderen ook nog ervaringen of ideeen hebben.
Wim
Ik heb inmiddels Hilleberg maar gemaild. Wordt vervolgd. Ik kan me niet voorstellen dat niemand eerder gemopperd heeft bij ze.
Wim
We hebben de Nallo....geen problemen mee. tentdoek staat wel iets dichter op het binnendoek dan bij meer rechtop modellen maar dat is niet schrikbarend.....
Die Nallo heeft achteraan onderop zo'n ventilatie opening. Ik neem aan dat jullie dat heel vaak open hebben staan, en dan trek je het buitendoek natuurlijk ook wat verder naar achteren. Hebben jullie geen last dat de voeteinden van de slaapzakken tegen de binnentent aan komen?
Wim
Wij hebben de nallo 3 gt met een ritsje achter. Dezelfde als Marco en Lisette. We liggen niet met onze voeten tegen het uiteinde aan. En hebben nergens las van eigenlijk.

Ben trouwens wel erg benieuwd waarom jullie tent het begeven heeft en hoe oud deze was.
Gut, wij zijn toch niet super lang (ik ben 177 cm, en mijn vrouw is zelfs klein). Als ik met mijn hoofd dichtbij de deur lig komt mijn slaapzak bij mijn tenen af en toe tegen de binnentent.
De Keron was precies tien jaar oud, en is vrij intensief gebruikt. Eerder hadden we al problemen gehad met de ritsen in de binnentent, maar dat hadden we opgelost door de binnentent (symmetrisch bij de Keron) 180 graden te draaien -de achterritsen van de binnentent gebruik je nu eenmaal veel minder. Het ging vervolgens echt verder met de ritsen in de voortent, die allebei problemen begonnen te geven (na veel misbruik door de kinderen). Ik had net besloten ze te laten vervangen door Tatteljee (simpeler dan Hilleberg zelf), maar was er nog niet aan toegekomen. Vervolgens mocht onze dochter de tent mee naar een hockey weekend. Daar kregen de meiden last met de ritsen en zijn ze gaan sjorren. Daarop is het doek net naast de ritsen ook gaan scheuren. Tatteljee heeft ernaar gekeken, en de conclusie was, ik denk terecht, dat het doek zo verteerd was dat reparatie onmogelijk was. De buitentent was gewoon op. Die meiden waren misschien dom bezig geweest, maar het was dus niet echt hun schuld.
Ik vind het wel jammer, want ik had gehoopt deze tent nog een of enkele jaren als familietent te gebruiken, ook al slapen de kids nu in eigen tenten. En ik had gehoopt dat ik de tent ook nog had kunnen meegeven als ze de eerste keer zelf op vakantie gaan (dat is meestal in wat grotere groepjes). Maar niet dus. Kapotte ritsen zijn nog wel te repareren, maar versleten doek niet meer. Een nieuwe buitentent is ook niet echt economisch. Dus moest ik heel snel voor onze vakantie nog een nieuwe en dan maar wat kleinere tent kopen. Die Nammatj 3 GT is helaas wel heel wat kleiner, en we missen de giga ventilerende achterdeur ook wel. Mijn vrouw vindt de nieuwe binnendeur constructie met een rond doorlopende rits evenmin erg fijn.
IK heb nu aan Hilleberg gevraagd of het mogelijk is net als bij traditionele nederlandse tenten bovenaan het grondzeil aan de achterkant op zo'n 15 cm een scheerlijnje te maken. Het vertikale gedeelte van het grondzeil ligt nu achteraan immers bijna horizontaal.
Wie weet,
Wim
Blanche schreef:Wij hebben de nallo 3 gt met een ritsje achter. Dezelfde als Marco en Lisette. We liggen niet met onze voeten tegen het uiteinde aan. En hebben nergens las van eigenlijk.

Ben trouwens wel erg benieuwd waarom jullie tent het begeven heeft en hoe oud deze was.
Bijna dezelfde.....Nallo 2GT (gewichtsbesparing, noodzakelijk voor al die camerashit 8) ). Erg belangrijk bij het lopen en klimmen.
Wim,

Je kan die tenten toch ok groter maken door er een stuk aan te kopen?

Mario

Kom jij trouwens ook nog eind van de maand naar kootwijk?
Kon je er maar 10 cm bij kopen.... Ik weet nog niet of ik naar Kootwijk kom. De datum komt niet erg goed uit, maar zin heb ik wel. En ik heb wat nieuw spul om uit te proberen (al kan dat eigenlijk beter als het wat kouder is).
Wim
Op advies van Wim hebben wij inmiddels een Keron 4 GT. Dit is inderdaad de enige 4 persoonstent waar ook echt vier personen inpassen en waar ik met mijn 1.90 ook in pas zonder met mijn hoofd en voeten tegen de binnentent aan te liggen (die ik ben tegengekomen).
Het probleem wat Wim omschrijf heb ik inderdaad bij alle andere tenten eerder gehad. Ik heb nog geen tunnel of koepeltent gehad waar ik echt goed inpaste.
En al die schuin aflopende achterkanten vind ik ook helemaal niks.

De ritsen zijn alleen niet je van het, ook niet bij de (nieuwe) Keron. Die van de binnentent lopen ook rond door, waardoor ze bijna niet met één hand te openen zijn (je heb je andere hand nodig om de hoek strak te trekken en tegen spanning te geven). En ook op de rits van de buitentent staat soms erg veel spanning.
Hilleberg heeft me gevraagd de tent terug te sturen, omdat het niet zou moeten. Ze zullen het in orde maken zeggen ze, en ook naar de rits kijken.
Puike service tot nu toe.
Wim
Wij hebben een namatsj 3GT, en hebben ook even zitten sleutelen met die achterkant. Onze oplossing: extra lange haringen door de middelste ogen aan de buitentent, en die dan niet helemaal de grond in drijven, zodat ie vanzelf hoger komt te staan. Inderdaad heb ik ook al zitten nadenken over extra scheerlijntjes aan die ogen, ga ik ook nog proberen. Maaar de huidige oplossing werkt al drie jaar perfect, zelfs als ik met mijn voeten rechtop volledig door de binnentent heen druk.

Wat we ook wel eens hebben gedaan, is aan het oogje van het gaasje in de achterkant van de buitentent een touwtje/veter knopen naar de nok van de tent, trek je het middelste stuk van de buitentent strakker mee.

M.