Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt een fiets snel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat maakt een fiets snel?

Marco Meijerink schreef:
m-gineering schreef:psychologie: de fiets moet uitnodigen om snel te gaan, dus een respons geven die je als plezierig en uitdagend ervaart. Niks is zo frustrerend als het gevoel dat je de hele tijd aan een dood paard zit te sjorren, rode verf helpt ;)
witte verf is lichter :lol:
nou dat zal inspireren, zo'n o jee m'n fiets wordt vies kleur!
Wim schreef:Dat klinkt als een klassieke snelle Engelse stijl randonneur. Een audax fiets met 30-32 mm bandjes en zijoptrekremmen met 57 mm drop is dan het snelst. Helaas kan daar maar weinig bagage op (iets van 10 kg?, tenzij je zelf erg licht bent), en zijn erg slechte wegen geen feest. Een stapje verder in de stevige richting is een fiets zoals de klassieke Dawes Galaxy, eventueel in moderne Rohloff uitvoering: een randonneur met racebocht, steviger frame, en cantilever remmen voor 28 inch banden tot iets van 37 of zelfs 42 mm. Ivo Miesen op dit forum heeft een erg mooie Bob Jackson in dit genre.
Ik heb de bewuste Bob Jackson op diverse manieren gebruikt. Met alleen een achterdrager, stuurtas en rackpack is ie goed genoeg om mee te kunnen met de Franse randonneurs op langere ritten. Uiteraard voorzien van snelle banden (Panaracer Pasela's). De banden en de hoeveelheid bagage varieer ik enorm bij die fiets. Met als gevolg een fors verschillende snelheid.
Een lichte audaxfiets is bij weinig bagage net een pietsje sneller, maar niet erg veel. Op het moment dat je boven de 20-25kilo bagage uitkomt valt dit voordeel weg omdat dan je frame teveel begint te wringen en je teveel energie verspeelt met het op de weg houden van het hele zaakje.
Afgelopen maand reed ik op een clubrit anderhalve dag met een van de kinderen van een van m'n clubgenoten in een aanhangfiets (Hase Trets) achter m'n Bob Jackson. Gelijk was ik niet meer vooruit te branden. Zo'n ding houdt je enorm tegen, ondanks dat een kleine hard meetrapt.
Wim schreef:....
Een stapje verder in de stevige richting is een fiets zoals de klassieke Dawes Galaxy....
Afbeelding

Inderdaad erg mooie fietsen, kun je zoiets ook in NL kopen?

Eric
eric190173 schreef:
Wim schreef:....
Een stapje verder in de stevige richting is een fiets zoals de klassieke Dawes Galaxy....

Inderdaad erg mooie fietsen, kun je zoiets ook in NL kopen?
Niet af fabriek. Een goede framebouwer kan ze maken. Veel goedkoper is er eentje in Engeland te bestellen, zeker bij de huidige koers van het pond.
eric190173 schreef: Inderdaad erg mooie fietsen, kun je zoiets ook in NL kopen?

Eric
Ja, Idworx heeft sinds kort ook een 'spatbord racefiets', een heel hip -en toch nonsens loos- ding, kweet alleen niet of er banden onder passen die dikker zijn dan 28mm.
Voor dat geld van die Idworx zou ik een stalen maatfiets nemen, maar dat is een andere zaak. Breder dan 28 mm zou moeten kunnen qua remmen. Of het ook kan met deze voorvork is een ander verhaal. De keus aan voorvorken voor 57 mm drop remmen is niet groot. Op zo'n fiets zou ik inderdaad 32 mm banden willen kunnen monteren.
Die Dawes audax fiets is het goedkoopste wat er op de markt is (en niet verkeerd, behalve een te zwaar verzet). De Thorn audax mk 3 is een klasse mooier en duurder (www.sjscycles.com). Bob Jackson is wel weer een klasse daarboven.
In Nederland heeft m-gineering het plan gehad een serie betaalbare fietsen met 57 mm remmen op de markt te brengen, maar of dat ervan gekomen is weet ik niet.
Eric, eigenlijk heb jij waarschijnlijk al zo'n fiets: oudere racefietsen hebben meestal 57 mm drop remmen. Sloop alle zooi eraf en zet er een stel snelle 30 mm Grandbois bandjes op, en je hebt je speelfiets.
Wim
Wim schreef:Voor dat geld van die Idworx zou ik een stalen maatfiets nemen, maar dat is een andere zaak. Breder dan 28 mm zou moeten kunnen qua remmen. Of het ook kan met deze voorvork is een ander verhaal. De keus aan voorvorken voor 57 mm drop remmen is niet groot. Op zo'n fiets zou ik inderdaad 32 mm banden willen kunnen monteren.
Er kunnen geen bredere banden dan 28mm op de Idworx RM. Men is er trouwens duidelijk over bij Idworx dat het een racefiets is en geen audax fiets.
De montagemogelijkheid van de spatborden en de spatborden zelf zijn heel netjes, alsook is het mogelijk om een achterdrager te installeren.
Het grootste verschil met een randonneur is dat er geen verlichting aanwezig is op de fiets en dat hij ook geen nostalgie uitstraalt.

Prijs-kwaliteit kan het wel beter en bij het magazine trekkingbike denkt men er ook zo over.

Het jammere aan deze fiets, is dat je deze niet kan opbouwen met die o zo mooie nitto stukken. GUU-WATANABE, Gilles berthoud of brooks tassen staan er ook niet mooi op.

Zoals Wim al aangaf kan je beter een oude fiets kopen en strippen of eentje laten opbouwen. Riccorsa maakt trouwens ook fantastisch mooie fietsen op maat.
Als er niet meer dan 28 m op kan dan hebben ze vermoedelijk door hun keus voor die carbon vork de helft van het voordeel van de 57 mm drop remmen laten liggen. Dat is doodzonde. Zelf vind ik het ook zonde dat er geen licht op zit. Een SON 20 R past toch wel erg goed bij zo'n fiets. Om van die Nitto onderdelen maar te zwijgen, inderdaad.
Wim
Afbeelding

In mijn speurtocht naar mogelijkheden werd ik ook nog op deze fiets (Stevens Gran Turismo) gewezen. Zo'n Engelse fiets vind ik wel heel mooi, maar ik zou niet zo snel een fiets kopen zonder er op gezeten te hebben.... Deze worden gewoon in NL verkocht..
Afbeelding
Ken je deze? Jan Janssen Globe, met shimano 105, 10x3. Zou ik me niet voor schamen geloof ik :)
Staat bij Jan Janssen onder "hybride fietsen".

Frank
In mijn speurtocht naar mogelijkheden werd ik ook nog op deze fiets (Stevens Gran Turismo) gewezen. Zo'n Engelse fiets vind ik wel heel mooi, maar ik zou niet zo snel een fiets kopen zonder er op gezeten te hebben.... Deze worden gewoon in NL verkocht..
eric190173 schreef:Afbeelding

In mijn speurtocht naar mogelijkheden werd ik ook nog op deze fiets (Stevens Gran Turismo) gewezen. Zo'n Engelse fiets vind ik wel heel mooi, maar ik zou niet zo snel een fiets kopen zonder er op gezeten te hebben.... Deze worden gewoon in NL verkocht..
Een alternatief is de Vannicholas Yukon die je al hebt voor een kleine 2000 euro.
Afbeelding
Die Yukon is een pracht fiets, maar ook hier geldt dat je er maximaal 25-28 mm bandjes op kunt zetten, ook al zitten er 57 mm remmen op. Dat betekent toch dat het frameontwerp (de vork dus?) niet het maximum van de mogelijkheden benut, en dat is erg jammer.
Wim
Wim schreef:Die Yukon is een pracht fiets, maar ook hier geldt dat je er maximaal 25-28 mm bandjes op kunt zetten, ook al zitten er 57 mm remmen op. Dat betekent toch dat het frameontwerp (de vork dus?) niet het maximum van de mogelijkheden benut, en dat is erg jammer.
Wim
Met een beetje knutselen kun je vaak een paar milimeter extra eruit peuteren. Als de fabrikant de spatborden zoals ze uit de doos komen heeft gemonteerd hangen ze veel te laag. Met de dremel de spatbordbevestiging wat bijwerken en het spatbord zit zo bijna een halve centimeter hoger.
Ja maar ik zou het wel willen weten. Die carbon vorken zijn immers een bekend probleem wat dit betreft. Tektro ipv Shimano 57 mm remmen geeft ook iets meer ruimte schijnt het. Het is gewoon erg fijn als je de keus van de banden kunt laten afhangen van de omstandigheden, en niet van de beschikbare ruimte. Ik ben zelf erg gesteld op 32 mm banden voor een snelle fiets, maar dat komt vermoedelijk omdat ik wat zwaarder ben. Zelf blijf ik voorlopig op mijn oude beestje rijden, maar Marten's recente luxe 57'er is wel erg mooi geworden (in het echt nog veel mooier).
Wim
Ivo Miesen schreef:
Wim schreef:Die Yukon is een pracht fiets, maar ook hier geldt dat je er maximaal 25-28 mm bandjes op kunt zetten, ook al zitten er 57 mm remmen op. Dat betekent toch dat het frameontwerp (de vork dus?) niet het maximum van de mogelijkheden benut, en dat is erg jammer.
Wim
Met een beetje knutselen kun je vaak een paar milimeter extra eruit peuteren. Als de fabrikant de spatborden zoals ze uit de doos komen heeft gemonteerd hangen ze veel te laag. Met de dremel de spatbordbevestiging wat bijwerken en het spatbord zit zo bijna een halve centimeter hoger.
Uw knutselwerk zal niet uithalen want de band krijg je niet tussen de voorvork. Je kan misschien zoals bij moto's vooraan een smallere band dan achteraan ;-)
Venturi300 schreef:
Ivo Miesen schreef:
Wim schreef:Die Yukon is een pracht fiets, maar ook hier geldt dat je er maximaal 25-28 mm bandjes op kunt zetten, ook al zitten er 57 mm remmen op. Dat betekent toch dat het frameontwerp (de vork dus?) niet het maximum van de mogelijkheden benut, en dat is erg jammer.
Wim
Met een beetje knutselen kun je vaak een paar milimeter extra eruit peuteren. Als de fabrikant de spatborden zoals ze uit de doos komen heeft gemonteerd hangen ze veel te laag. Met de dremel de spatbordbevestiging wat bijwerken en het spatbord zit zo bijna een halve centimeter hoger.
Uw knutselwerk zal niet uithalen want de band krijg je niet tussen de voorvork. Je kan misschien zoals bij moto's vooraan een smallere band dan achteraan ;-)
Als de breedte van de voorvork het knelpunt is dan helpt er indedaad niet veel aan. Ik heb zelfs overigens liever een bredere voorband.
Gat in de markt dit soort fietsen? In de US of A bestaat al sinds jaar en dag de Trek520; CrMo stalen frame, racestuur, bar end shifters, v-brakes. Geschikt voor banden 700x35. Mooi fietsje wel. Om de een of andere reden willen Hollanders (Europeanen) er maar niet aan. (waarom niet? :? )
De Surly LHT is daar ook erg populair; banden tot 45mm passsen daar in.
Perfecte fietsen om 100km of meer per dag af te leggen met een relatief hoge gemiddelde snelheid (> 20km/u)
Er zijn zelfs twee gaten in de markt, want het gaat eigenlijk om twee soorten. De klassieke audaxfiets, voor lange races, en dus met een wat comfortabeler geometrie en zijoptrekremmen met 57 mm drop zodat daar met spatbord banden tot ongeveer 32 mm op passen. Max ongeveer 10 kg bagage, denk ik. De Surly Cross Check is een mooi betaalbaar vooprbeeld.
Het andere soort is de klassieke Engelse randonneur met racebocht en banden breder dan 32 mm, bijvoorbeeld 37 mm. Dat gaat alleen met cantilever remmen. Je kunt er meer bagage op meenemen. De Dawes Galaxy of the Thorn Club Tour zijn mooie voorbeelden, en inderdaad ook de Surly LHT. Snel en Avaghon bijvoorbeeld leveren zulke fietsen in Nederland, net als de maatbouwers.
Een tussenvorm is sinds kort mogelijk met de nog weer diepere Tektro R 556 55-73 mm zijoptrekremmen. Dan kun je banden tot iets van 37 mm gebruiken zonder dat je cantilever nokken nodig hebt (maar alleen als je frame er ook op gebouwd is).
Zelf vind ik vooral het ontbreken op de Nederlandse markt van de categorie audax fiets met 57 mm drop remmen erg jammer. Dit zijn fietsen die heel dicht tegen de echte racefiets aanhangen, maar door de bredere banden net dat beetje praktischer zijn, met wat meer comfort, en meer bruikbaarheid op slechte wegen. Ook de ruimte voor spatborden kan erg welkom zijn.
Wim
Mag ik dit topic even gebruiken om een vraag te stellen over deze snelle fietsen? Ik wil ook graag zo'n "snelle" fiets aanschaffen. Deze fiets wil ik eigenlijk om twee redenen. Ten eerste ben ik sinds kort vader en heb ik een fietskar gekocht voor die kleine. Die hangt nu achter de mtb, maar als ik over een tijdje wat langere afstanden kan fietsen met mijn dochter vind ik dit niet comfortabel. Tweede reden is dat we wellicht in de toekomst eens met de fiets op vakantie willen en er dan ook wat bagage aan willen hangen (niet kamperen). Ben erg gecharmeerd van de Stevens Gran Turismo. Mijn vraag is eigenlijk of dit soort fietsen geschikt is om een kar mee te trekken.