Additionally, paste this code immediately after the opening tag: montage bagagerek - Forum Wereldfietser

montage bagagerek

Hallo,
Ik heb nogmaals een vraagje. Ditmaal is het ivm de montage van een bagagerek achteraan.
Aangezien mijn oorspronkelijke vakantiefiets niet meer in intacte toestand verkeert, zou ik de reisonderdelen (tijdelijk) op m'n mountainbike willen zetten. Deze MTB heeft op de seatstays 2 oogjes waaraan de bevestiging van het rek zou kunnen gebeuren.

Maar... het is zo dat er een afgebroken vijs in een van deze 2 oogjes zit. Met andere woorden: er is nog maar één oogje beschikbaar. Aan de onderkant kan het rekje wel aan de 2 kanten bevestigd worden, daar is er geen probleem.

De vraag is dan of het doenbaar is om een bagagerek, waarop later een (zware) lading bevestigd wordt, aan slechts 1 kant te bevestigen?

Mij lijkt het enerzijds wel doenbaar om volgende redenen:
- lichtgewicht dragers zoals de Tubus Fly en Luna hebben ook slechts 1 bevestiging
- de functie van deze bevestiging lijkt mij niet het ondersteunen van het laadvermogen te zijn maar het beletten dat het rek naar achteren tilt

Anderzijds heb ik wel m'n twijfels over zulke 'gebrekkige' opstelling. Er moet toch een reden zijn dat er 2 oogjes voorzien zijn...

Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt,
kristof
P klem?
Wim
Bedoel je zo een klem die rondom een seatstay gaat en waaraan je het rek kan bevestigen?

Helaas gaat dat niet, aangezien de seatstays op wishbone-wijze bijeen komen. (illustratie).
Een P klem heeft de vorm van de letter P. Je klemt hem om de buis, en dan kun je aan een kant iets monteren. Zou moeten lukken, alleen heb jij een grotere maat nodig dan bij een gewone staande achtervork.
Wim
Umh, en de boormachine er bij pakken? of zeg ik nu iets heel doms?
Zuiz schreef:Umh, en de boormachine er bij pakken? of zeg ik nu iets heel doms?
Om een scheef afgebroken stalen bout uit een aluminium omgeving te boren, moet je wel wat ervaring hebben
m-gineering schreef:
Zuiz schreef:Umh, en de boormachine er bij pakken? of zeg ik nu iets heel doms?
Om een scheef afgebroken stalen bout uit een aluminium omgeving te boren, moet je wel wat ervaring hebben
inderdaad, de boormachine is er ook al bijgehaald. Ik zat ook al met de vrees die Maarten uitte, dat is voorlopig niets voor mij.

Jullie raden het dus af om het bagagerek met slechts 1 armpje te bevestigen? Ik ga alleszins al eens op zoek naar een p-klem die past (alvast bedankt, Wim).
Je schrijft zelf dat je de drager zwaar wilt belasten. Dragers met een enkel stangetje zijn zonder uitzondering dragers voor lichte belading. Ik geeft toe dat het bij zo'n smalle achtervork als bij jou niet heel veel zal uitmaken, maar alle beetjes helpen.
W
Als de afgebroken schroef nog wil draaien: een afgedankt klein inbussleuteltje met een drupje secondenlijm op de punt wil weleens uitkomst bieden.

.tsooJ
ik heb bagagedragers van old man mountain gemonteerd op mijn full suspension mountainbike en en ben van brussel naar pombal (portugal) gereden in 26 dagen .