Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ander tandwieltje achter op Rohloff naaf ? - Forum Wereldfietser

ander tandwieltje achter op Rohloff naaf ?

:?: Beste medefietsers,

Ik heb een standaard Avaghon series 28 inch fiets met Rohloff.

Onderweg naar Spanje (6 weken geleden) merkte ik toen ik met een andere Rohhloff fietser een tijdje opfietste dat hij bij uitschieters omhoog makkelijker ophoog fietste dan ik. Hij stand 2 ik stand 1, hij stand 3 ik stand 2 enz.

De redenen kunnen onder meer zijn:
-sterkere spieren
-lange of korte spieren, schijnt ook een reden te zijn.
-technisch
-andere oorzaken

Op uitschieters boven de 10% zou ik graag wat makkelijker omhoog fietsen (ja, wie niet?) .

De vraag:

Mijn achter tandkransje heeft 15 tandjes. Als ik nu eens een tandwieltje er op zet dat een paar meer tandjes heeft, kan ik wat langzamer fietser, sneller trappen en met maar 5 km per uur toch nog omhoog komen zonder om te vallen. Die stand 14 mag dan best 13 worden etc. Kan je zo maar zo'n tandwieltje verwisselen of houdt Rohloff daar niet van?

Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen.
Mvg,
Rob W
Alleen je bereik schuift op, het is enkel zinvol als de 1e versnelling nog te zwaar is bergop. Dus als je het gevoel hebt dat je nog lager zou willen schakelen.

Een van die "andere oorzaken" zou kunnen zijn dat je reisgenoot ettelijke kilo's minder bagage naar boven moet trappen. Als je dat kan veranderen is het beter, want daarmee verklein je de benodigde arbeid om de top te bereiken :D :D :D

Er is inderdaad een minimum overbrengingsverhouding die Rohloff voorschrijft. Je kan achter tot 17 maar dan moet je voor minimaal 40 tellen. Dat zal een reisfiets meestal wel hebben.
Hoi Kris Kilowat,

ja, dat is wat ik bedoel. Het bereik schuift dan op. Dus eigenlijk wordt 14 een beetje richting 13, 13 een beetje richting 12 etc. Met als resultaat dat ik met de nieuwe 1 ietsjes makklijker naar boven ga.

Nu heb ik 15 tandjes achter. Zou dat met 17 tandjes erg veel schelen. Er zijn vast wel tabellen voor maar daar weet ik niets van.

Rob W.
Hangt af van wat je voor hebt, moet je dus nakijken. Stel het is 42 zoals bij mij:

42/15 = 2.8
42/17= 2.47

Da's goed 13% verschil, stappen zijn bij Rohloff 13%, dus "het schuift precies één versnelling op".
alime schreef:Hoi Kris Kilowat,

ja, dat is wat ik bedoel. Het bereik schuift dan op. Dus eigenlijk wordt 14 een beetje richting 13, 13 een beetje richting 12 etc. Met als resultaat dat ik met de nieuwe 1 ietsjes makklijker naar boven ga.

Nu heb ik 15 tandjes achter. Zou dat met 17 tandjes erg veel schelen. Er zijn vast wel tabellen voor maar daar weet ik niets van.

Rob W.
15/17 is ca 13% verschil. De stappen in de naaf zijn 14% groot. Je huidige 13 wordt dus de hoogste versnelling, en onder de 1 komt nog een "0"
hallo M-gineering en Kris,

Ik heb 42 voor en 15 achter. Dus ik kan achter prima vervangen door 17 tandjes , neem ik aan . En dan wordt nu 14 , 13 (maar het nummertje blift 14) en 1 wordt 0 (nummertje blijft 1.

Die huidige 14 gebruik ik toch nooit.

Weten jullei iemand die die verhouding heeft?

Rob
Als de overbrenging > 2.35 is, is het voor Rohloff allang goed. Dus 42/17 (2.47) is dik in orde. (Tenzij je meer dan 100 Kg weegt, dan moet het > 2.50)

Als je de hoogste versnelling toch niet gebruikte, ga je erop vooruit: van 13 bruikbare versnellingen naar 14 na de ingreep.
Je kunt alle overbrengingen nog altijd op de site van Sheldon Brown berekenen!
Als je rekening houdt met de limieten die Rohloff aanhoudt, dan zul je merken dat je bij versnelling/verzet 14 telkens ruim boven de "gain ratio" 6 zit, zeg maar meters per omwenteling. Met bagage is dat eigenlijk niet interessant, ik zou dan 6 als maximum aanhouden, en liever een tandje kleiner hebben. Rohloff vindt dat niet goed, maar ik weet niet of het technisch inderdaad gevaarlijk of schadelijk kan zijn.
Zelf heb ik op m'n snelle fiets (met Rohloff) overigens een 44-16 verhouding.

Minder gewicht meenemen scheelt, andere overbrenging creëren ook, en correct trainen scheelt ook. Over dat laatste: de beste training voor het fietsen met veel bagage, is veel te fietsen met veel bagage! :D
Dus ik begrijp dat 17 achter en 42 voor prima kan.

Ik heb er dit jaar tot nu toe bijna 5000 opzitten (circa 25 kg bagage). Nog eens 1000-1500 in Thailand in november, hoop ik. Maar ik schijn "korte" spieren te hebben, wat dat ook moge zijn. Maar vele cracks scheuren er meer dan 15000 km per jaar bij :shock: Rob W
In de Rohloff handleiding (die je altijd meegeleverd krijgt) kun je de overzetverhoudingen berekenen. Op bladzijde 19 t/m 22.

De Rohloff-handleiding kun je hier downloaden. Let op: het is een redelijk groot bestand.

Met vriendelijke groet,

Eric
Even off topic:
Krijg je naast dat boekje ook steeds zo'n (rood-oranje) garantiekaart die je naar Rohloff moet opsturen, en is het een probleem als je die niet gekregen hebt bij aankoop van je Rohloff fiets? ...Ik heb zo'n kaart namelijk nooit gekregen, en dus ook nooit verstuurd...
Luc.
Als je iets hebt met je naaf, wil Rohloff graag de onderste van de twee oranje kaarten meegestuurd krijgen. De onderste is nl. de 'besitzer-karte'. Die krijg je na reparatie/calibratie dan weer terug.
De bovenste moet je bij aanschaf toesturen. Rohloff registreert namelijk van wie welk naafnummer is.

Kortom ik zou er alsnog een vragen, laten afstempelen met het bedrijfsstempeltje en opsturen.
alime schreef::?: Beste medefietsers,

Ik heb een standaard Avaghon series 28 inch fiets met Rohloff.

Onderweg naar Spanje (6 weken geleden) merkte ik toen ik met een andere Rohhloff fietser een tijdje opfietste dat hij bij uitschieters omhoog makkelijker ophoog fietste dan ik. Hij stand 2 ik stand 1, hij stand 3 ik stand 2 enz.

De redenen kunnen onder meer zijn:
-sterkere spieren
-lange of korte spieren, schijnt ook een reden te zijn.
-technisch
-andere oorzaken

Op uitschieters boven de 10% zou ik graag wat makkelijker omhoog fietsen (ja, wie niet?) .

De vraag:

Mijn achter tandkransje heeft 15 tandjes. Als ik nu eens een tandwieltje er op zet dat een paar meer tandjes heeft, kan ik wat langzamer fietser, sneller trappen en met maar 5 km per uur toch nog omhoog komen zonder om te vallen. Die stand 14 mag dan best 13 worden etc. Kan je zo maar zo'n tandwieltje verwisselen of houdt Rohloff daar niet van?

Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen.
Mvg,
Rob W
beste allemaal,
Even mijzelf gequot hierboven.
Voor de geïnteresserden:
Ik heb bij mij nu achter 17 tandwiel. Mijn partner heeft nog 15 tands tandwiel.
Ik: 6,5 hele trapbewegingen , mijn vrouw 7 hele trapbewegingen per constante afstand. Enfin, scheelt toch wel weer iets.

Ik ben niet echt, of echt niet, technisch maar anderen kunnen het vast wel uitrekenen. Bij Rohloff toch 13 % tussen de versnellingen. dat zou idd betekenen dat mijn 14 nu "13" is en dat ik met de 1 nu makkelijker een helling op kom. Rob W
Ben met een combinatie 42 voor en 17 achter heel wat heuveltjes over gekomen. Ook hellingen met stijgingspercentage boven de 10% op gravel.

Het enige nadeel is dat je in de 14 niet sneller meer kan meetrappen tot een 45/50 km/u. Dit is wel jammer in afdalingen op asfalt, maar als je geen haast hebt....lekker genieten. :D
dag Maurits,

Dat klinkt dan veelbelovend.
Rob W
Het principe moet zijn dat je de lichtste overbrenging kiest die je nodig hebt om altijd prettig omhoog te komen. Zelf vind ik dat dat de verhouding is die door Rohloff als grenswaarde wordt aangehouden voor hun garantie: 40x17 of 38x16. Met 15 tandjes achter zou je dus ook een 36 tands voortandwiel kunnen kiezen. Dat kan nog wel met een touring crankset met 110 mm steek, maar niet met een ook vaak gebruikte racecrankset met 130 mm steek. Zie ook: http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf
Wim
Ik fiets altijd met 42 x 17. Voor een tocht van ruim 7000 km door Zuid Amerika hebben we probleemloos met 37 x 17 gefietst (als fietsers van 100 kg met 40 x 17 mogen fietsen dan moet 37 x 17 voor mij, 72 kg, geen probleem zijn). We hebben de '1' regelmatig gebruikt, maar een lichter verzet hoeft ook niet, want dan val je (bijna) om.
Ik verbaas me er over dat als er bij een gespecialiseerde fietsenzaak een fiets met Rohloff wordt verkocht, dat er dan niet over de overbrengverhouding wordt gesproken. De verkoper zou moeten kijken wat de klant op de oude fiets voor een verzet heeft en waarvoor de nieuwe fiets gebruikt gaat worden.
Als je in gebieden met stevige hellingen gaat fietsen, dan is een 17 x 42 op een vakantiefiets altijd aan te raden. En al helemaal als die fiets 28 inch wielen heeft.
Wouter
Wouter schreef:Ik fiets altijd met 42 x 17. Voor een tocht van ruim 7000 km door Zuid Amerika hebben we probleemloos met 37 x 17 gefietst (als fietsers van 100 kg met 40 x 17 mogen fietsen dan moet 37 x 17 voor mij, 72 kg, geen probleem zijn). We hebben de '1' regelmatig gebruikt, maar een lichter verzet hoeft ook niet, want dan val je (bijna) om.
Ik verbaas me er over dat als er bij een gespecialiseerde fietsenzaak een fiets met Rohloff wordt verkocht, dat er dan niet over de overbrengverhouding wordt gesproken. De verkoper zou moeten kijken wat de klant op de oude fiets voor een verzet heeft en waarvoor de nieuwe fiets gebruikt gaat worden.
Als je in gebieden met stevige hellingen gaat fietsen, dan is een 17 x 42 op een vakantiefiets altijd aan te raden. En al helemaal als die fiets 28 inch wielen heeft.
Wouter

Hoi Wouter,

Dat behoort een fietsenverkoper idd te vragen. Was bij mij niet gevraagd en ik had er ook niet aan gedacht.
Rob W.
Even wat inside informatie hoe het bij ons gaat (ik voel mij overigens niet aangesproken hoor :roll: ): Je kan over fietsen heel veel vertellen, maar dat is bedrijfsmatig niet altijd mogelijk. Een gesprek bij ons neemt al minstens twee uur in beslag. Inclusief introductie, uitleg, koffie, negerzoenen, vergelijking en het meten. En dan heb ik het nog niets eens over testrijden.

Je kan het hebben over andere remblokjes, zadels, stuurbekleding, stuurgedrag, sloten, banden, binnenbanden, ventielen, kilometertellers, voordragers, achterdragers en zo kan ik nog wel doorgaan. En tot slot het moeilijkste: de kleur!

Meestal kaart ik pas een ander achterkransje aan als ik weet dat de fietser een racefietser is, of heel licht of zwaar wil trappen. Sowieso mag het kransje bij de eerste beurt omgeruild worden als klant dat wil. Dat heeft dan wel weer consequenties voor bijvoorbeeld een idworx kettingkast.

Nu nemen wij veel tijd voor klanten. Ik kan mij voorstellen dat niet iedere dealer dat kan doen en ik kan mij nog beter voorstellen dat niet iedere dealer over het verzet praat en bladzijde 21 t/m 23 van de Rohloffhandleiding erbij pakt.

Gelukkig zijn klanten mondig en kunnen het dan zelf aankaarten. Daarmee prikkel je de dealer om meer zijn best te doen.

Ik zeg altijd:
hoe beter de vragen, hoe beter mijn antwoorden.
Dat dwingt mij om over zaken na te denken of uit te zoeken als ik iets niet weet. Mijn advies is dan ook om eerst te kijken naar jouw eigen inbreng, want het kopen van een fiets is geen eenrichtingsverkeer vanuit de dealer. En werkelijk alle aspecten van een fiets bij ieder klant behandelen is nagenoeg onmogelijk.


Tot slot nog wat aspecten; stuurhoogte, diefstalbeveiliging, naafdynamo's, lampen, verzekering, fietstassen, spaken, velgen, zadeltas, crancklengte, stuurpenlengte, vast of verstelbaar, fietshelm, spaaknippels, zadelpen, vering voor, verende zadelpennen, verzet, fietsbel. pff, misschien moeten we maar met een checklist gaan werken :lol: ...