Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Anti Lek Schwalbe - Forum Wereldfietser

Anti Lek Schwalbe

Dag Lezers,

Ik heb het boekje Limes Route deel 1 binnen gekregen :D

Mooi en duidelijk boek. Nu kwam ik achterin een advertentie tegen van Schwalbe, over anti lek banden. Nu heb ik daar nog nooit echt van gehoord. Ik heb wat op de site gekeken maar heb nog wel de nodige vragen.

Is dit een extra band, om de binnenband heen?

Hoe groot is de kans dat je toch nog een lekke band krijgt?

Wordt het fietsen er zwaarder door?

Alvast mijn dank!
zuyderduyn schreef:Dag Lezers,

Ik heb het boekje Limes Route deel 1 binnen gekregen :D

Mooi en duidelijk boek. Nu kwam ik achterin een advertentie tegen van Schwalbe, over anti lek banden. Nu heb ik daar nog nooit echt van gehoord. Ik heb wat op de site gekeken maar heb nog wel de nodige vragen.

Is dit een extra band, om de binnenband heen?
nee, een dikke rubberlaag onder het loopvlak, die glas ed weer naar buiten moet masseren

Hoe groot is de kans dat je toch nog een lekke band krijgt?
Iets tussen nul en 1
Wordt het fietsen er zwaarder door?
Ja.

En hoe vaak rij je nou lek op vakantie? Marathon plus banden zijn bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer als je op tijd rijdt en door glasgevulde fietstunnels op de 'kroegroute' moet
Bedankt voor de info tot dusver.

Ik ga binnenkort de Limesroute berijden en het zou me toch wel een erg zeker gevoel geven als ik niet zou rijden. Maar is dit dus helemaal niet aan te bevelen voor lange afstanden vanwege de weerstand?
Aangepast
Het zijn gewone buitenbanden, met een anti-leklaag extra. Dit levert wat meer rolweerstand op. Hoe anti-er de leklaag is, hoe anti-er de band rolt i.h.a.
Het is bij goede buitenbanden dus altijd een compromis tussen minder rolweerstand of mindere anti-lek capaciteiten. Bij Schwalbe kun je dat goed zien bij de Tour/City banden, het staat bij hun netjes op de site aangegeven.

Denk nu niet gelijk dat je met een minder anti-lekband gelijk lek zult rijden. Het is ook een kwestie van geluk. Met mijn nieuwe Kojak-banden van Schwalbe (zoiets als Marathon Racer, maar dan zonder profiel) heb ik er al zo'n 925 km op zitten zonder ook maar 1 lek. En daarbij zitten toch echt ook onverharde kilometers op kiezelpaden en ATB-paden. Ook dat is dus goed mogelijk, al wil de marketing-industrie anders doen geloven.

Voor redelijke tot zeer goede Europese wegen adviseren we i.h.a. iets als Schwalbe Big Apple buitenbanden: lage rolweerstand, ietwat anti-lek capaciteiten, en door de "balloonbike" eigenschappen heb je bij 2-2,5 bar naast de lage rolweerstand ook een uitstekende demping van oneffenheden. Voor asfalt kun je dan de vering/demping (aan het merk fiets te zien zal het wel vering zijn) van de fiets uitzetten. Dit levert een directer stuurgedrag op wat prettig is op de langere afstand.
zuyderduyn schreef:Bedankt voor de info tot dusver.

Ik ga binnenkort de Limesroute berijden en het zou me toch wel een erg zeker gevoel geven als ik niet zou rijden. Maar is dit dus helemaal niet aan te bevelen voor lange afstanden vanwege de weerstand?
Die extra rolweerstand en het mindere rijplezier heb je iedere kilometer last van. Heb je toch een lekke band (bv omdat de band te zacht is, dat is bij die stugge dingen moeilijk/niet te voelen) dan is het extra lastig (lees: je bent blij als je met zijn tweene bent!) om de band weer op de velg te krijgen zeker als de band nieuw is en het een smalle maat betreft.

Met een goede normale buitenband ga ik uit van een lekke band op 3000 km, maar dat getal wordt sterk beinvloed door

regen ( bij motregen kleeft scherp grint aan de band)
bandenspanning
zelfvertrouwen (als je altijd op het vieze randje van de weg rijdt ipv wat verder van de kant af heb je vaker lek
concentratie (lees je de weg waar je overheen dreigt te rijden?

Als je de wielen uit de fiets kunt halen is het aan te bevelen onderweg een nieuwe binnenband te plaatsen en de lekke band s'avonds te plakken
[quote="zuyderduyn"]Dag Lezers,

Ik heb het boekje Limes Route deel 1 binnen gekregen :D

Mooi en duidelijk boek. Nu kwam ik achterin een advertentie tegen van Schwalbe, over anti lek banden. Nu heb ik daar nog nooit echt van gehoord. Ik heb wat op de site gekeken maar heb nog wel de nodige vragen.

Is dit een extra band, om de binnenband heen?

Hoe groot is de kans dat je toch nog een lekke band krijgt?

Wordt het fietsen er zwaarder door?

beste Zuyderduyn.

Limes 1 en 2 vorig jaar gedaan met :

Ik wil niet anders meer dan Schwalbe marathon XR (37-622). Nu 16000 km gefietst, 2e set banden 5000 km gefietst en juist twee weken geleden op uiterst slechte grof steenslag pad in (oost)Duitsland eerste lekke band gehad. Smerig vlijmscherp scherp steentje dwars er door, daar kan zelfs een ijzeren band niet tegen.

De rolweestand van deze serie schijnt iets minder te zijn (ik merk daar niets van toen ik voor de aardigeheid eens andere banden leende van een vrend), lek en gripvastheid is top. Ik koop altijd opvouwbaar, dus zonder kabel aan zijkant, is makkelijker opleggen, lichter maar ietsje duurder. Kijk maar even op hun site wat dat "onplatbare" inhoud.
Rob W
Oja , aanvulling op bovenstaande:

Mijn vrouw heeft de Schwalbe supreme en had na 200 km lekke band.

Zorg wel dat die banden altijd op 5 bar staan.
Rob W
quote="zuyderduyn

> anti lek banden. Nu heb ik daar nog nooit echt van gehoord.
Respect 8) Ik dacht dat ík goed was in het straal langs advertenties heenkijken. Ze bestaan al sinds de vorige eeuw en er wordt driftig voor geadverteerd.

> Hoe groot is de kans dat je toch nog een lekke band krijgt?
> Wordt het fietsen er zwaarder door?

Het een heeft invloed op het ander. Het resultaat is dat je de tijd die je wint doordat je sneller fietst weer kwijt bent met plakken.
Uiterindelijk is een snelle slick op Zuid-Limburgse onverharde wegen met meidoornhagen een erg trage band. Een stroeve XR* is in verweggistan de snelste die er is. Voor een vakantie in Groningen neem je dus het best een dun bandje, rond de Middellandse zee een type met toch wat lekbescherming.

Leon

*: ik denk dat er een meerderheid is om de XR tot stroeve band te verklaren, en niet een beetje stroef maar behoorlijk stroef.
Marathon XR zou ik echt afraden voor een tochtje limes. Die rollen meetbaar veel zwaarder. Bij toursnelheden is de rolweerstand de belangrijkste weerstand die je moet overwinnen, en die van een XR is al gauw 50% hoger dan van een Big Apple. Dat betekent dus heel wat minder kilometers per dag.
Lekbestendigheid is van belang, maar je moet het probleem ook niet overdrijven. Een gewone Schwalbe Marathon is heel wat sneller dan een Marathon XR, maar nog steeds voldoende lekbestendig voor gebruik op Europese vakanties. Het zou me verbazen als je ermee lek reed op je vakantie, maar het kan natuurijk wel, en dan moet je inderdaad in staat zijn een wiel eruiit te nemen en een binnenband te vervangen. Als je dat niet kunt moet je niet op fietsvakantie gaan (serieus, want het kan altijd gebeuren, ook met zeer lekbestendige banden). Zelf zou ik als het past dus kiezen voor de 50 mm BIg Apple. DIe is net zo lekbestendig als de gewone Marathon, heeft een gladder profiel wat hem flink sneller maakt, en is door zijn breedte toch nog geschikt voor steenslagpaadjes.
Wim
p.s. Als je van je pech angst af wilt komen kom dan naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser.
Wederom bedankt voor tips/info!

Het wordt qua kiezen er niet makkelijker op. Zelf een band plakken moet je inderdaad kunnen voordat ik op pad ga.

Ik vraag me steeds af om hoeveel km per u het ongeveer gaat die je verliest door de weerstand, of is dit niet zo te zeggen?

Nu las ik ook wat over anti lekvloeistof, bijvoorbeeld: Joe's No Flats Super Sealant 500 ml. anti-lek vloeistof .

Wat is jullie ervaring hiermee?
[quote="Wim"]Zelf zou ik als het past dus kiezen voor de 50 mm BIg Apple. [/

Mijn natuurlijke reactie op het aanprijzen van het merk S. 8) is het aanprijzen van de Continental Travel Contact 47mm. Ik heb daar uitstekende ervaringen mee: breed zat, op het loopvlak glad 'profiel', nog nooit weggegleden. Na 8.500km, waarvan a. de helft met bepakking en b. ca. 750km flink onverhard, nog geen lek of scheur te bekennen.

http://www.conti.nl/2wheel/TravelContact.htm
Kan natuurlijk ook (ik heb er een vouwband van als reserve), maar die Travelcontact is toch wel een wat robuustere en stuggere band dan de Big Apple. Kortom, het is meer Marathon territorium dan Big Apple gebied. Omdat hij in het midden glad is, is hij natuurlijk wel lekker stil.
Wim
Beste Leon, Wim, Zuyder.., en L.S.

Nou heb ik wat zitten googelen en wordt het er voor mij ook niet makkelijker op.
In november 4 weken door Thailand en wil ik toch setje nieuwe banden.

Die nieuwe Schwalbe marathon extreme schijnen volgens de papieren opgaven van Schwalbe lichter te lopen dan XR en gelijke lekbestendigheid en grip te hebben. Wie weet meer? Mijn vrouw heeft supreme en die gaan er sowiese af.
Rob W
ik ben beginnende vakantiefietser en heb 26" marathon extreme banden en tot nu toe bevallen ze uitstekend. Ze lopen inderdaad heel erg licht en tot dusver na ca 3000 km nog geen problemen gehad. Als enig vergelijkingsmateriaal heb ik alleen mijn racefietsbanden :)

groeten

Kees
alime schreef:Die nieuwe ...
Als je op zeker wilt spelen mijd je dingen waar !!NIEUW!! op staat.
Leon
Leon schreef:
alime schreef:Die nieuwe ...
Als je op zeker wilt spelen mijd je dingen waar !!NIEUW!! op staat.
Leon

Wie heeft ervaring met Marathon extreme banden.
Rob w
zuyderduyn schreef: Nu las ik ook wat over anti lekvloeistof, bijvoorbeeld: Joe's No Flats Super Sealant 500 ml. anti-lek vloeistof .

Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik heb inmiddels een paar duizend kilometer gefietst met het spul van Joe's Super Sealant in m'n banden. In een notendop:

1) Ik heb Slime geprobeerd. Dat beviel me minder goed. Super Sealant gaat een stuk beter
2) Bij hoge druk (meer dan 5 bar en zeker bij 6 bar en meer) heeft het geen nut. Dan spuit het spul er net zolang uit tot de druk ergens tussen de 5 en 6 bar zit.
3) Ik rijd eigenlijk altijd met 5 tot 6 bar in m'n banden en heb de pech gehad dat ik een paar keer een 'enorme' snee (2mm of meer) in m'n banden had die niet meer opgevangen konden worden door Super Sealant bij die druk van 5 tot 6 bar. Maar voor mountainbikes met banden op lagere druk geloof ik absoluut dat de lekken dan gedicht worden. Zie ook de demonstratievideo's van Joe's.
4) Er wordt aangegeven dat de vloeistof na een half jaar uitgedroogd is in de band en dat er nieuwe toegevoegd moet worden. Mijn ervaring is dat dat nog meevalt en dat het niet zó vaak hoeft te gebeuren

Ik heb wel een paar keer een band vervangen waarbij pas bij het vervangen duidelijk was dat ik een gedicht lek had. Dat waren dus de kleinere lekjes die netjes gedicht waren.

Tot slot nog iets over het spul. Onlangs kwam ik 's morgens in de garage nadat ik de dag ervoor de band voorzien had van het spul. Alleen lijkt het erop dat ik de band niet goed gelegd had. De band was lek. Er zat een snee van een paar centimeter in de lengterichting van de band. Ik gok dat ik hem tussen de velg en de hieldraad van de buitenband heb gehad (foei.... schaamschaam). Maar goed, die snee valt natuurlijk niet op te vangen door de super sealant. Dat was dus uit de band gelopen en heeft een nachtje liggen drogen op de vloer. Daar trof ik een laag aan die ik het best kan beschrijven als de elastische laag die je van je vingers kan peuteren als je solutie op de binnenband hebt uitgesmeerd.

Helemaal ben ik er nog niet uit of het Super Sealant wat voor mij is omdat ik met hogere druk in m'n banden rijd maar ik denk dat voor veel toerfietsers die met iets lagere druk rijden, het een enorm fijn middel is. De snelheid zal vast een tikkie lager liggen dan zonder het spul maar wel weet ik zeker dat het véél minder uitmaakt dan met antileklinten (waar ik ook een paar duizend kilometer ervaring mee heb) of van die antilekbanden zoals de Marathon Plus.

Ik hoop dat je wat met m'n antwoord kan.
Ik maak er een nieuw onderwerp van. Rob w
Oud topic maar ik ga hem toch even aanvullen met nieuwe bevindingen.

Na proberen van Slime (beviel niet goed) en Joe's Super Sealant (beviel goed maar eigenlijk tot 5 bar) heb ik nu duizenden kilometer ervaring met Joe's Elite Racer Sealant.

Deze laatste is ook geschikt voor hogere druk, in ieder geval 6 bar gaat goed.

Inmiddels heb ik in ieder geval 9 van de 12 lekken effectief gedicht gehad met die Elite Racer Sealant; ik kwam er pas achter dat ik lekken had op het moment dat ik de band van de velg wipte om hem te vervangen/verwisselen.

Vorig jaar heb ik een winter gereden met een Schwalbe Furious Fred zonder lekpreventie (dus géén Race Guard laag). In het voorjaar heb ik de band verwisseld; bleken er maarliefst 5 lekken in te zitten. Geen last gehad van siginificant drukverlies ofzo.