Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met of zonder Bagage, verschil? - Forum Wereldfietser

Fietsen met of zonder Bagage, verschil?

Beste Lezers,

Ik ga hoogstwaarschijnlijk binnenkort mijn eerste internationale route rijden, de Limes.

Nu fiets ik met mijn crossbike, gemiddeld als ik zo`n 35 km fiets op een avond, zo`n 27 kilometer per uur. Nu ben ik gister even bij de fietswinkel geweest in Voorthuizen, bosch tweewielers. Ik gaf aan dat ik met zo weinig mogelijk bagage op pad wilde, het zal waarschijnlijk een tas achterop worden op een zadelpenbagagedrager. En 1 aan het stuur.

Dit zal maximaal zo tussen de 15 en 20 kilo bagage opleveren schat ik.

In hoeverre gaat dit ten koste van je rijsnelheid, zoals jullie ervaren hebben? Natuurlijk zal het met je conditie te maken hebben maar ik ben toch wel benieuwd of jullie het echt als belemmering zien?

Alvast mijn hartelijke dank!

Groeten Hans
(ontvang maandag alsnog het boekje limesroute deel1)
Als je 20 kg bagage wil meenemen, zou ik dat niet op een zadelpenbagagedrager doen... Ik neem altijd 2 achtertassen, een stuurtas en een kanotas mee en kom nooit aan 20 kg.

Ten koste van je snelheid gaat het zeker, en dan vooral bergopwaarts. Maar ik zie het niet als een belemmering. Het gaat gewoon een stukje trager maar langzaam kom je er ook hoor! :D
zuyderduyn schreef:Nu fiets ik met mijn crossbike, gemiddeld als ik zo`n 35 km fiets op een avond, zo`n 27 kilometer per uur.
...
Dit zal maximaal zo tussen de 15 en 20 kilo bagage opleveren schat ik.
...
In hoeverre gaat dit ten koste van je rijsnelheid, zoals jullie ervaren hebben?
Die 27 worden op het vlakke dan wat minder. Schatting uit dikke duim:
Met flinke zadeltas en stuurtas 25 à 26.
Met achtertassen en stuurtas 24 à 25.
Met een volledige tassenset 23 à 24 - voortassen vangen relatief veel wind.

Bergop ga je traag en is de luchtweerstand minder relevant, maar ben je bezig je totaalgewicht tegen de zwaartekracht in te sleuren.
Het gaat dan dus langzamer naar evenredigheid van het totaalgewicht.
Met mijn 105 kilo zonder tassen en 135 met tassen gaat een klim van 11 km/u vervolgens 11 * (105 / 135) = 8,6 km/u.
Leon
Bedankt voor de info/tips!

Ik denk dat ik inderdaad iets te ruim schat met 20 kilo, kleren wegen toch niet zo veel denk ik.

Ik zal het gewoon moeten ervaren en zal een x gaan oefenen.
Hoef je enkel kleren mee te nemen? Geen kampeeruitrusting en kookgerei? Dan kom je echt met veel minder kilo 's toe. Ik ben van 't weekend met de rugzak gaan wandelen met volledige kampeeruitrusting, eten, etc. en die woog een kilo of 15.
Oh oké. Ja inderdaad, ik zal de Limesroute gedaan met Pensions. Dus een paar kledingsetjes en een voortas voor fototoestel en portomonee enz.

Nou dan heb ik waarschijnlijk te ruim geschat :o
zuyderduyn schreef:(...) op een zadelpenbagagedrager.
Ik heb ooit een goedkope (mountainbike-achtige) stadsfiets gehad met een zadelpenbagagedrager. Op de zadelpenbagagedrager had ik een kratje gemonteerd, waarin af en toe boodschappen gingen. Binnen drie jaar brak de zitbuis af net onder de zadelklem. Ik heb altijd het idee gehad dat deze ongebruikelijke breuk het gevolg was van de (trillingen van) de zadelpenbagagedrager. Ik zou dus nooit kiezen voor een zadelpenbagagedrager en zeker niet voor vakantiebagage.

Gerd
www.bikepacking.net om te beginnen
Plaatjes zeggen meer als woorden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tassen zijn maatwerk, maar je snapt het idee
Afbeelding kan ook op de racer
ottje schreef:Plaatjes zeggen meer als woorden: {knip}
Doet me denken aan wielrenners met vier bidons achter in de trui, maar licht dat de fiets is!!! Een goede bagagedrager heb je al vanaf een paar honderd gram.
Leon
Het kan nog wel wat lichter hoor:
Afbeelding
Incl. kampeerspullen zo'n 6,7 kg...

Ok, alleen een aantal kledingsetjes achterop. Dan denk ik aan broek (300 gram), ondergoed (100 gram), shirt (200 gram), sokken (30 gram), en dan alles maal 3. Dat is dus 630x3=1890 gram, zeg 1,9 kg.
1 trui (500 gram) voor de hele trip moet genoeg zijn, en hetzelfde geldt voor regenkleding (broek 300 gram, jack 500 gram). Nog eens 1,3 kg, dus zitten we nu al op 3,2 kg.
Tel er nog een EHBO-setje bij (300 gram), een reparatiesetje (200 gram) en fietspomp (300 gram), en een toilettasje (500 gram incl. anti-zonnebrand en anti-muggenmelk) bij; deeltotaal 1,3 kg en subtotaal 4,5 kg.
Eten voor de dag, dat zal zo'n 500 gram zijn voor de dag, dus subtotaal 5 kg.

In de stuurtas gaan nog toiletpapier (NIET VERGETEN!!!, 100 gram), routegids (400 gram), camera (dSLR 1 kg), portemonnee en overige frutsels (500 gram); deeltotaal 2 kg en eindtotaal 7 kg zonder het gewicht van de tassen gerekend.
Mét gewicht van de tassen gerekend, schat ik zo'n 8 kilogram in totaal in.
Als je niet gaat kamperen zou ik kiezen voor een grote zadeltas van Carradice of een lichte achterdrager plus twee lowrider tassen eraan. Het gaat een beetje langzamer, maar vooral bij het klimmen.
Wim
Robertjan schreef:Eten voor de dag, dat zal zo'n 500 gram zijn voor de dag
Water zie ik nergens, is dat inbegrepen bij de 500 gr? :D

Ik reken voor water & eten snel 5 Kg per dag
  • Een bidon water aan de fiets en 2L in de achtertas is samen bijna 3 Kg. Net genoeg voor een halve dag bij hoge temperaturen, dus geregeld bijvullen onderweg.
  • Een groot brood (800 gr) en de 4 Kg is in zicht. Een appel of twee, een banaan, beleg, koekjes, chocolade. Weegt elk pakweg 200 gr, samen snel weer een kilo.
Eén brood is bovendien nogal krap. Acht uur fietsen (tegen 400 Kcal/u), betekent 3200 Kcal, bovenop de pakweg 2500 voor het basismetabolisme. Omgerekend in brood (240 Kcal/100 gr) is dat 2,375 Kg... Onderweg dus nog ergens een spaghetti binnespelen!
Het betreft een tocht van pension naar pension. Dat betekent ontbijt en diner in het pension of in een restaurant. Blijft over het eten voor gedurende de dag. Bij outdoor-activiteiten bedraagt het gewicht van het eten per dag ca. 1 kg. Haal ik het ontbijt en het diner eraf, blijft alleen de lunch met 2x een tussendoortje(s) over. Dan kom ik niet veel hoger dan zo'n 500 gram, wat vrij realistisch is. Totaal onderweg te consumeren calorieën, zal ongeveer gelijk staan aan 8 belegde boterhammen.

Overigens zie ik in het boek Voeding en Sport van NOC*NSF een indicatie van de energiebesteding van 8 kcal/kg lichaamsgewicht/uur staan bij een snelheid van 19,2-22,4 km/uur en bij een ruststofwisseling van 1 kcal/kg lichaamsgewicht/uur.

Het drinken was ik inderdaad vergeten mee te rekenen. Dat kan water zijn, maar ook een isotone drank met een smaakje. Hoeveel iemand daarvan nodig heeft, varieert nog (veel) meer dan bij eten. Zo heb ik ca. 4x zoveel vocht nodig als een oud-collega van me die nu in Iran fietst. Ik had gistermiddag aan 700 ml voldoende om 1u40m rustig te fietsen. Bij een hogere snelheid had ik ook meer vocht moeten drinken.
Afhankelijk van de beschikbaarheid dient men meer/minder liters/kilo's mee te nemen.