Ik ben net uit Duitsland terug, en kan melden dat de N24-stick voor de laptop/netbook (
www.n24.de/stick) goed werkt. De software installeerde probleemloos (op een netbook met Windows XP), en opstarten van de verbinding gaat snel.
Met de credit card een produkt betalen ging ook goed.
Eenmalig moet je de stick kopen, maar dan kun je in Duitsland voor E 10,- een week internetten (met 1 GB dataverkeer, dus geen zorgen over hoeveel plaatjes op een web-pagina staan).
In andere Europese landen is het E 20,- per etmaal (ook incl. 1 GB dataverkeer). Dit is een stevig tarief, maar daar blijft het wel bij. Ik kan het als bedrijfskosten aftrekken, dus dat scheelt weer.
In een ander land heb ik hem nog niet geprobeerd.
Ik vind het een groot voordeel dat je pre-paid kan internetten, dus zonder abonnement.
Een nadeel is dat N24 alleen levert naar een Duits adres, dus je moet iemand in Duitsland kennen. Maar je zou het bijvoorbeeld bij je hotel kunnen laten afleveren.
Irritant is dat N24 steeds een andere 'start-tegoed' meldt. Toen ik 'm kocht zat er E 20,- bij in volgens de website. Maar toen ik hem uitpakte, stond op een papiertje dat er E 3,- tegoed bij in. En dat laatste klopte inderdaad. En als ik nu kijk, is het ineens weer E 10,- .......
Het blijft uitkijken met dit soort bedrijven.
Ik heb de rekening via mijn bank betaald. Bij de N24 helpdesk zijn ze niet gewend aan internationaal betalingsverkeer. Je hebt een IBAN-nummer en een Swift-code nodig.
Ik heb dit uiteindelijk uitgevonden: als IBAN: DE683007001002250900000, en via Google heb ik DEUTDEFF als Swift-code voor Deutsche Bank.
De betaling (d.d. 4 augustus) is gelukt, en bij mijn afleveradres in Duitsland is tot op heden nog geen aanmaning binnengekomen, dus ik neem aan dat alles okay is.