Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'wie is 'de' wereldfietser - Forum Wereldfietser

'wie is 'de' wereldfietser

Hallo wereldfietser(s),

"Wie is 'de' wereldfietser?' Op deze vraag hoop ik antwoord te gaan vinden...ik ben in het kader van mijn opleiding psychologie aan de universiteit Twente bezig met mijn afstudeeronderzoek. De vraag wat maakt dat veel mensen er over dromen op de fiets een wereldreis te maken en het er maar weinig zijn die het ook daadwerkelijk doen (jullie zijn een selecte groep :-) boeit mij enorm.
In mijn onderzoek wil ik er graag achter komen of wereldfietser specifieke persoonlijkheidskenmerken hebben en wat het oplevert (zowel positief als negatief).

Ik zou het fijn vinden als je een persoonlijkheidslijst (IPIP) in zou willen vullen. De gegevens ga ik vergelijken met mensen die niet op reis gaan/zijn geweest (wat zullen zijn missen? haha). Verder heb ik een aantal aanvullende vragen. Ik denk dat je met ongeveer 15 minuten klaar bent en je maakt mij er erg blij mee. Ik zou het fijn vinden als je mee wil doen. Stuur mij dan maar even een mailtje via: brozy3@hotmail.com en ik mail je de vragenlijsten.

Mochten er vragen of iets dergelijks zijn, dan zal ik proberen daar antwoord op te geven.

Groeten,

Gwendolin

Leuke toevoeging; als ik klaar ben met afstuderen (hoop zo aan het eind van dit jaar, dan pak ik mijn fiets en ga doen wat jullie al doen of gedaan hebben.
Hoi Gwendolin,

Ik heb je een mailtje gestuurd. Ik ben 4 van de laatste 5 jaar 'onderweg' geweest op de fiets, en wil gerust aan je 'onderzoek' meewerken, maar hou je ons dan wel op de hoogte van je bevindingen ?
Ik ben wel benieuwd in welke mate ik nu afwijk van de "gemiddelde mens".
Wat het mij tot nog toe opgeleverd heeft weet ik wel :D
ben nog maar net in aanraking gekomen met het fenomeen en ga mijn eerste tripjes in september maken.. dus ik beschouw mezelf niet echt / echt niet, als een wereldfietser maar zou je je resultaten hier ook kunnen publiceren?
hendrikjan schreef:ben nog maar net in aanraking gekomen met het fenomeen en ga mijn eerste tripjes in september maken.. dus ik beschouw mezelf niet echt / echt niet, als een wereldfietser maar zou je je resultaten hier ook kunnen publiceren?
Een wereldfietstrektocht begint al als je de deur van je woning dicht doet. Dus veel plezier.

Rutger
Dat interesseert mij ook wel. Bestaat er inderdaad zoiets als "De Wereldfietser"?

Naar aanleiding van psychologische testen die ik weleens gemaakt heb, vroeg ik mij af of deze na 20 jaar niet onderhand eens aan een update toe zijn? Sommige vragen vond ik destijds niet meer zo van deze tijd.
"waarmee je meet, bepaald wat je meet"

Hoe is dat met jouw vragen lijst, is die ook afgestemd op "de moderne mens"?
Dan heb ik wel interesse, anders niet.
Gwendolin schreef:(...) De vraag wat maakt dat veel mensen er over dromen op de fiets een wereldreis te maken en het er maar weinig zijn die het ook daadwerkelijk doen (jullie zijn een selecte groep :-) boeit mij enorm.
Hoe definieer jij wereldreis? Minimale afstand, tijd, aantal landen, werelddelen etc.? Dat lijkt me wel belangrijk te weten alvorens mee te doen aan het onderzoek.
Als ik tot de doelgroep behoor, doe ik graag mee.
:lol:
Tja, voor mijn gevoel ben ik meer een vakantiefietser dan een wereldfietser. :wink:
Frank schreef:Tja, voor mijn gevoel ben ik meer een vakantiefietser dan een wereldfietser. :wink:
Ik ook, maar ik heb hem toch ingevuld met die opmerking. Misschien dat ze uit het onderzoek ook het verschil tussen de vakantiefietser en de wereldfietser kan bepalen.
En dan bedoel ik niet alleen het Belgische en Nederlandse aspect... :wink:
Oh jee, ik denk dat ik dan ook moet deelnemen :D
Hallo An,

nee, ik bedoelde niet de verschillen tussen de Belgische en Nederlandse vereniging. In dat geval ben ik wel een wereldfietser. :wink:
Gwendolin schreef:"Wie is 'de' wereldfietser?' Op deze vraag hoop ik antwoord te gaan vinden...ik ben in het kader van mijn opleiding psychologie aan de universiteit Twente bezig met mijn afstudeeronderzoek.
Het handige van dit onderzoek is dat je het gewenste resultaat kunt sturen aan de hand van de definitie van Wereldfietser. Eén voorbeeld. Leg je de lat voor afstand hoog, dan zijn het allemaal verweggistanfietsers. Leg je de lat laag, dan heb je voor elke vertweggistanfietser tien veluweweekendjesfietsers die het gemiddelde fors veranderen.
Succes,
Leon
Deze reactie op mijn vraag kreeg ik in mijn inbox, maar ik denk dat de info voor jullie/anderen ook interessant is.
Gwendolin schreef:Hallo Iris,
Gedurende het onderzoek merk ik ook de verschillen. In eerste instantie had ik vanuit de hypothese min 6 maanden reizen gedefinieerd, maar uit de reacties van de mensen heb ik het aangepast; misschien maakt de duur niet uit, maar wel het feit dat mensen op de fiets reizen. Ik ga dus zowel vakantiefietsers zoals jullie dat noemen, als wereldfietsers meenemen in mijn onderzoek. (...)
Groeten,
Gwen
.
Hoi Gwen,

Pak je fiets knoop er een tent achterop en kom gezellig naar de Harskamperdennen. (Zie activiteiten). Veldwerk doet het altijd goed in een onderzoek. Ik denk dat je dan meer steun en draagvlak zult krijgen. Als je het slim aanpakt kun je dan na heb je na het weekend een stapel interviews.

Wouter