Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Woon-werk fiets: keuzeprobleem - Forum Wereldfietser

Woon-werk fiets: keuzeprobleem

Hallo,

Ik ben een tijdje geleden voor mijn woon-werk verkeer overgestapt van de auto op fiets en OV, die ik afwisselend gebruik. Omdat ik eigenlijk liever de hele week op de fiets ga en mijn "gewone" fiets niet echt geschikt is voor de route die ik afleg ben ik op zoek gegaan naar een woon-werk fiets voor erbij. Mijn fietsroute kent aardig wat stukken (slechte) klinkerweg, maar ook glad asfalt waar je lekker snelheid kunt maken (voor wie de route kent: ik rijd van Delft naar Voorburg langs de westkant van de Vliet, over het Jaagpad).

Ik heb eerst, op advies van een collega, gekeken naar een elektrische fiets (Batavus), maar dat viel tegen. Dat bleek vooral een erg zware en voor zijn prijs zeer matig afgewerkte fiets te zijn waarmee echt snelheid maken onmogelijk was. Mede naar aanleiding van de ervaringen die ik op dit forum tegenkwam ben ik vervolgens gaan zoeken in de hybride-/toer-hoek. Dat heeft in elk geval tot de conclusie geleid dat ik een fiets wil met maar één tandwiel voor (zo'n derailleur met twee of drie bladen is niets voor mij), maar wel met veel verschillende verzetten.

Ik heb een aantal proefritten gemaakt, waarvan een uitgebreide rit op een Easy Rohler, wat uitstekend beviel en die ik zondermeer gekocht zou hebben als hij wat goedkoper was geweest (of als de ER echt de ultieme fiets was geweest; mijn verwachtingen waren toch wat hoger gespannen).

Uiteindelijk zijn er twee alternatieve kandidaten overgebeleven: de Idworx easy street en de Stevens sovereign lite r14. Beiden zijn ongeveer even duur en vergelijkbaar uitgerust. De Stevens heeft als grote voordeel de Rohloff-naaf, waar ik helemaal verliefd op ben. De Idworx heeft een (voor mij) betere geometrie en de dikke banden die het toch wel merkbaar beter doen op klinkers. En de sram-dualdrive werkt op zich prima (maar het is geen rohloff...).

Ik vraag mij af wat op langere termijn de betere keus is: de rohloff van de stevens (die verder overigens ook prima reed), of het toch iets betere rijwielgedeelte met de comfortabele bandjes van de idworx. Ik kom er zelf (nog) niet uit, dus input en advies uit ervaring is welkom.
Dit is een mooi plan: gezond en deugdzaam. Het verdient ook iets mooiers dan zo'n logge electrofiets, en ik denk dat je op de goede manier begonnen bent, maar al iets te snel aan concrete fietsen bent gaan denken. Ik denkt dat je gelijk had dat de banden van die Easy Roller voor jou heel goed van pas komen: ze zijn heel comfortabel en ook nog snel. En ik denk dat zo'n fiets inderdaad erg veel baat heeft van een Rohloff naaf, en een goede naafdynamo (liefst een SON).
Die combinatie heb je nu nog niet gevonden, maar dat is wel wat je moet hebben. Dus moet je gewoon nog wat verder zoeken. Daarbij moet je dan ook nog over een paar andere dingen nadenken. Wil je een stalen of een alu frame? Zelf heb ik een voorkeur voor staal, vanwege het comfort en de levensduur, maar er zijn andere smaken. Ik zou oppassen met geintegreerde balhoofden, omdat die op termijn problemen kunnen geven. Idem met 'moderne' cranks met buitenboord lagers. Tot slot moet je een keus maken uit vele modellen sturen, en een goed zadel hebben (geen gel). Ik zou bij een woonwerkfiets kiezen voor een rvs bagagedrager - dat blijft langer mooi. En een kettingkast als de chainglider is toch wel fijn. Als je wat langer bent zijn 28 inch wielen bij deze fiets misschien wel beter, maar als je wat kleiner bent kom je met zulke dikke 50 mm banden (neem geen 60 mm, dat is zompig) al gauw op 26 inch uit. Ga ook eens kijken bij de echte vakantiefietsspecialisten: Van Herwerden, Bike4travel, Avaghon/Recycle, Snel, de Vakantiefietser, Vittorio en m-gineering.
Veel fietsplezier.
Wim
Gezond en deugdzaam (en een stuk goedkoper) zijn inderdaad mooie bijwerkingen, maar de voornaamste redenen om de auto definitief te laten staan waren parkeerproblemen en reistijd (van deur tot deur ben ik in de spits met de fiets sneller), en de constatering dat aanmerkelijk ontspannener zit op de fiets dan in de auto.

Dat ik nu op deze twee fietsen uitkom heeft te maken met mijn budget (ik wil max. 2500 euro besteden, dus custom-built valt eigenlijk al af) en het assortiment van de dealers in de buurt waar ik de fiets wil aanschaffen; ik ben inderdaad bij Van Herwerden in Voorburg geweest en bij Hans Struijk in Den Haag (meer main-stream, maar voert wel idworx en ik kreeg er goed advies).

De Stevens is eigenlijk de enige serieuze rohloff-optie binnen mijn budget. Wat ik aan de rohloff overigens niet prettig vond waren de bijgeluiden en lichte vibraties in de lagere versnellingen (het liep een beetje rauw voor mijn gevoel). Bij de sram had ik dat niet, maar miste ik het makkelijke schakelen van de rohloff. Misschien moet ik de vraag stellen of er mensen zijn die ervaring hebben met de sram dualdrive op de wat langere termijn.
Op dit forum wordt een zo goed als nieuwe VSF Fahrradmanufaktur T 400 Rohloff te koop aangeboden. Ook nog bij jou in de omgeving. Het proberen waard....???
Ik zou voor een combi van comfortabele banden en een Rohloff gaan.
Zelf rijd ik ook stukjes klinkers in combi met asfaltwegen, maar ik moet niet aan whole-year op dunne banden rijden denken, ook in de herfst/winter voor de grip op natte wegen.
Het aantal lekke banden op mijn wat bredere banden... na ruim 1 jaar op mijn Diamant met Rohloff nog nul ... afkloppen heet dat.... :wink:
PS: qua prijs/kwaliteit is die Diamant met Rohloff erg gunstig, ca 1600 euro, ik heb hem onder de fietsregeling gekocht.
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm
Waarom leg je je wensen - en je budget - niet gewoon voor aan een betere fietsverkoper? Dan kan die aangeven of hij er wat mee kan. Het lijkt me mogelijk om voor rond de 2500 euro een fiets met stalen frame en Rohloff te kopen.
Ik heb zelf onlangs een Roadmaster gekocht en ik was erg te spreken over de vakkundigheid van Van Herwerden.
Hallo Lurf,

wil je de beoogde fiets alleen voor woon-werkverkeer gebruiken of wil je er ook mee op vakantie? Dit kan de keuze beinvloeden. Ik rijd op zo'n combinatiefiets; zowel voor woon-werk als voor vakantie. Ik verwissel eventueel de banden of verwijder/plaats de chainglider om 'm meer geschikt voor een van beide situaties te maken. Ik zou als ik jou was gewoon een Rohloffnaaf nemen, daar krijg je geen spijt van. Die bijgeluiden worden naar verloop van tijd minder en ik vind ze eerlijk gezegd niet storend (maar misschien wil ik het wel niet storend vinden omdat die naaf zoveel geld heeft gekost :D ). Ik zou ook, als het even kan, een goede fietsenwinkel uitkiezen die een beetje dicht bij je in de buurt zit.
Het gaat primair om woon-werk verkeer. Ik fiets wel graag in mijn vakantie, maar alle etappes hebben hetzelfde begin- en eindpunt (mijn berging :)). De suggestie om Van Herwerden gewoon nog eens mijn budget en wensen voor te leggen vind ik wel een goede, zij weten ongetwijfeld beter wat er te koop is dan ik.

Rohloff is denk ik inderdaad wel iets waarop ik geen concessies moet doen. Ik ben niet iemand die elke week een cassette en derailleur gaat schoonmaken. Het schakelgemak en de eenvoud waarmee je de juiste versnelling vindt maakten wel de meeste indruk.
Lurf schreef:Ik ben niet iemand die elke week een cassette en derailleur gaat schoonmaken.
Dat hoeft ook niet elke week en daarbij ook een Rohoff ketting moet net zo regelmatig ge-olied worden. :P

Als dit je punt is ga dan voor de belt-drive.
Nou die belt drive is wel weer een heel grote dure stap. Kijk een Rohloff met een chain glider wordt echt niet erg vies. Voor een woon-werk fiets lijkt me het een perfecte oplossing. Een nieuw kettingtje zit er ook zo op. Maar helemaal zonder onderhoud gaat het helaas niet (al is dat ook mijn doel).
Wim
Lurf schreef:(..)
Uiteindelijk zijn er twee alternatieve kandidaten overgebeleven: de Idworx easy street en de Stevens sovereign lite r14. Beiden zijn ongeveer even duur en vergelijkbaar uitgerust. De Stevens heeft als grote voordeel de Rohloff-naaf, waar ik helemaal verliefd op ben. De Idworx heeft een (voor mij) betere geometrie en de dikke banden die het toch wel merkbaar beter doen op klinkers. En de sram-dualdrive werkt op zich prima (maar het is geen rohloff...).
Als je pasvorm afweegt tegen een R-naaf ook al ben je daar verliefd op: dan blijft mijn advies wel om voor de beter pasvorm te gaan. Of een R-fiets zoeken die een even gemakkelijke geometrie heeft.

Ik kan me voorstellen dat je verliefd bent op de R-naaf. Maar dat het zo weinig onderhoud nodig heeft vraag ik mezelf echt af. In de praktijk maakt het volgens mij bar weinig verschil .

Zonder kettingkast moet ieder ketting regelmatig schoongemaakt en gesmeerd worden.
Met kettingkast moet ieder ketting minder vaak schoongemaakt en gesmeerd worden.

Het verschil in onderhoud tussen Rohoff en een derailleur is dat bij R-naaf de olie jaarlijks vervangen dient te worden en dat bij een derailleur de cassette na verloop van tijd (in mijn geval 2 jaar) versleten is. Wat wel blijft is dat de R-naaf veel gemakkelijker schakelt.

Rohoff is een mooi ding maar een goed passende fiets is belangrijker.
Dit soort berichten maakt me blij. In plaats van duizenden euro's tegen je auto aan te gooien kan je het veel beter besteden aan je fiets.
Zelf heb ik 10 jaar geleden van dat idee mijn Koga Traveller gekocht. Pas later kwam ik op het idee om er mee op vakantie te gaan. En met die fiets rij ik nog steeds!

Als je in de winter iedere dag rijdt (voor mij 30km per dag), kan ik je zeggen dat een rohlof naaf met kettingkast wel heel lekker zou zijn. Al die troep en pekel niet meer op mijn tandwielen, wat een heerlijke gedachte.

Banden maken niet uit, want die verslijt je en je koop toch weer nieuwe. De laatste tijd kocht ik schwalbe marathons, maar ik heb nu weer continental top contacts gekocht, die lopen iets lichter.

Bespaar je het gehannes in de winter en koop een rohlof. :wink:
LeovanLierop schreef: Bespaar je het gehannes in de winter en koop een rohlof. :wink:
Of fiets door de pekel met een oude fiets zonder versnellingen. Troep komt niet alleen op je ketting, tandwielen en derailleurs, maar alles heeft te lijden van het zout.

Een onderhoudsvrije fiets lijkt mij onmogelijk. Maar een derailleurfiets is ook al behoorlijk onderhoudsarm: ketting af en toe schoonmaken met een lap, juiste spul erop en eens in de zoveel tijd cassette + ketting vervangen. Is ook weer niet zoveel werk.

Zo'n Rohloff vind ik erg fraai, maar 14 versnellingen voor woon/werk verkeer in NL is enigszins overdreven. Maar als je verliefd bent, zijn dit soort rationele overwegingen uiteraard volstrekt overbodig 8)

Af en toe een bui afwachten scheelt ook een hoop onderhoud :wink:

Sjors
Vijf versnellingen of zo is in Nederland natuurlijk ook genoeg. Maar er zijn geen 3, 5 of 7 sp naven van de kwaliteit van Rohloff. Ik heb hier van fanatieke fietsforensen al vaker gehoord dat ook de Nexus 8 speed premium bij veelvuldig gebruik geen heel lang leven beschoren is. Zelf heb ik een stadsfiets met terugtraprem (mijn meeste ritten zijn onder de vijf km), maar dat is geen doen bij het traject waar we het hier over hebben.
Overigens doen de banden er wel toe, in de zin dat op dit traject 50 mm banden wel een goed plan lijken, en die passen lang niet altijd in een frame voor 28 inch wielen. Vaak is 42 mm dan het maximum.
Wim
Wat leovanlierop zegt klopt wel: in vergelijking met de jaarlijkse kosten van mijn auto valt zelfs de prijs van een maatfiets wel mee. Een speciale "pekelfiets" hoeft daarom nu ook weer niet :).

Of een rohloff overkill is voor woon-werk verkeer in Nederland vraag ik me af. Ik fiets nu met een gewone stadsfiets met een nexus-7 naaf, en daar mis ik toch regelmatig een aantal tussenstappen. Het prettige van de rohloff vond ik de ééngreepsschakeling (wel even wennen dat hij precies de andere kant opdraait als de shimano), het snelle schakelen en het feit dat er altijd wel een geschikt verzet was. Het onderhoudsaspect vind ik niet het belangrijkste, het gaat vooral om het fietscomfort. Een goed derailleursysteem wijs ik zeker niet af, maar ik weet van een vorige fiets dat ik een derailleur vóór niet prettig vind, en dan blijven er niet zoveel alternatieven over.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik me niet blind moet staren op merken, maar me beter kan laten adviseren in een goede fietsenzaak in de buurt (dat zal dan wel Van Herwerden worden).

Is er trouwens veel verschil tussen 42 en 50mm banden qua comfort? 42mm lijkt me toch ook al aan de forse kant.
50 mm is echt weer heel wat comfortabeler. Bovendien kun je dan kiezen voor de Big Apple van Schwalbe, en dat is behalve een heel comfortabele ook een heel snelle band. Het comfort hangt overigens ook af van je frame. Een mooi stalen frame met buizen van niet al te extreme diameter fietst groots, en wat mij betreft echt lekkerder dan een stug alu frame. Het ontwerp van de vork scheelt ook veel, en hierbij zijn klassieke (stalen) vorken met aparte gegoten kroon in het voordeel boven vorken uit een stuk. De grote krachten komen op de krooon, en een aparte stevige gegoten kroon maakt het mogelijk dunnere vorkpoten te gebruiken omdat daar veel minder zware krachten op komen. En dat veert dus lekker wat meer.
Wim
Lurf schreef: Of een rohloff overkill is voor woon-werk verkeer in Nederland vraag ik me af.
Als je zoals leovanlierop 30 km per dag fietst. Dan is dat 150 km per week of grofweg 7000 km per jaar. Er zijn genoeg vakantiefietsers die dit niet wegtrappen in hun vakantie. En ook menig toerrijder met een mooie racefiets zal voor die afstand zijn best moeten doen. Gegeven de afstanden lijkt Rohloff mij geen overdadige luxe.
Lurf schreef: Het onderhoudsaspect vind ik niet het belangrijkste, het gaat vooral om het fietscomfort.
Helemaal mee eens en als er dan voor jouw gevoel een Rohloff bij hoort dan moet je dat gewoon doen.
Is Rohloff overkill in een vlakke omgeving? Ik vind van niet. Het effect van sterke mee- en tegenwind wordt zeer vaak onderschat. Heeft iemand tabelletjes liggen met wattages die nodig zijn om een vaste snelheid te halen in verschillende wind- (en reliëf-)omstandigheden? Ik vermoed dat die cijfertjes veelzeggend zullen zijn (in acht genomen dat je elke dag op de fiets zit ongeacht het weer en wetende dat het comfortabel is je natuurlijke cadans te houden).

Enfin, ik val in herhaling. Zie:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 4&start=20
my two cents:

• De fiets die je gaat aanschaffen moet wel goed passen naar je gevoel.
• Rohloff is beslist geen overkill voor wat langere woon/werk afstanden, ik gebruik de 6, 7, 8, 9, 10, 11 en 12 op mijn woon/werk traject, dit is mede afhankelijk van de wind elke dag anders. De stappen tussen de versnellingen geven mij altijd een juiste versnelling. Wat ik persoonlijk erg prettig vind is dat je b.v. bij een stoplicht, terwijl je stil staat, 5 versnellingen terug kunt schakelen om daarna gemakkelijk en snel op te trekken, dit kan met een derailleur fiets niet.
• Persoonlijk vind ik alu frame prettiger fietsen omdat ze stijver zijn, als ik een dagje wil zwabberen en dweilen pak mijn fiets met stalen frame. Overigens maken de wielen ook een deel van het verschil in stijfheid. Een veel genoemd voordeel van stalen frames is dat ze tijdens een wereldreis gemakkelijke te lassen zijn bij framebreuk.
• Ik fiets zelf met 42 mm banden, voor mij is dat comfortabel genoeg, ook op klinkerwegen. Ik heb wel eens 50 mm banden gehad en voor mij maakte dat geen verschil.
• Magura remmen zijn erg fijn, je kunt er gedoseerd mee remmen.
• Een Chainglider is handig, je hebt toch aanzienlijk minder vervuiling van je ketting.
• De bijgeluiden van een Rohloff worden minder maar zullen altijd blijven (vooral de kleinere versnellingen, <8 )
• De fiets (Diamant) die André hierboven al noemde heb ik zelf ook en daar ben ik zeer tevreden over. Daarnaast bouwt Re-Cycle ook maatfietsen, net als van Herwerden, Vittorio, M-Gineering, etc. Je kunt kijken of een maafiets met Rohloff binnen je budget past.
Beste Lurf,

Zoals al aangegeven door anderen is een Rohloff-fiets zeker geen extra luxe, aangezien je al gauw meer of net zo veel fietst in een jaar dan menig vakantie-, Vakantie- of Wereldfietser.
Ga ik naar het kostenplaatje kijken, dan scheelt de aanschaf van een Rohloff-fiets aanzienlijk in de onderhoudskosten w.b. casettes en kettingbladen, nog afgezien van eens per 10 jaar een nieuwe derailleur.

Ik heb dan ook voor mezelf dezelfde afweging gemaakt, en ben met mijn bescheiden budget tot de conclusie gekomen dat een maatfiets met zwarte Rohloff-naaf (minder pekelgevoelig) en een zwarte SON-naaf (idem) voor de komende 30 jaar de voordeligste investering kan zijn.
Zeker als je bedenkt dat met andere banden deze ook zeer geschikt kan zijn voor op fietsvakantie of bijvoorbeeld in het bos.

Hoewel gisteren het schoonmaken van de ATB wel meeviel, lijkt me voor woon-werkverkeer en een blokje om het niet prettig telkens de fiets te moeten schoonmaken.

Hét belangrijkste van de keuze is echter toch wel de geometrie. Je moet gewoon lekker zitten.

Succes met de keuze!

Robertjan