Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kaarten heb jij in je GPS ? (Garmin) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke kaarten heb jij in je GPS ? (Garmin)

Ja, dan moet je ze allebei aanvinken, dan de route berekenen en vervolgens de CN weer uitvinken. Alleen als je onderweg de route gaat herberekenen moet je weer CN zichtbaar maken. Allebei de kaarten tegelijk in beeld kan ook, maar dan moet je Topo NL transparant maken. Google maar eens op "Topo NL transparant CN"
John,

De topo kaart komt op de CN kaart te liggen. Als je ze alletwee aanvinkt, kun je routeren over CN terwijl je de topo ziet (is bij mijn edge zo, bij de quest weet ik het niet zeker meer omdat ik hier standaard transparante topo's gebruik. De route lijn (paars lijn) wordt, dacht ik op de bovenste kaart getekend.

Probeer het maar eens uit voordat je je gaat bekwamen in het transparant maken van de topo's (valt wel mee, maar als het niet hoeft houd je tijd over).

Sjoerd.
Ik heb Garmin CN Europe, en ik heb de GPS voor de lol eens meegenomen op de fiets vorig jaar. Geschikt voor korte berekening maar als je een lange route wilt laten berekenen dan wordt niet de meest kortste route gekozen (?)
Het automatisch fietsnavigeren blijft behelpen met de Garmin, vooral hier in Nederland met zijn dichtmazig netwerk van wegen en fietspaden. Wat ik meestal doe is eerst op de site van de fietsersbond een route berekenen:
http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner Helaas is die planner nog niet landelijk dekkend. Vervolgens sla ik de route als gpx op om in mapsource te laden en evt aan te passen oa met topo NL of kaarten van Openstreetmap.
Als alternatief voor Mapsource gebruik ik ook de online kaarten op bikemap.net (google maps, satelliet, osm) of gpsies.com om de gpx track verder aan te passen ahv de luchtfoto's (op de luchtfoto kan je al gauw zien of een route aantrekkelijk is, soms zie je er nieuwe (fiets)paden op die nog nergens op de kaarten staan). Die route sla ik weer op als gpx en laad ik in mijn gps. Na afloop van de fietstocht upload ik de gefietste track naar openstreetmap om de ontbrekende fietspaden in te tekenen. Zo wordt die laatste kaart steeds weer een stukje aangevuld en verbeterd. :)
In Nederland gebruik ik de On Route Fietskaart. Dit is een routerende kaart. Ik heb hier veel plezier van. Juist als een weggetje niet bevalt doe ik gewoon iets anders en de GPS herberekend een route.
De tovenaar schreef:Je bedoelt dit?

Afbeelding

Bij mij is die ook leeg, de kaart zie je daar niet in beeld, volgens mij een overbodige functie die ik dan ook nooit gebruik. Gewoon de kaart op het scherm (noorden boven, anders verlies ik het overzicht door het vele gedraai van het kaartbeeld als je rijrichting boven hebt staan) en de navigatie staat meestal ook uit. :wink:
Garmin heeft zo zijn roots in de scheepvaart. Voor hen is dit scherm bedoeld.
Helemaal in het begin van de GPS scheepvaartnavigatie zijn een paar elkaar tegemoed komende schepen op elkaar gebotst omdat ze beide precies op de streep in het schermpje voerde. Tegenwoordig vaart men rechts van de shipping lane op het scherm.
catemaron schreef:In Nederland gebruik ik de On Route Fietskaart. Dit is een routerende kaart. Ik heb hier veel plezier van. Juist als een weggetje niet bevalt doe ik gewoon iets anders en de GPS herberekend een route.
Dat kan in een gebied waar je bekend bent. Als dit niet het geval is, dan moet je toch op een gewone kaart gaan kijken waar de mooie wegen zijn. Ik vind de routes die de fietskaart berekend niet altijd de moeite waard. Vandaar dat ik meestal tracks rij en alleen voor bijv. een stuk naar een station de (berekende) route van de GPS gebruik.

Frank
Op http://openmtbmap.org/ zijn op basis van de gratis Openstreetmap kaarten specifieke routerende fiets- en mtb kaarten voor de Garmin Gps ontwikkeld. Mijn eerste indruk is dat de routing voor fietsers al heel aardig blijkt te werken. Ook zijn op de kaarten LF en knooppuntroutes aangegeven (de knooppunten zelf ontbreken helaas). Verder valt op te merken dat de kartografie niet al te fraai is. :x Door de bijgeleverde TYP file aan te passen kan je echter het kaartbeeld naar eigen voorkeur bijwerken. Ik heb die een beetje aangepast met onderstaand voorbeeld rond Soesterberg als resultaat. De alternatieve typ file is mijn website te downloaden

Afbeelding
CN Europe

Afbeelding
Openmtbmap
Omdat de Garmin kaarten me nogal beperkt lijken, kijk ik nu naar de vernieuwde iPhone. Er bestaan al kleine appjes waarmee je geoTiff's kan uitlezen. Op die manier zou je gemakkelijk kaarten kunnen inscannen en op de iPhone laten verschijnen. Alle geo-fiffs voor topografische kaarten van de USA zijn zelfs gratis te downloaden!

http://www.cynicsoftware.com/topos2go/
Frank schreef:
catemaron schreef:In Nederland gebruik ik de On Route Fietskaart. Dit is een routerende kaart. Ik heb hier veel plezier van. Juist als een weggetje niet bevalt doe ik gewoon iets anders en de GPS herberekend een route.
Dat kan in een gebied waar je bekend bent. Als dit niet het geval is, dan moet je toch op een gewone kaart gaan kijken waar de mooie wegen zijn. Ik vind de routes die de fietskaart berekend niet altijd de moeite waard. Vandaar dat ik meestal tracks rij en alleen voor bijv. een stuk naar een station de (berekende) route van de GPS gebruik.Frank
Grappig want ik gebruik de fietskaart juist om met te laten verrassen in gebieden die ik niet ken. Wat ik vaak doe is een stad als bestemming opgeven zodat ik min of meer de goede richting opga en daarna fiets ik de GPS achterna of als het me niet bevalt schiet ik een weggetje in dat me leuker lijkt. Juist als ik de weg wel weet irriteert de GPS me.

Blijkbaar ben ik iets minder kritisch over wat ik leuk fietsen vind.
België is precies al een stapje voor wat betreft de topokaarten.
De laatste versie is een schitterend uitgewerkte routeerbare topokaart met huisjes en alles op. Echt een aanrader.
kwoensj schreef:België is precies al een stapje voor wat betreft de topokaarten.
De laatste versie is een schitterend uitgewerkte routeerbare topokaart met huisjes en alles op. Echt een aanrader.
Mijn officiele TOPo Nederland heeft dat ook, ik vindt het een goede kaart, mijn huis is er ook opgetekend
ottovds schreef:Omdat de Garmin kaarten me nogal beperkt lijken, kijk ik nu naar de vernieuwde iPhone. Er bestaan al kleine appjes waarmee je geoTiff's kan uitlezen. Op die manier zou je gemakkelijk kaarten kunnen inscannen en op de iPhone laten verschijnen. Alle geo-fiffs voor topografische kaarten van de USA zijn zelfs gratis te downloaden!
Vraag is hoelang de batterij van een iPhone meegaat. Kun je er vijf á zes uur mee fietsen met het programma actief? Met twee penlite batterijen doe ik twee dagen met mijn Garmin Colorado.
catemaron schreef:Grappig want ik gebruik de fietskaart juist om met te laten verrassen in gebieden die ik niet ken. Wat ik vaak doe is een stad als bestemming opgeven zodat ik min of meer de goede richting opga en daarna fiets ik de GPS achterna of als het me niet bevalt schiet ik een weggetje in dat me leuker lijkt. Juist als ik de weg wel weet irriteert de GPS me.

Blijkbaar ben ik iets minder kritisch over wat ik leuk fietsen vind.
Tja, ik vind fietsen door A'dam zuidoost ipv. langs de riviertjes de Gein en Bullewijk of fietsen dwars door Hilversum ipv. er omheen niet leuk. Dat zijn routes die mijn GPS berekend, mbv. de fietskaart.
Frank schreef:
catemaron schreef:Grappig want ik gebruik de fietskaart juist om met te laten verrassen in gebieden die ik niet ken. Wat ik vaak doe is een stad als bestemming opgeven zodat ik min of meer de goede richting opga en daarna fiets ik de GPS achterna of als het me niet bevalt schiet ik een weggetje in dat me leuker lijkt. Juist als ik de weg wel weet irriteert de GPS me.

Blijkbaar ben ik iets minder kritisch over wat ik leuk fietsen vind.
Tja, ik vind fietsen door A'dam zuidoost ipv. langs de riviertjes de Gein en Bullewijk of fietsen dwars door Hilversum ipv. er omheen niet leuk. Dat zijn routes die mijn GPS berekend, mbv. de fietskaart.
Dat vind ik ook niet altijd zo leuk. Dus doe ik gewoon wat anders. En piepie berekent wel iets. Daar heb ik d'r voor gekocht nietwaar. :P
Vandaag nog piepie ingesteld op Arnhem. zij routeert over Bunschoten en dat wilde we niet. Dus gaan we richting Amersfoort. Op een gegeven moment weet je uit ervaring dat ons alternatief niet meer over Bunschoten gaat en dan volgen we piepie een hele tijd. Bij Leusden hadden we er genoeg van. Daarna richting Den Dolder om niet dezelfde weg terug te rijden en zo weer terug naar huis. We hebben een leuke dag gehad.
Kwam tijdens een korte vakantie in De Kempen erachter dat België niet in de GPSMap CX 60 zat; dacht dat Benelux geïnstalleerd was. :?
Dat toevoegen van een land in de device is toch een vrij moeilijk zaak. 'k Heb CN 2009, Topo NL en het noordelijk deel van Duitsland in de GPS. Heb op de GPSMap een ouder, goedwerkende "mapsourcekaart" en op de PC een nieuwere versie, die minder fraai is. Is het mogelijk zonder al teveel stoornis België toe te voegen?
Toevoegen lukt niet. Als je kaarten van MS overzet naar de gps worden alle kaarten in de gps overschreven. Je moet derhalve alle kaarten die je op de gps wilt hebben selecteren en die gelijkertijd overzetten.
Zijn er ook kaarten van Centraal Azie, weet iemand dat toevallig?
Hoi Ellen,


Denkend aan Kirgistan al iets wezen rommelen.
Kijk op http://garmin.na1400.info/routable.php en je kan van veel plaatsen op de aardbol iets vinden, en gratis downloaden.
Ik heb Centraal Azië, maar ben ontevreden, ik wil iets topo achtigers.

Onderhand heb ik de volgende kaarten verzameld:
* Armenia & Karabagh
* City Navigator Europe 2010
* City Navigator India 2009
* Mapsource Topo Nederland
* Marokko Topo (aanrader)
* Onroute fietskaart NL (aanrader)
* OSM World routable Centraal Azië
* OSM Topo Deutschland
* Topomap BeLux (aanrader)

Groeten,


John.
Hoi John,

Dankjewel, ik ga meteen kijken!

Groet,
Ellen