Additionally, paste this code immediately after the opening tag: upgraden fiets of nieuwe fiets? - Forum Wereldfietser

upgraden fiets of nieuwe fiets?

In de zomervakantie ga ik 3 dagen fietsen met bagage in de Ardennen. Daarna zullen er hoogstwaarschijnlijk nog langere fietsreizen volgen. De vraag is nu echter: met welke fiets ga ik dit doen?

Ik heb momenteel een Oxford Wellington van 13 jaar staan die ik gebruik als stadsfiets en die niet echt goed onderhouden is. Ik heb er maandag als test wel 100 km mee gefietst (zonder bagage) en dit ging. Als ik er echter mee naar de Ardennen ga, moet de volledige versnellingsgroep al zeker vervangen worden: de tandwielen en ketting zijn versleten, de versnellingen verspringen, de kabels en de derailleur zijn verroest. Daarnaast zijn de remmen ook niet meer in een al te beste staat en zijn de velgen en spaken op verschillende plaatsen roest. Het frame op zich lijkt me wel nog helemaal in orde.

Ik twijfel nu of het wel de moeite is om de volledige fiets in orde te maken. Koop ik niet beter een volledig nieuwe fiets? Ik dacht dan aan iets als onderstaande modellen:
* Stevens Randonneur: http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... lang=nl_NL
* Gudereit SX-75: http://www.gudereit.de/SX75_Felgenbremse.htm
Ik vind echter niet direct dealers van deze merken in mijn buurt (Oostende, België) om ze even te gaan bekijken.

Er rekening mee houdende dat ik ook nog ander materiaal moet kopen (Ortlieb fietstassen, misschien een ander zadel ...) en dat ik de fiets ook nog steeds wens te gebruiken als stadsfiets, wat is dan de beste keuze?
Even zoeken: dit onderwerp is al vaak besproken. Je zit vlak bij Duitsland: kijk ook eens naar Fahrradmanufaktur.
Wim
Ik heb inderdaad al wat rondgezocht en zo bij de twee fietsen hierboven terechtgekomen. De VSF T300 komt inderdaad ook in aanmerking. Maar dit is pas een keuze op het moment dat het niet meer de moeite zou zijn om mijn huidige fiets aan te passen. (P.S. Duitsland ligt hier minstens 250 km vandaan. Zo dichtbij vind ik dit toch niet.)

Mijn vraag is vooral: is het de moeite om mijn fiets aan te passen en hoeveel zou dit kosten? Ik weet dat er op dit forum mensen zijn die erg technisch onderlegd zijn en die me misschien een idee kunnen geven van de kosten van zo een aanpassing. Ik vermoed dat als ik de volledige versnellingsgroep moet vervangen, ik ook de trapas moet vervangen. Ik zie ook geen groepen meer met 7 versnellingen, maar enkel groepen met 8 of 9 versnellingen. Kan ik zomaar zo een groep steken, of moet ik dan ook het wiel vervangen? En als ik het achterwiel verander, moet ik dan ook het voorwiel veranderen?
Ik weet natuurlijk niet hoe erg het is, maar een stel 7 speed tandwielen achter plus een ketting en wat kabels kosten je de kop niet (25+10+10?), en kun je zelf heel makkelijk monteren. Als ook de voortandwielen versleten zijn hangt het ervan af of die los te vervangen zijn (losse stalen bladen zijn goedkoop) of dat je de hele crankset moet verwisselen. De rest lijkt me bovenal een zaak van poetsen en normaal onderhoud. Als je het allemaal door de fietsenmaker wilt laten doen loopt het natuurlijk wel snel op.
En nee Oostende is inderdaad redelijk ver van de Duitse grens. Ik had te snel gelezen en Oost Belgie onthouden.
Wim
Vandaag maar eens langsgeweest bij La maison du vélo in Brussel. Ik moest toch in Brussel zijn en aangezien dit een van de weinige fietszaken is in België die gespecialiseerd is in reisfietsen toch de moeite om eens langs te gaan.

De optie om mijn fiets te updaten lijkt meer te gaan kosten dan de moeite is, dus neig ik naar een nieuwe fiets. In de winkel stond een heel ruim assortiment, gaande van VSF tot Da Silva en zelfs een Surly LHT. Ik ben daar goed geïnformeerd geweest, maar de keuze is er niet makkelijker op geworden. De VSF T300 staat nog steeds op de lijst, maar daarnaast denk ik ook aan Da Silva (of zelfs de Surly LHT). De moeilijkste keuze ligt voor mij bij het stuur. Ik rijd ook met een koersfiets en vind een koersstuur wel aangenaam door de vele mogelijke posities. Dit kan echter niet gecombineerd worden met de magura remmen van de T300 (die ik op zich dan wel weer een voordeel vind).

Daarom enkele vragen:
1) Is een vlak stuur zoals dat op de T300 niet vermoeiend voor een lange tocht?

2) Welke handgrepen/bar-ends zijn aan te raden? Ik dacht aan de Ergon GC2.
matthieucalu schreef:de tandwielen en ketting zijn versleten, de versnellingen verspringen, de kabels en de derailleur zijn verroest. Daarnaast zijn de remmen ook niet meer in een al te beste staat en zijn de velgen en spaken op verschillende plaatsen roest. Het frame op zich lijkt me wel nog helemaal in orde.
Ik twijfel nu of het wel de moeite is om de volledige fiets in orde te maken.
Er zijn er die elke 2 jaar hun auto inruilen om dit soort redenen!
(grote beurt)
Leon
Leon, ik begrijp hieruit dat je het wel nog de moeite vind om alles te vervangen. Hoeveel schat je dat dit me dan zou kosten? Ik hoor prijzen van 100den euro's (bij fietsenmaker).
matthieucalu schreef:Leon, ik begrijp hieruit dat je het wel nog de moeite vind om alles te vervangen. Hoeveel schat je dat dit me dan zou kosten? Ik hoor prijzen van 100den euro's (bij fietsenmaker).
kabelset versnellingen 20€
" remmen 10€
achterste tandwielen 35€
ketting 15€
voor + achterwiel 200€
buitenbanden 2x25€
achterderailleur 30€
Brooks zadel 65€
pedalen 40€
Werk xxxx€
Ik zou een nieuwe fiets kopen......