Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 OF 4 FIETSTASSEN - Forum Wereldfietser

4 OF 4 FIETSTASSEN

Ja je heb het goed gezien, 4 of 4.

De antwoord weet ik ook al, ga maar vooraf allebei proberen. En nu? Ja, een discussie is altijd leuk toch, en nu dat het mooi weer is, is het erg lustig geworden op het forum :) .

En nu de vraag? drum rollll......

Straks ga ik een klein 7000km fietsen, en neem me...eigenlijk net zo veel spullen als voor 700km, plus een extra broek en bodywarmer voor de koudere nachten op hoogte. Ik maak me niet zo druk om overvallers, beren, vrachtwagens etc, maar of ik mijn voordrager nodig heb.

Ik ben Jim niet, maar ik kom bijna uit met 2 achter tassen en een paar kleine worstjes(kanozakken) achter op. Dit levert 1.5/2kg(en misschien iets minder lucht weerstand) besparing op tegen voordragen + 4 fietstassen. Maar is dit het waard ivm rij gedrag en het gemak van wat meer ruimte (die je toch gaat vullen) of kan ik me beter gewoon aan de 1/3-2/3 regel houden.

Ik moet best wat klimmen en daarna in Kansas is het best mogelijk dat ik een paar weken wind tegen heb, van daar dat ik een klein beetje wil snijden met gewicht waar mijn comfort het toe laat (mijn whiskey moet echt mee dus).

Alvast bedankt.
Of één tas.
In een BoB.

Volgens mij moet het in elk geval best kunnen zonder voortassen. Misschien nog wel een stuurtas, zodat je nog wat gewicht naar voren verplaatst. De tent in de lengte op het achterrekje tussen de tassen, zodat je minder wind vangt dan dwars er op.

De VS is een land waar alles te koop is, dus veel spullen hoef je onderweg niet mee te slepen.
Shane schreef:Ja je heb het goed gezien, 4 of 4.
De antwoord weet ik ook al,
De laaste opmerking verklaart misschien het kleine aantal reacties tot nu toe, maar relevante info ontbreekt ook: hoeveel kilo heb je achterop en krijgt je achterwiel het misschien zwaar ivm je eigen gewicht? En heb je al geprobeerd of het rij- en parkeergedrag nog te pruimen is met alles achterop?
Groet,
Leon
Leon schreef: maar relevante info ontbreekt ook: hoeveel kilo heb je achterop en krijgt je achterwiel het misschien zwaar ivm je eigen gewicht? En heb je al geprobeerd of het rij- en parkeergedrag nog te pruimen is met alles achterop?
Groet,
Leon
Er moest iets ontbreken om te kijken of mensen wakker zijn :wink:

Volgens mij moet mijn bagage gewicht rond de 20kg zijn + eten en water (voor max. 2/3 dagen), de laatste hoop ik te beperken door een waterfilter mee te nemen.
Ik ben zelf tegen die tijd rond 80kg en mijn fiets is rond 20kg. Mijn fiets is een iets te zwaar uitgevoerd vittorio met 2x 48 tandem wielen (laten geleerd dat dit een beetje overdreven is, maar ik steek liever mijn geld in mijn vakantie dan lichter wielen :lol: ).

Mijn intentie is om de eerste paar weken rond 80km per dag te fietsen, en na de rockies wil ik dit opvoeren tot ruim boven de 100km per dag(als het wind het toelaat).

Volgende maand ga ik wat weekenden weg en ga diverse opties uitproberen, maar ik vind het altijd interessant om andere ideeën te horen.
Ik vraag me af of het thuislaten van je voortassen werkelijk veel luchtweerstand zal verminderen. Als de wind niet tegen de voorste tassen aandrukt, drukt het wel tegen jou of de achterste... Maar goed, misschien ben ik wat naief in mijn onervarenheid ;)
Mijn idee zou zijn om de spullen iig zo laag-bij-de-grond en slank mogelijk te houden... geen piramides op de achterdrager bouwen met zakjes en pakjes.. volgens mij valt het dan allemaal wel mee.
Ben je echt serieus met tegenwind, dan lijkt een een-wiel-bagagekar en eventueel een fietsrugzakje beter dan fietstassen die aan de zijkanten van je fiets hangen.
Als je voor 2-3 dagen water mee wil nemen, lopen de kilo's snel op.
Zelf vind ik daarom 2 tassen voor en 2 tassen achter fijner fietsen, je kan zo het gewicht beter over je fiets verdelen. Niet al het gewicht druk zo hard op de achterkant.
Voor mijn gevoel fiets breken daarom de spaken in mijn achterwiel minder snel.
Shane schreef:Volgens mij moet mijn bagage gewicht rond de 20kg zijn + eten en water (voor max. 2/3 dagen), de laatste hoop ik te beperken door een waterfilter mee te nemen.
Ik ben zelf tegen die tijd rond 80kg en mijn fiets is rond 20kg. Mijn fiets is een iets te zwaar uitgevoerd vittorio met 2x 48 tandem wielen.
Volgende maand ga ik wat weekenden weg en ga diverse opties uitproberen
Deze fiets kan dit gewicht gemakkelijk aan, dus ga even testen of het lekker rijdt.
Deimor schreef:Ik vraag me af of het thuislaten van je voortassen werkelijk veel luchtweerstand zal verminderen. Als de wind niet tegen de voorste tassen aandrukt, drukt het wel tegen jou of de achterste... Maar goed, misschien ben ik wat naief in mijn onervarenheid ;)
Ben je echt serieus met tegenwind, dan lijkt een een-wiel-bagagekar en eventueel een fietsrugzakje beter dan fietstassen die aan de zijkanten van je fiets hangen.
Weglaten van voortassen scheelt echt in de luchtweerstand. De afstand tussen voor- en achtertassen is nl. vrij groot en daarboven, als de wind niet precies van voren komet is het verschil helemaal groot. Ik kan het ook erg goed merken.
Met een eenwielbagagekar heb ik geen ervaring, maar een kinderkar met twee wielen is echt een blok beton als je tegenwind hebt, ook zonder kinderen.
Rugzakken zie je zelden en dat lijkt me geen toeval.
Leon
Ik vind het altijd erg fijn om behoorlijk wat extra ruimte te hebben in mijn fietstassen. Mijn ervaring is gewoon dat je onderweg soms flink eten en drinken moet inslaan (door hitte, afgelegen gebieden, of omdat er nationale feestdagen aankomen, oid), of flink wat afval hebt. Of soevenirs. Gaande weg doe je toch wat extra bagage op.
De hoeveelheid bagage die onderweg werkelijk bij hebt is daarom (veel) groter dan de standaard bagage die je bij je hebt als je in het vliegtuig stapt.
Ik ben ooit naar Spanje gegaan met vrijwel lege voortasjes, enkel om een lekkere marge in ruimte te hebben. Zodat dat flesje wijn voor op de camping ook mee kan.
Bedankt voor het meedenken,

Het "probleem" heeft zichzelf opgelost want ik heb een Rohloff wiel besteld en voor mijn gevoel is z'n 32 spaak wiel toch iets minder sterk dan mijn 48 spaak wiel, dus ik wil voortaan toch het gewicht over het hele fiets gaan verdelen.

Every problem has a simple and logical solution (die meestal voor zelf komt :lol: )
Shane schreef:Het "probleem" heeft zichzelf opgelost want ik heb een Rohloff wiel besteld en voor mijn gevoel is z'n 32 spaak wiel toch iets minder sterk dan mijn 48 spaak wiel
Iets aan mijn water zegt me dat ze* je niet veel over Rohloffwielen verteld hebben en dat dit verhaal een staartje krijgt. :roll: :D
Leon
Iets meer bagage ruimte is toch lekker :lol: je moet gewoon in je hoofd houden dat ze "hoeven niet vul te zijn" :lol:

En ja, wielen, banden, fietsen, tassen....iedereen heeft een andere ideeën wat het beste is, ik zeg gewoondoen, ik kan spul terugsturen of bij kopen als ik op reis ben :lol:

En ja de rohloff wielen zitten ook onder tandems dus ze zullen ook wel sterk zijn, maar vittorio houd 120kg aan als veilig gewicht, ik zeg: alles kan kapot :wink:
om nog even terug te keren
voor mijn gevoel geeft de verdeling over 4 tassen meer stabiliteit, zeker bij het klimmen, als je zo`n beetje aan je reserves komt wilt het wel eens gebeuren dat je wat gaat `zwiebelen`
En inderdaad als je eenmaal aan het fietsen bent waardeer je die extra ruimte toch wel..
voor een stokbroodje bijvoorbeeld?