santosfietser schreef:Als je een lange trip maakt gebruik dan 2 kettingen.
Wissel ze om de 2000 /2500 km.
Dan slijten ze gelijk met je tandwielen.
Peter.
Bij 90% van de fietsers zie je dat slechts vier van de 9 achterbladen echte slijtage sporen vertonen; die 4 kan je vervangen en je hebt dan weer een nieuwe cassette.
Stalen voorbladen slijten de helft minder en kosten ook nog eens minder.
Daarnaast is het voor mijn gevoel werktuigbouwkundig gezien belachelijk om een alu (ZACHT!)tandwiel te rijden.
Enfin, Shimano verkoopt ook stalen voorbladen
.
Vorige week voor mn LX-crankstel 1 gekocht; op de verpakking stond :
FC-M480S, chainring, 44 T, Y1EA98030 ( 15 euro.
)
O ja, een stalen blad weegt meer, dat zal me de 1e plaats in de Tour de France kosten.
En omzet technisch zullen Shimano en de LBS de voorkeur geven aan alu bladen.