Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tik in mijn achter (in the middle of turkey) - Forum Wereldfietser

Tik in mijn achter (in the middle of turkey)

Gek gekker gekst.

Op onze reis naar het verre oosten heb ik nu midden in turkije een tik in mijn achter wiel.
ik heb alles gecheckt. Niets loopt aan. Wel zie ik telkens als ik de tik hoor mijn stickertje van de velg aan de onderkant. De tik is regelmatig.
Zonder baggage testen. Niets aan de hand. Met baggage tikt het weer regelmatig. Zelfs de banden van de velg gehad. Alle spaken zitten muurvast.
Sinds we İstanbul verlaten hebben ben ik wel een beetje zwaarder. En het tikt alleen als ik met tassen fiets. Of als ik zonder tassen met de fiets loop hoor ik ook niets.
We rijden exal velgen met verdikte spaken.

wat kan het zijn

remco
www.voorbijdepolders.nl
dag remco,

ik heb een paar weken geleden hetzelfde gehad. de band nagelopen op glas, steentjes en ijzerwaren, niks van dat al. naaf gedemonteerd en nieuwe kogels erin, nieuw vet, conussen waren in orde en weer in elkaar gezet. de tik was er nog. nieuwe body gemonteerd, deze bleek inderdaad niet mooi meer te draaien. tik was er nog. tja toen wist ik het ook niet meer, er liep niks aan en het kwam uit het achterwiel onder belasting. omdat ik de banden wat aan de zachte kant vond ze weer op spanning gebracht. na een tochtje bleek dat de tik eigenlijk weg was, nu honderden kilometers verder is de tik nog steeds weg. mijn conclusie is dat mogelijk een van de nokken op de band de tik veroorzaakt op het wegdek onder zwaardere belasting.
ik heb conti's travelcontact er onder zitten en die hebben een nokkenrij naast het slikgedeelte zitten.

hopelijk heb je wat aan mijn verhaal en succes

hans stalpers
kooistra_za schreef:Wel zie ik telkens als ik de tik hoor mijn stickertje van de velg aan de onderkant. De tik is regelmatig.
Zonder baggage testen. Niets aan de hand.
Ga eens na of de tik anders wordt als je met je lijf links en rechts van de fiets gaat leunen zodat je de spaken links en rechts anders belast. Als de tik dan verdwijnt of komt heb je kans dat het van de spaken/spaak koppen afkomt. Dan is er wellicht niet veel aan de hand.
Aan de body denk ik niet als het steeds tikt als het wiel in dezelfde positie is.
Leon
Nogmaals dag,

Het advies van Leon heb ik ook gekregen, ben daar dus niet aan toe gekomen. er werd me ook verteld dat door een klein druppie olie bij de spaakkoppen en waar de spaken elkaar kruizen te doen het tikken mogelijk ook weg zou kunnen zijn.

Het is in ieder geval het proberen waard.

vriendelijke groet

hans stalpers
Hallo,


dank je Leon en Hans voor de reactie
vandaag over een heerlijke drukke weg gereden. prachtige vluchtstroken hebben ze hier.
Ik moet het links en rechts leunen maar even proberen. Ik denk ook dat het iets met mijn spaken zou moeten zijn.
Ik rijd op supreme van schwalbe (heb ook xr bij me) en deze zijn geheel sliks.
Vervolgens met olie in de weer.
We rijden rohloff, dus dat moet goed zitten. Ook zag ik onder mijn velglint een compleet met roest bedekt busje zitten waar de spaak in hangt...
Gezien je hint van je stikkertje, de velg is een gebogen buisprofiel die op die plek aan elkaar gezet is, vaak met een koppelstuk geklemd in het holleprofiel, (zover ik weet, zal ook wel gelast worden.), kan zijn dat hier wat werking in zit en de tik geeft? Moeilijk van buiten te controleren lijkt me. Tenzij, het zich echt loswerkt en een groef zichtbaar wordt in het remvlak. Maar zo'n klacht heb ik hier nog nooit voorbij zit komen...
Hallo allemaal.

Roald, ben jij niet de roald van het winterweekend?

Op één of andere wijze meldde Petra mij dat zij de tik niet meer hoorde. Ik moet toegeven dat ik de tik ook al twee dagen niet meer heb gehoord. Toch was hij een dag of 5 aanwezig.

Bedankt voor de tips.

remco
De tik is weg, misschien is dit mosterd na de maaltijd, maar als alles soepel draait zou ik mijn geld zetten op de tip die hierboven ook ergens staat om de spaakkoppen en kruisingen een drupje olie te geven. Ik heb me ook wel eens lens gezocht en alles leek picobello (was het ook) en na een drupje olie op de spaakkoppen en kruisingen had ik een stil wiel.