Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia 27 vs 25 - Forum Wereldfietser

Trangia 27 vs 25

Wij hebben de grotere Trangia 25 met Optimus Nova voor familiegebruik, en dat bevalt prima. Dit Paasweekend heb ik die Trangia meegehad, maar dan met de spiritus brander. Ook dat beviel me erg goed: het was helemaal stil (wat een verademing), het was erg handig (geen voorverwarmen, pompen of wat dan ook), en het kookte ietsje langzamer, maar best snel genoeg, zolang de hoeveelheden water niet te groot waren. Ook spekjes bakken en roerbakgroente ging goed, maar ietsje heter zou mooi zijn. In dat verband vroeg ik me of of er hier Trangia gebruikers zijn die zowel een grote 25 als een kleinere 27 hebben. Ik dacht dat die kleine 27 misschien heter wordt omdat dezelfde brander een kleiner luchtvolume moet opwarmen, en de vlam geconcentreerder is. Weet iemand uit de praktijk of dat zo is?
Wim
Inmiddels heb ik ook met Trangia zelf contact gehad. Die hadden het experiment blijkbaar nooit zelf gedaan, maar het vermoeden was wel dat de kleine 27 iets sneller zal zijn dan de grote 25. Wat volgens hen het meeste uitmaakt is de kwaliteit van de brandstof. Bever verkoopt voor de Trangia Methanol, maar volgens Trangia kun je het beste 96% Ethanol gebruiken. Dat brandt merkbaar sneller volgens hen, en is ook minder giftig. Mijn vraag is dus simpel: wie weet waar je zulke zuivere Ethanol kunt kopen?
Wim
Hoi Wim,

Misschien is het absoluut niet wat je zoekt maar hier verkopen ze de meeste chemicalien en dus ook 96% Ethanol (ook via de webshop):

Ethanol 96% zeer zuiver - artikel 54000971.1000 - €18,10 per liter

http://www.boomlab.nl/

Wouter

:wink: Die valium kan op sommige familiecampings ook wel van pas komen
Hallo,

Hier vind je het.
http://www.qvist.nl/OC%20SHOP%20Accessoires.htm

Willem
Zo dat was snel. Die labalcohol van 18 euri per liter werd me wat begrotelijk, maar die Quist heeft het (gedenatureerd) wel heel goedkoop. Quist heeft ook een imponerende range branders, accessoires, en onderdelen. Ik ben wel benieuwd of de verzendkosten niet uit de hand lopen.
Wim
wwwillem schreef:Hier vind je het.
http://www.qvist.nl/OC%20SHOP%20Accessoires.htm
Quist: http://www.qvist.nl/bioethanol.html

Bio-Ethanol 95% is ook bij De Marskramer te koop in flessen van 1 liter.
Dit is allemaal al weer een tijdje geleden. Inmiddels heb ik wel wat experimenten gedaan (en ik dacht hier ook gerapporteerd), met toch wel verrassende resultaten:
1 Bij een gelijke hoeveelheid te verwarmen water is de grotere Trangia 25 sneller. Nu gebruik je die grote natuurlijk vooral om meer te koken, maar toch. Ik weet niet wat de verklaring is, maar het zou ofwel moeten zitten in de betere zuurstoftoevoer, of in het grotere panoppervlak van de grote brander. Of natuurlijk in een combinatie.
2 Ik had gelezen dat ethanol beter brandt dan methanol, maar dat kon ik niet herhalen. De methanol van Bever was duidelijk sneller dan de bio ethanol van Quist. Onderweg moet je het naturlijk doen met wat je kunt krijgen.
Wim
Wim schreef: 2 Ik had gelezen dat ethanol beter brandt dan methanol, maar dat kon ik niet herhalen. De methanol van Bever was duidelijk sneller dan de bio ethanol van Quist. Onderweg moet je het naturlijk doen met wat je kunt krijgen.
Wim
De branders ken ik niet, maar wat betreft methanol versus ethanol is wel iets te zeggen.
Ethanol heeft een calorische waarde die ca. 25 % hoger ligt dan die van methanol, dus in theorie zou er meer warmte moeten ontstaan bij de verbranding van ethanol.
Echter, methanol heeft een lager kookpunt (65 graden celsius, 78 graden voor ethanol) en een hogere dampspanning. Waarschijnlijk zorgt dit ervoor dat in de praktijk methanol sneller brandt en dus sneller energie levert.

En.... als deze hypothese klopt, is een brander gevuld met methanol eerder leeg.
Arjan H. schreef:Ethanol heeft een calorische waarde die ca. 25 % hoger ligt dan die van methanol, dus in theorie zou er meer warmte moeten ontstaan bij de verbranding van ethanol.
Echter, methanol heeft een lager kookpunt (65 graden celsius, 78 graden voor ethanol) en een hogere dampspanning. Waarschijnlijk zorgt dit ervoor dat in de praktijk methanol sneller brandt en dus sneller energie levert.
En.... als deze hypothese klopt, is een brander gevuld met methanol eerder leeg.
Ik voel een experimentje aankomen. Laat ik nou twee branders, 96% ethanol , methanol en varaties op dit thema hebben. Als het zo uitkomt zal ik de leerlingen eens aan het meten zetten. De theorie kennen ze wel maar het is toch altijd leuk om er wat nuttigs mee te doen.

Frank
Arjan H. schreef:
Wim schreef: 2 Ik had gelezen dat ethanol beter brandt dan methanol, maar dat kon ik niet herhalen. De methanol van Bever was duidelijk sneller dan de bio ethanol van Quist. Onderweg moet je het naturlijk doen met wat je kunt krijgen.
Wim
De branders ken ik niet, maar wat betreft methanol versus ethanol is wel iets te zeggen.
Ethanol heeft een calorische waarde die ca. 25 % hoger ligt dan die van methanol, dus in theorie zou er meer warmte moeten ontstaan bij de verbranding van ethanol.

Tot zover klopt het wel.
Echter het volgende. De hoeveelheid brandstof die verdampt en dus verbrandt wordt niet alleen door de calorische waarde en de dampspanning ervan bepaald, maar ook door de inwendige warmte-overdracht door convectie cq. stroming, straling en geleiding. Bij indentieke branders zal dat niet erg verschillen tussen de brandstoffen, maar als je verschillende branders onderling vergelijkt dan kan dit alles uitmaken.
Leon
Leon schreef:(.....) maar ook door de inwendige warmte-overdracht door convectie cq. stroming, straling en geleiding (....)
Leon
Je hebt gelijk. Tijd dat iemand dus een wetenschappelijk verantwoord experiment gaat uitvoeren. 8)
Backpackinglight heeft een tijdje geleden uitgebreide experimenten gepubliceerd. Daar kwam ethanol als snelste alcohol brandstof uit, als ik me goed herinner. Met de ethanol en de methanol die ik kon krijgen kon ik die resultaten dus niet herhalen (bij gebruik van exact dezelfde brander en onder zoveel mogelijk identieke condities). Het stokje is wat mij betreft nu in handen van de chemici (op school was ik heel slecht in scheikunde).
Wim
Wim,
Hoeveel water zat er in de brandstoffen waarmee jij testte? In spiritus zit doorgaans 10% water (wikipedia) en dat maakt in het branden natuurlijk wel uit.
Leon
Als de ethanol de fles geweest is die ik denk dat het was, dan was het 96%. De methanol was Bever sprit, en daar heb ik nu niets van in huis.
Wim
Het gaat om de hoeveelheid niet brandbare stof erin.
In de spiritus die op wikipedia wordt genoemd zit bv 85% ethanol, 3% methanol, 1% aceton, 1% pyridine en 10% water. Dat brandt allemaal prima, behalve de 10% water.
De 10% zorgen er niet alleen voor dat er maar 90% brandbaar spul in zit waardoor de verbrandingswarmte lager is, het remt de verbranding ook doordat het zelf verdampt moet worden.
Leon
Er staat alleen maar op dat er 96% ethanol in zit.
Wim