Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Italie en Zwitserland - rondje Stelvio, problemen met tunnel - Forum Wereldfietser

Italie en Zwitserland - rondje Stelvio, problemen met tunnel

Ik ben plan deze zomer de VeloSchweiz Route 6 te gaan fietsen. Een mooie route door de zwitserse Alpen met een paar mooie cols.

Bij bestudering van de kaart zag ik dat Passo dello Stelvio niet ver van de route af ligt. Ik zou gek zijn deze legendarische col te laten liggen.

Mooie rondje uitgestippeld via het Val Müstair, de Stelvio (via de Umbrailpas), dan afdalen naar Bormio en naar Livigno. En daar begint het.

Vanuit Livigno wilde ik langs het Meer van Livigno terug Zwitserland in om de oorspronkelijke route weer op te pakken. Dit gaat via de Munt la Schera Tunnel. Nu ben ik al geen fan van tunnels op de fiets, maar blijkt dat deze sinds zomer 2008 afgesloten is voor fietsers.

Weet iemand of het mogelijk is van uit Livigno een trein of bus te pakken Zwitserland weer in richting Zemez of het Val Mustair?

Omrijden kan ook (via het zuiden, daar via de Forcola di Livigno Zwitserland weer in), maar dat kost me zeker 2 dagen en tijd is redelijk kostbaar goed.
Ik weet niet hoe druk het daar is en hoe lang de tunnel is, maar ik zou het er gewoon op gokken.
Bij het begin van de tunnel heb je minstens vier opties:
1-Er ligt nog een oude weg omheen die je kunt nemen (de mooiste optie)
2-Je houdt een auwto tegen en vraagt of hij/zij gedurende je doorsteek achter je wilt blijven rijden (deze methode bevalt mij altijd goed)
3-Je regelt een lift op een vrachtauto(otje)
4-Je knalt er gewoon doorheen...

Succes
Eric
Die Forcola de Livigno is erg makkelijk (en niet zo mooi overigens), en de paar honderd meter de Bernina op vanaf de zuidkant ook. Dat kost je echt niet heel veel extra tijd.

Ik heb destijds van Pontresina naar Bormio over 4 passen met beperkt hoogteverschil gefietst en dat viel reuze mee. Het grootste nadeel vond ik nog dat de passen tegenvielen: breed, veel vals plat, veel belastingparadijsverkeer. Stelvio is vanaf de klassieke oostzijde trouwens wel net wat specialer.
eric190173 schreef:Bij het begin van de tunnel heb je minstens vier opties:
1-Er ligt nog een oude weg omheen die je kunt nemen (de mooiste optie)
2-Je houdt een auwto tegen en vraagt of hij/zij gedurende je doorsteek achter je wilt blijven rijden (deze methode bevalt mij altijd goed)
3-Je regelt een lift op een vrachtauto(otje)
4-Je knalt er gewoon doorheen...
Dat laatste lijkt me niet verstandig: http://www.youtube.com/watch?v=xBuTbg91CXY.
Die oude weg ligt er niet.
Een lift van een vrachtauto is de beste gok, maar een gok.
Leon
Die tunnel ga ik dus niet fietsen. Dat filmpje zegt genoeg. Dat ding is ooit eens aangelegd om bouwmaterialen naar het stuwmeer te brengen, volgens mij nooit bedoeld voor veel autoverkeer. Lijkt wel een tunnel een parkeergarage in zo smal.

Daardoor is er ook geen oude weg. Anders had ik die zeker genomen, dat doe ik de rest van de route ook.

Ik denk dat ik gewoon om fiets via de Forcola de Livigno. Net wat hoogteprofielen aangemaakt en die ziet er inderdaad niet te moeilijk uit vanaf de italiaanse kant. Moet maar een dag extra zijn gok ik, valt dus wel mee. (al heb ik maar 1,5 week)

Ik wou dat ik de Stelvio via de oostzijde kon nemen, helaas is de trein zwitserland in al geboekt. Naja, helaas helaas. Dit is ook mooi. Zie erg uit naar het Mustair dal en vooral dat klooster. De veloschweiz route is een leuke leidraad, waar ik vooral van af kan wijken :)