Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (Gestolen) fiets opknappen - Forum Wereldfietser

(Gestolen) fiets opknappen

Goedendag,

Mijn vraag hoort hier misschien niet helemaal thuis maar ik waag het erop:

Er staat hier bij mijn flat sinds een week of 8 een volledig gestripte fiets (Giant Expedition dames model) in het rek. Eigenlijk is het niet meer dan een frame, een stuur en een bagagedrager. De rest van de onderdelen is verdwenen.
Aangezien ik door mijn hobby nog behoorlijk wat (mountainbike) onderdelen heb liggen lijkt het mij een leuk projectje deze fiets op te knappen voor mijn vriendin. Hoogst waarschijnlijk is deze fiets gestolen.

Hoe kan ik dit aanpakken? Als de gemeente langs komt zullen ze de fiets waarschijnlijk in de container kiepen , maar als ik hem gewoon meeneem en opknap heb ik straks een gestolen fiets.

Het framenummer opschrijven en eens bij de politie informeren? Maar wat kunnen zij doen?
Ik zou toch echt even contact opnemen met de politie. Een frame van een gestolen fiets blijft een gestolen frame, met framenummer en al.
W
Staat ie op slot of niet? Zo niet, dan kun je het ook beschouwen als een res nullius, ofwel een kennelijk afgedankt ding dat van niemand is. In dat geval kun je het zonder schroom in bezit nemen.
Nee, staat niet op slot. Eens stiekem meten of de maat een beetje goed is :) .
Je kunt 'm eventueel ook aangeven bij de politie en erop staan dat je de fiets thuis bewaart, hebben wij ook wel s gedaan met zo'n geval. De eigenaar kan dan eventueel contact opnemen met de politie, maar dat vervalt op een gegeven moment (jaar?)
De bewaartermijn is inderdaad een jaar, zie bijvoorbeeld :
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=232582

Het is verstandig het framenummer bij de politie te melden, anders kun je naderhand van diefstal of heling worden beschuldigd. Politie en gemeenten willen gevonden voorwerpen meestal niet bewaren, uitgezonderd geld, identiteitspapieren en sleutels. Neemt te veel ruimte in, beheer is te veel werk.

Zelf heb ik meegemaakt dat een door mij aangemeldde fiets na 5 (vijf) maanden alsnog werd opgevraagd, gelukkig was ik nog niet begonnen met opknappen. Het bewaarloon hebben we afgemaakt op een fles genever.
Da's een elegante oplossing. Desnoods haal je de gemonteerde onderdelen er weer af.