Stukje van website van m'n winkel:
Wat is beter: een klant die gelukkig de winkel verlaat en hier geld heeft uitgegeven, of een klant die in tranen de winkel uitloopt en geen cent heeft uitgegeven?
Ze kwam binnen en vroeg om een fietshoes. “Oh, waar vlieg je naartoe?”vroeg ik.
“Nee, ik vlieg niet, ik ga met de Thalys naar Parijs.”
“Maar je mag geen fiets meenemen hoor met de Thalys.” en ik liet haar een mail zien met het officiële standpunt van de Thalys. Ik legde haar ook uit, dat zelfs fietsers die hun fiets klein hadden gemaakt door de conducteur niet werden toegelaten. Een discussie op het perron was uitgesloten, want de trein hield maar 5 minuten stil. Bovendien had je dan erg goed Frans moeten spreken, want de conducteur sprak maar één taal.
“Maar ik heb € 200,- betaald en volgens NS International mag hij gewoon mee!”
Ik bood haar een kopje thee en een negerzoen aan. “Ga terug, vraag je geld terug en ga in vervolg naar de Treinreiswinkel op de Singel. Zij weten precies wat wel en niet mag met de fiets in de trein.”
In tranen verliet ze de winkel zonder een fietshoes te hebben gekocht.
Dus wat is beter: als zij gelukkig de winkel had verlaten met een fietshoes, of zoals ze nu hier wegloopt?
---------------------------------------------------------------------------------------
Het officiële antwoord op een 1e mailtje van een klant:
Geachte,
Fietsen zijn niet toegelaten op Thalys.
Enkel een plooifiets (frame geplooid en in een speciale fietstas) wordt toegelaten.
Het verwijderen van de wielen van een gewone fiets is NIET voldoende, de fiets zal
dan worden geweigerd.
Met de meeste hoogachting,
Katja Zackaroff
Adviseur klantendienst Thalys
Thalys customer councellor
Conseiller clientèle Thalys
070/66.77.88 (B)
0825/84.25.97 (F)
http://www.thalys.com
---------------------------------------------------------------------------------------
Het officiële antwoord op een mailtje van de klant uit het GeDag van boven:
Geachte,
Thalys vervoert in de eerste plaats reizigers. Gewone fietsen kunnen niet worden vervoerd aangezien de ruimte aan boord dit niet toelaat.
Daarom dient u uw fiets inderdaad te demonteren (voorwiel) en te verpakken in een draagbare hoes en zo als handbagage kan worden vervoerd.
Worden beschouwd als bagage: reistassen, rugzakken, koffers en ander reisgoed waarvan de grootste afmeting 85 cm niet overschrijdt. Het omhulsel, volume en gewicht zijn van die aard dat de reiziger ze kan dragen en dat ze in de daartoe bestemde ruimten aan boord van de trein kunnen geplaatst worden zonder dat het de reizigers of het boordpersoneel in hun bewegingen belemmert. Om conform te zijn, moet de bagage aan boord een adreskaartje dragen waarop de reiziger zijn naam en voornaam vermeldt. Indien de bagage groter is van omvang, kan deze door de boordcontroleur geweigerd worden.
De bagage valt steeds onder de volledige verantwoordelijkheid van de reiziger.
Oktober 2008