Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar China - Forum Wereldfietser

Fietsen naar China

Hallo,

Ik ben geïnteresseerd om na mijn school (over anderhalf jaar) te gaan fietsen. Mijn plannen gaan richting het oosten. Ik zou via Turkije en Iran naar turkemenistan oezbekistan en kirgizië of tajikistan naar tibet willen.
Na Lhasa in Tibet zou ik door willen naar óf Beijing óf Hong Kong, welke is hier aan te bevelen? En is deze globale route een beetje aan te bevelen?
En natuurlijk hoeveel tijd zou ik hiervoor ongeveer nodig hebben?
Is het verder nog een probleem dat ik (pas) 18 volgend jaar?

Marc
Hoi,

allereerst: prachtig plan, prachtige reis !

wel een paar vragen:
-heb je al ervaring met het maken van (lange) fietsreizen ?
-zo ja, waarheen ?
-ben je van plan alleen te gaan ?
-beschik je al over de juiste uitrusting / fiets ?
dankjewel voor je reactie,

enige ervaring heb ik wel ja, weliswaar binnen europa.
Vorig jaar ben ik samen met een vriend naar Rome gefietst (vanaf Amsterdam)
En dit jaar staat Santiago de Compostella op het programma.
Het fietsen zelf heb ik dus wel ervaring mee.
In principe was ik wel van plan alleen te gaan ja, over een uitrusting beschik ik dus ook.

marc
As je alleen wilt gaan, lijkt het me zinvol te 'testen' hoe je dit vindt.
Het zou zonde zijn als je straks ergens in bijv. Roemenië zit en je komt erachter dat je eigenlijk toch iemand mist.
Het kan natuurlijk prima zo zijn dat je het geweldig vind en zo juist heel makkelijk met de bevolking in contact komt, maar het lijkt me handig die ervaring voor die tijd te hebben opgedaan.

Verder moet je er tijdens zo'n reis rekening mee houden dat je zo nu en dan geen accomodatie zult hebben.
Heb je tijdens je tocht naar Rome bijvoorbeeld ervaring opgedaan met vrij kamperen ? Dat is iets wat je gedaan moet hebben voor je aan zo'n reis begint. Europa is prima geschikt om daar ervaring in op te doen.
Vooral in Frankrijk kan dat ook prima (waar niet eigenlijk) en is het ook toegestaan.

Over de route in China kan ik overigens niet meepraten, daar zijn vast anderen op dit forum die daar heel veel zinnigs over kunnen vertellen.
franck schreef: Vooral in Frankrijk kan dat ook prima (waar niet eigenlijk) en is het ook toegestaan.
Ehm... In Frankrijk is wildkamperen NIET toegestaan... Je kan een boete krijgen, en (wellicht erger nog:) je kampeeruitrusting kan in beslag genomen worden...

Verder ben ik het eens met bovenstaande berichten; ga eerst een keer alleen op een 'kortere' reis; sommige mensen vinden alleen reizen heerlijk, anderen krijgen het na twee dagen al benauwd.... En ook ervaring op doen met wildkamperen is aan te raden (in Spanje mag het, mits buiten de Nationale Parken, wel).

Succes en plezier met de voorpret in ieder geval!
Marc,

Best een gecompliceerde vraag ...
Ga je misschien naar de fiets en wandelbeurs, 28 feb - 1 mrt ?
Ik sta daar met mijn tentje te kamperen, misschien kan je ' op bezoek ' komen om het een en ander door te praten ?
Ik kan landkaarten meenemen van oa tibet / china en ben te herkennen aan de grootste tent en een gecamoufleerde fiets :-) en ben er het hele weekend.

Lars
He Marc,

Lees de site van Marc (Whisky) maar eens, hij heeft de Iran/Tadjikistan route gevolgt en is vervolgens ook Tibet in gedoken.
http://itchy-wheels.exploder.org/blog/
Staat bordevol nuttige, leuke info en foto's. Ik weet niet zeker of je met de striktere visabepalingen van China wel voldoende tijd hebt om en Tibet door te fietsen en nog eens door te gaan naar het oosten.

Ik hoop dat je ouders ook zo enthousiast zijn; ik ben bijna 2 keer zo oud als jij en mijn ouders waren alles behalve happy dat ik ging fietsen :(
Dan is een fietsmaat zoeken wel zo geruststellend voor hun (en gezelliger voor jou)...

Toon
Een paar jaar geleden heb ik een tijdje een jongen (Pieter) gevolgd via een weblog die ook 18 was. Hij reed van Eindhoven naar Delhi. Misschien dat je wat hebt aan contact met hem?
http://home.zonnet.nl/jovermars/publiciteit.html

En Tibet met de fiets betreden zal de komende tijd nogal een probleem zijn. Zoek maar even op deze website naar o.a. het bericht hierover van fietsjunks.
Ik ben het met veel van het bovenstaande eens.
En als je voor je deze reis aanvat al naar Romeen naar Santiago gefietst hebt, dan heb je m.i. toch ook al een degelijke ervaring. Want wat is de logische stap na een (+/-verre) fietsreis naar zuid-Europa ? Precies wat jij nu wilt gaan doen.

1) Zorg dat je heel degelijk materiaal hebt. Bespaar daar niet op, daar krijg je alleen maar spijt van.

2) Zorg voor zo goed mogelijke kaarten. Dat is m.i. de beste voorbereiding. De route zelf stuur je onderweg toch wat bij.

3) Wat dat alleen reizen betreft; daar zal je zelf al wel een idee over hebben. Ik vind dat er hier vaak (te?) gemakkelijk gedaan wordt of alleen reizen zoveel moeilijker is als met twee. Toch vind ik het niet evident om zomaar iemand te vinden waarmee je even naar China gaat fietsen. Je bent tenslotte bijna dag en nacht samen met die persoon, je moet wat overeenkomen qua tempo, rustpauzes en rustdagen, route, waar en wanneer te eten / slapen, enz, enz ...
Ikzelf heb vele goede vrienden, maar geen enkele waarmee ik me kan inbeelden om even mee naar China te fietsen.
Los van het (terechte) argument dat je alleen reizend vaak zoveel dichter bij de locale bevolking komt.

Wat je vraag over Beijing of Hong Kong betreft; daar zou ik me nog geen zorgen over maken, want eens je zover bent denk je er waarschijnlijk toch al weer anders over.
Toon heeft gelijk dat het moeilijk kan worden met de tijd die je op je visum krijgt om zover door te rijden. Misschien moet je even om via Laos en Vietnam, zeker geen straf hoor :o .

Hou ons op de hoogte als je gaat !
lars de wit schreef:Marc,

Best een gecompliceerde vraag ...
Ga je misschien naar de fiets en wandelbeurs, 28 feb - 1 mrt ?


Lars
Dat weekend kan ik helaas niet en ik zal dus niet op de fiets en wandelbeurs komen.

Ik wil ( en dat weet ik wel zeker) echt alleen reizen, meer vrijheid en zelf je weg kiezen lijkt me toch veel leuker.
Wat uitrusting betreft heb ik voor deze fietsreis komende zomer in principe alles al, goede tent enz. Alleen of mijn fiets geschikt zal zijn voor zo'n reis dat weet ik niet precies. Anders zal ik toch een ander moeten aanschaffen.
Dit is mijn huidige fiets: http://www.konaworld.com/09_jake_en.cfm
Kan ik hier wat mee of is het toch niet aan te raden?
Dan had ik nog een vraagje over de lengte, hoeveel tijd zou ik ongeveer moeten uittrekken?

marc