Additionally, paste this code immediately after the opening tag: te smal (banden, verzet, ...)? - Forum Wereldfietser

te smal (banden, verzet, ...)?

Beste medefietsers,

Door bepaalde omstandigheden ben ik aan het twijfelen met welke fiets ik komende zomer een fietsvakantie zal ondernemen (het vlakke Finland, waarschijnlijk in augustus). De keuze gaat tussen enerzijds een Giant Terrago (ruim (mtb-)versnellingsbereik, dikke 26x1.75" banden en nokjes voor bagagerek achteraan) of anderzijds mijn trouwe Wargee stalen fiets.

De Wargee heeft als basis dus een oud stalen 700c frame. De "oud" impliceert hier het volgende:
- de crank gebruikt een zeldzame 144mm BCD ,
- het trapas-huis heb ik nog niet gemeten, maar mogelijks wijkt dit ook af van standaardmaten
- remmen zijn gewone, simpele Weinmanns en hebben een langere reach nodig dan moderne koersremmen
- het frame is niet uitgerust met oogjes voor een bagagerek achteraan (hieraan kan verholpen worden middels beugeltjes of door er gaatjes in te laten boren (dit laatste als ik een bekwame vakman vind)
- de wielen zijn ook van een oudere maat, met name achteraan: een frame spacing van krap 120mm, waardoor een tracknaaf met een cassette-sprocket gemonteerd staat. Dit heeft tot gevolg dat deze fiets als singlespeed door het leven gaat. Finland lijkt me echter niet onmogelijk te zijn met een 42x18...
- en tenslotte de velgen die aan de naven hangen, zijn nogal van de smalle kant: ttz maximale dikte zal 28mm zijn.

Ik neig het sterkste naar m'n Wargee fiets toe om deze tocht te ondernemen (pro: sentiment; contra: misschien moeilijk te vervangen onderdelen, geringe breedte van versnellingsbereik en banden...)
De vraag is dan of er mensen onder jullie zijn die al getrokken hebben, met bagage, op bandjes van amper 28mm breed en wat de ervaringen hiermee zijn?

Alvast bedankt en nog een fijne avond toegewenst!
Ik heb het afgelopen half jaar in Israel rondgefietst op een oude racefiets, met 32 mm banden, 120mm achternaaf, en 10 versnellingen (36/52 voor 14-28 achter). Ook deze fiets had geen bevestigingspunten voor een drager, maar dat had ik al meer dan 30 jaar geleden met beugeltjes en een bout door het gat in de achterpad (met een ringetje er achter) opgelost. Sinds een vijftien jaar heb ik er een redelijk stijve Blackburn EX drager op, en daarmee kan ik best wat bagage vervoeren.
Deze keer had ik natuurlijk alleen wat bagage voor dagtochten, dus hoogstens iets van 7 kg (vooral water). Dat ging prima. Maar wat viel me tegen? Allereerst de remmen. Ouderwetse remmen halen het meestal niet bij moderne. De heuvels rond Jeruzalem zijn heel steil, en ik moest goed mijn best doen niet te hard te gaan. In de tweede plaats was het lichtste verzet niet zo licht als ik zou willen (en als ik op mijn mooie fiets gewend ben). Het was af en toe best harken om boven te komen. In de derde plaats vond ik 32 mm bandjes best smal. Het comfort viel met zo'n klassiek stalen frame nog wel mee, maar op slecht wegdek moest je toch goed oppassen niet uit balans te raken en van je fiets gegooid te worden. Snelle afdalingen op slecht wegdek zijn op smalle bandjes geen feest.
Jij zult minder hoeven klimmen en dalen, dus dat scheelt veel. Ik denk dat als jij je goed voelt bij het singlespeed idee, het kan als je heel licht gaat, met echt een minimum aan bagage. Monteer zo breed mogelijke banden, van een stevig soort zoals de gewone Schwalbe Marathon. Waarom dnek je trouwens dat e rniet meer dan 28 mm op kan? Vanwege de velgen of vanwege de ruimte in het frame? Van die velgbreedte zou ik me niets aantrekken: monteer het breedste dat past. En accepteer dat je niet van het asfalt af kunt. Maar zulke fietsen zijn wel lekker.
Het alternatief is die Giant geschikter maken, met bijvoorbeeld 50 mm Schwalbe Big Apple banden. Dan is de rolweerstand in elk geval laag. Blijft natuurlijk dat je dan een recht stuur hebt in plaats van een fijne racebocht. En een wat lompere fiets. Het is wel een wat minder risicovolle route. Kijk of het bevalt, en ga dan sparen voor een klassieke randonneur met bredere banden (misschien zelfs een 26 inch randonneur), maar wel een racebocht.
hartelijke groeten,
Wim
Vlak wind tegen? Heuveltje omhoog? Paar dagen eten mee?

Ik zou het wel weten, en voor een fiets mét versnellingen/vertragingen gaan...
krstf schreef:Beste medefietsers,

Door bepaalde omstandigheden ben ik aan het twijfelen met welke fiets ik komende zomer een fietsvakantie zal ondernemen (het vlakke Finland, waarschijnlijk in augustus). De keuze gaat tussen enerzijds een Giant Terrago (ruim (mtb-)versnellingsbereik, dikke 26x1.75" banden en nokjes voor bagagerek achteraan) of anderzijds mijn trouwe Wargee stalen fiets.

De Wargee heeft als basis dus een oud stalen 700c frame. De "oud" impliceert hier het volgende:
- de crank gebruikt een zeldzame 144mm BCD ,
is de oude campasteek, maar nog steeds courant voor baancrankstellen. 42 is het minimum wat je er op kwijt kunt (41 was er ooit ook nog)
- het trapas-huis heb ik nog niet gemeten, maar mogelijks wijkt dit ook af van standaardmaten
grote kans dat een Belgische framebouwer gewoon bsa draad gebruikte. Vaak staat de draadsoort in de cups gegraveerd (1.37"x 24)
- remmen zijn gewone, simpele Weinmanns en hebben een langere reach nodig dan moderne koersremmen
verse kabels en nieuwe blokken lijkt me het minste
- het frame is niet uitgerust met oogjes voor een bagagerek achteraan (hieraan kan verholpen worden middels beugeltjes of door er gaatjes in te laten boren (dit laatste als ik een bekwame vakman vind)
bij padden met een driehoekig gat kon je dat gat gebruiken met wat vulringetjes

- de wielen zijn ook van een oudere maat, met name achteraan: een frame spacing van krap 120mm, waardoor een tracknaaf met een cassette-sprocket gemonteerd staat. Dit heeft tot gevolg dat deze fiets als singlespeed door het leven gaat. Finland lijkt me echter niet onmogelijk te zijn met een 42x18...
een flipflop naaf met links een 21 voor noodgevallen zou ik niet raar vinden
- en tenslotte de velgen die aan de naven hangen, zijn nogal van de smalle kant: ttz maximale dikte zal 28mm zijn.
op 13mm velgen kun je ook vrolijk 35mm banden zetten
Ik neig het sterkste naar m'n Wargee fiets toe om deze tocht te ondernemen (pro: sentiment; contra: misschien moeilijk te vervangen onderdelen, geringe breedte van versnellingsbereik en banden...)
De vraag is dan of er mensen onder jullie zijn die al getrokken hebben, met bagage, op bandjes van amper 28mm breed en wat de ervaringen hiermee zijn?
Ik zou niet meer op tubes op vakantie gaan ;) maar met 35mm banden, goede wegen en weinig bagage kom je een eind. Als er niks stuk kan gaan hoef je je ook niet druk te maken over 'moeilijk vervangen'
Beste KRSTF
wij hebben het geluk gehad om enige jaren geleden vacantie te hebben gehad in Finnland
De eerste ervaring : Gaan een vreselijke mooi land.
Alhoewel we geen trektochten hebben gedaan maar dagtochten :cry: : de hoofdwegen zijn perfect en rustig en geen stijle hellingen.
Ga je de natuur in dan wordt het een beetje anders het zijn al snel zandwegen met af en toe best wel een hobbelig oppervlak en hier en daar een helling maar juist dat loont de moeite regelmatig Kornhoenders op het pad en een paar keer zelfs het AUERHOEN.
Dus een beetje body in de banden is wel prettig en een klein verzet is dan ook meegenomen. . Rendieren zie je overal die heb ik omgedoopt in remdieren :lol: omdat die krengen met oogkleppen oversteken.

Overal in het bos langs de "tracks" staan hutten daar kan je in overnachten en daarbij een schuurtje met een beil!!! met droog brandhout

Veel plezier

Opa Leen
Leen Verkerk schreef:Beste KRSTF
wij hebben het geluk gehad om enige jaren geleden vacantie te hebben gehad in Finnland
Overal in het bos langs de "tracks" staan hutten daar kan je in overnachten en daarbij een schuurtje met een beil!!! met droog brandhout
Leen,

Wij hebben plannen om dit jaar naar Finland te gaan.
Heb je nog tips en/of aanvullingen voor mij?
Ik heb hier een een draadje daarvoor opgezet.

Waar ben je geweest? Wat heb je gefietst? Hoe heb je overnacht?
Hallo allemaal,

Vooreerst wil ik jullie bedanken voor de talrijke reacties!

Ik kom nog even terug op de vraag hierboven. Ik wil er even bij vermelden dat ik deze fiets momenteel dagelijks gebruik voor woon-werkverkeer. Hiervoor staat hij op 23mm bandjes, met spatborden. Op de velgen (13mm achter en 19mm voor) kan, zoals gezegd, een bredere band gemonteerd worden (zoals de cyclocrosser vaak ook 'te dik' rubber leggen om hun velgen). Breder dan 28mm laten de spatbordjes echter niet toe. In mijn dagelijkse ervaring hebben deze spatborden wel hun nut al bewezen in het voorkomen van volledig doorweekt op m'n bestemming aan te komen. Op fietsreis lijkt me dit ook wel comfortabel?

Terwijl ik dit zo typ, denk ik aan het volgende barbaarse idee: om de banden iets meer clearance te geven en toch het voordeel van het spatbord te behoude, zou het mogelijk zijn deze wat 'plat' te slaan, zodat de kromming rond de band breder wordt?

Het verzet duw ik dagelijks ook enkele pittige, kortere hellinkjes op, zonder op de fiets gemonteerde bagage weliswaar. Op zich lijkt het me dus niet onoverkomelijk om de 18 (evt uitgebreid dmv flipflop met een 21) rond te duwen. Echt zware hellingen (alla Ronde van Vlaanderen geheuvelte) zal ik zelfs met een 21 toch te voet moeten nemen :p
Voor mij is dit overigens ook een voordeel van het singlespeeden: het wordt minder een race, de nadruk komt zo meer op het genieten van de tocht te liggen (met versnellingen jaag ik nogal graag km's na)
En zoals Leen het al zei: lange supersteile beklimmingen verwacht ik niet direct tegen te komen.

De crank is inderdaad een oude Campa-kloon (Ofmega Competizione) met de 144mm steek die nu op de piste nog gebruikt wordt. 'k Heb al eens kort het web bekeken op zoek naar kamwielen hiervoor en stelde vast dat vervanging niet zo voor de hand ligt. In de hypothese dat het tandwiel het zou begeven onderweg (*klopt af*), lijkt het me dus vrij moeilijk om dan een reserveonderdeel te vinden. Hetzelfde geldt dan voor de remmetjes (blokjes en kabels zijn geen probleem). Als worst case scenario vrees ik nl dat de onderdelen het zelf begeven (niet enkel de verslijtende delen)...

Nogmaals bedankt en groetjes,
kristof
krstf schreef: De crank is inderdaad een oude Campa-kloon (Ofmega Competizione) met de 144mm steek die nu op de piste nog gebruikt wordt.
controleer de crank op haarscheuren: http://www.m-gineering.nl/oops.htm

'k Heb al eens kort het web bekeken op zoek naar kamwielen hiervoor en stelde vast dat vervanging niet zo voor de hand ligt.
Shimano Dura-Ace, Specialites TA, Gebhart, Miche.........

Hoeveel keus moet je hebben?