Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tarp / 1 stoks Tent - Forum Wereldfietser

Tarp / 1 stoks Tent

Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe tent voor mijn wereldfietsreis. Heb al een beetje gezocht en gekeken en mijn voorkeur gaat uit naar 1 stokstenten. Waarom weet ik niet, vaag gevoel van veiligheid/snelopzetten/stormvast/...

Wie kan mij iets aanbevelen? Ik heb zelf al de tarp-tent van Jack Wolfskin http://www.jack-wolfskin.com/jw_catalog ... 58&lang=en gezien, maar weet niet of dit echt iets is. Heb vroeger een JW tunneltent gehad en was daar wel heel erg tevreden over.
Een ander voorbeeld. Ziet er mooi uit, maar geen idee wat het is: Afbeelding
De tent moet voor 1 persoon (190cm) met bagage (5 ortlieb fietstassen) kunnen dienen, en een voortentje/luifel eraan is ook wel erg handig.
Als je de eenpersoonstent zoekt die volgens iedereen het langste blijft staan in echt slecht weer, dan moet je kijken naar de Hilleberg Akto. Gewicht: 1,5 kg.
Wim
Ik zou voor een boogstoktent gaan. Tunnel of koepel. Koepel is zwaarder maar stormvaster en staat zelfs zonder haringen. Tunnel is meer leefruimte voor zelfde gewicht, maar moet je met zijn achterkant in de wind zetten en soms is het solo opzetten wat lastiger. Hoeveel wil je uitgeven, wat mag ie wegen, hoeveel in- en uitgangen. Veel leefruimte, hoog, ruime luifel(s), dubbeldaks of enkeldaks,...
Ik heb een boogstoktent. Een Viper van coleman. Lekker licht, ook genoeg plaats, maar geen luifel/voortent.
Gewicht: niet meer dan 2 kilo
Prijs is nu even niet belangrijk, ik wil me gewoon wat oriënteren, maar het moet niet noodzakelijk "duur" zijn (de JW tarptent ligt rond de 150 euro)
minimaal 1 ingang lijkt me wel handig :)
Enkeldak? hmmm, euhm, tja, nee lijkt me.
Je zoekt dus een dubbeldaks tent met voorluifel. Mag een 2kg wegen.
Hoe groot wil je de luifel? 1persoonstenten hebben doorgaans niet echt een grote luifel, 2 tasjes passen er wel in, maar meer niet.
Ik denk aan modellen zoals de Helsport Ringstind, Hilleberg Akto, MSR Hubba. Die hebben allen een zijdelingse ingang. Persoonlijk zou ik dan een Nallo 2 type kiezen, dat is een 2kg wegende 2 persoonstent en dan kan er bagage in de tent, ook de luifel is daar niet groot en de ingang is vooraan. Er zijn ook nallo gt of lightwave xt types waar er een langere luifel is vooraan. Misschien lijkt een Vaude Hogan Ultralight of de Taurus je ook wel iets?
Ik heb een tent met 2 ingangen. Een luifel aan de voorkant met ingang en een zij-ingang. Die zij-ingang blijkt in de praktijk heel praktisch omdat je via deze ingang de tent in en uit gaat. Dan hoef je dus niet langs of over alle bagage heen te worstelen. :wink:
Je zoekt dus een dubbeldaks tent met voorluifel. Mag een 2kg wegen.
Ik zou ook eens naar deze kijken, een vriend van me is er errug tevreden over. http://www.birdland.nl/stardrop.html

Een tijdje geleden waren ze rond de €200 te krijgen, toen had ik 'em bijna gekocht. Maar ja, is ook zo'n lullig signaal naar je vriendin... :?
Bijvoorbeeld:
Mountain Hardwear:
Kiva Lite

Helsport:
Lavvulight, Ringstind 1, Ringstind 2, Fjellheimen 3, Rondane 3

VAUDE:
Ferret Ultralight, Taurus Ultralight

Hilleberg:
Nallo, Akto

Lightwave:
G1 Ultra of Trek, G2 Ultra, T1 Ultra of Trek (of Ultra XT), T2 Ultra, T0 Ultra of Trek XT, G1 Ion

Fjallraven:
Akka Shape R/S 2

Eureka:
Autumn Wind 2XD
s0lar schreef:Je zoekt dus een dubbeldaks tent met voorluifel. Mag een 2kg wegen.
idd, maar ik heb in mijn eerste post ook gesproken over een Tarp/1 stoks tent. Voorlopig krijg ik (op 1 na) enkel nog boogstoktent voorstellen :(
Volgens mij op 2 na... :roll:
De Kiva Lite en de Lavvulight.

Overigens kan een tentipi Zirkon light ook aan je eisen voldoen. Mits je er geen standaard grondzeil/binnentent bij kiest. Je kunt je dan springend omkleden...
Maar je zei ook:
Waarom weet ik niet, vaag gevoel van veiligheid/snelopzetten/stormvast/...
En volgens mij zijn dat een beetje achterhaalde ideeën over boogtenten. Maar goed, je zei ook dat het vage gevoels waren... :wink:
Ik zou qua stormvastheid overigens niet voor een tarp of goedkopere tent (Eureka) gaan... Maar ieder zijn doel en prijsklasse natuurlijk :D.

Vergeet ook het grondzeil niet, zie het andere topic over de bescherming hiervan.
Misschien een wat late reaktie, maar de Summerwind van Robens is een enkeldaks tent voor twee personen en snel op te zetten. Prijs is E 95,--.
Helaas geen luifel.
Tokkelaar schreef:de Summerwind van Robens is een enkeldaks tent voor twee personen en snel op te zetten. Prijs is E 95,--.
Dan heeft Robens toch wel wat beters in de aanbieding!
Hi, heb zelf een Kiva.
Bever heeft tentenshows op 13 en 20 Juni...kijk even op bever.nl