Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Informatie over Finland gezocht. - Forum Wereldfietser

Informatie over Finland gezocht.

Alhoewel de zomer net voorbij is, zijn we alweer aan het vooruitkijken naar de volgende fietsvakantie. We willen daarvoor een drie tot vier weken in Finland gaan fietsen.
Ik heb al veel informatie gevonden, oa hier bij de landeninformatie Finland en op andere sites op het web. (Aan het einde zal ik een samenvatting posten als aanvulling om de Finland landeninformatie)

Het idee is is nu om een paar van de Finland routes zoals de Via Finlandia, de Koningsroute en of anderen aan elkaar te knopen om op ongeveer 1500 km te komen.
Ik zoek nog wat informatie. Misschien zijn er mensen die me kunnen helpen:
- Routeboekjes waren van genimap maar de website www.genimap.fi geeft voor mij onleesbare informatie (lees: Fins) die me het vermoeden geeft dat hij offline is.
- Heeft iemand GPS tracks van deze bekende routes? Ik heb in het Finald topic een track gevonden van iemand maar ik zoek ze van de 'grote' routes.
- Hebben mensen nog andere tips, websites of andere informatie waar ik naar kan kijken.
- Kan iemand boekjes aanraden die me kunnen helpen met het plannen van een tocht in Finland. Ik vind het leuk om ook wat achtergrond informatie te hebben van de gebieden waar we door fietsen.

Alvast bedankt!

he uit baflo?
daar heb ik ook 18 jaar gewoond.

ik heb een aantal jaar geleden (2005) een set fietskaarten in helsinki gekocht prima kaarten met alle fietsroutes. de betere boekhandel heeft ze.
zijn volgens mij niet in nederland te koop voorzover ik weet.

Genimap, pyorailykartat GT (1:200000)

veel plezier in finland
Hallo Hans,

Zelf ben ik van plan om volgend jaar vanaf Rovaniemi terug naar Nederland te fietsen.
Op mijn zoektocht naar informatie kwam ik ondermeer langs deze winkel:
http://www.karttakeskus.fi/

Onder het hoofdstuk "Maps of Finland/cycling maps" staan wat boekjes met routes.

Ik heb de "Coastal Route" besteld en dit boekje was, inclusief verzendkosten, een stuk goedkoper dan in Nederland.
Het geeft een duidelijke beschrijving van de route d.m.v kaarten. De begeleidende teksten staan er ook in het engels en duits.

Hadie Hangfiets,


De site die je noemt was ik ook al tegengekomen. Is wat je gekocht hebt een boekje of een kaart? Ze zijn inderdaad niet duur, €4 euro voor zo'n boekje.
Wat ik met name zoek is een overzicht met de 'grote' routes en de kilometers daarbij.

Hallo Hans,

Het is een boekje, met daarin naast tekst ook kaarten.
Detailering van de kaarten verschilt, wat meer detail in de meer bewoonde gebieden.
Ook zijn de overnachtingsplekken en musea op de kaarten ingetekend.
Het formaat is wat onhandig, gedraait pas het ws. net in de stuurtas.

Beste, ik ben deze zomer teruggekomen van de Noodkaap langs Finland.
Misschien kan je wat info vinden op mijn website.
Wij kennen Finland redelijk goed, als je vragen hebt, laat maar komen.

www.up2north.be
De plannen beginnen meer vorm aan te nemen. Ik zal hier de voortgang en (potentiële) interessante informatie posten.

Voor nu heb ik nog een vraag:

Hebben mensen ervaringen met de ferry Travemunde - Helsinki en/of Rostock - Helsinki?

En zo ja, heeft iemand tips en/of suggesties?
Hallo Hans,

Wij hebben in 2005 de oversteek Rostock - Hanko gemaakt, dit was de "snelle" verbinding (23 uur). Deze service is echter gestaakt en er is alleen nog maar een verbinding naar Helsinki mogelijk.
Duurt langer, ik dacht 28 uur en in ieder geval twee nachten vanaf Rostock (vertrek 05.00 uur). Deze twee overnachtingen maken de overtocht ook duurder.
Ik vond het toen een enorme lange zit. Bij mooi weer kan je nog naar buiten op de dekken, bij slecht weer zit je echter opgepropt in één van de zalen. Wat wij toen wel een goede investering vonden, was voor een paar tientjes extra een buitenhut. Kun je je afzonderen en toch van het uitzicht en daglicht genieten.
Zelf vlieg ik met Finnair (enkele reis) voor € 228 naar Rovaniemi (op het juiste moment geboekt).
Ik ben op dit moment bezig met de route. Een deel ga ik gebruik maken van de meren route maar we willen eerst langs de zuidkust naar de Russische grens fietsen. Hiervoor gebruik ik onderstaande kaart (ik heb het plaatje wat gecomprimeerd om de grootte te beperken)
Afbeelding

Midden onder zie je een roze/blauwe lijn met daarin een 7. Dit zou een fietsroute moeten zijn. Wat ik me afvraag is of dit soort routes ook bewegwijzerd is of dat je ze alleen via de kaart moet gaan vinden.

Heeft iemand in Finland gefietst en hiermee ervaring?
Veel info over fietsroutes in Finland: overnachtingen, fietsvervoer, veerdiensten etc heb ik verzameld en vind je op:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... nland.html
Harry schreef:Veel info over fietsroutes in Finland: overnachtingen, fietsvervoer, veerdiensten etc heb ik verzameld en vind je op:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... nland.html
Gouden tip Harry!
Bedankt. Vreemd dat ik die met googlen nog niet gevonden had. Ben toch al een tijdje bezig. Misschien over het hoofd gezien.
Ik heb even gekeken op de site van Harry. Veel informatie, met name de camping gedeelten en de ferry zijn nuttig. Sommige links gaan naar sites in het Fins waar ik echt geen koffie van kan maken.

Maar goed, mijn vraag blijft staan:

Zijn die routes nu wel of niet (goed) aangegeven?
Hallo Hans,

ik ben de Finland pagina op mijn site nog een keer doorgelopen en volgens mij is er op alle sites een mogelijkheid/button voor een andere taal te kiezen b.v. Engels, Duits e.d. Ik laat de keuze voor een taal waar mogelijk aan de gebruiker. Het kan natuurlijk zijn dat wanneer je verder in een linkpagina duikt deze overschakelt op Fins. Zover heb ik niet getest. Wil je mij even een berichtje sturen wanneer die mogelijkheid er niet is?
Mocht je verder nog goede links tegenkomen die niet vermeld staan houd ik mij aanbevolen.
Alle fietsroutes staan in het blauw aangeduid, het is een bord met een blauw fietsje.
josip123 schreef:Alle fietsroutes staan in het blauw aangeduid, het is een bord met een blauw fietsje.
Bedankt.

Staat het routenummer daar ook op aangegeven?

Heb jij er gefietst en zo ja, wat is jouw ervaring met de bewegwijzering?
Ik heb nog een boek liggen over fietsen in Finland. Moet eens zoeken waar ik dat weer gelegd heb.
Mag voor een klein prijsje weg.
HansvanderVeeke schreef:
josip123 schreef:Alle fietsroutes staan in het blauw aangeduid, het is een bord met een blauw fietsje.
Bedankt.

Staat het routenummer daar ook op aangegeven?

Heb jij er gefietst en zo ja, wat is jouw ervaring met de bewegwijzering?
Er staan geen nummers en namen vermeld op die bordjes. Ik had geen probleem met bewegwijzering, ik had ook een gps mee.
Je kan veel terugvinden op mijn site
www.up2north.be
Hans

Misschien heb je hier wat aan.

http://members.lycos.nl/lisjaneth/buite ... /index.htm

Ik kan je evt. wat materiaal lenen. De GPS track is te downloaden.

Laat wat van je weten als je geweest bent.


mvg
Jan Schoutsen
Hey,

Komende zomer (augustus) plan ik eveneens een ritje in Finland. Ruwe lijnen zijn als volgt:
- Helsinki - Lappeenrenta (ofwel via Lahti ofwel via de kustlijn, hier ben ik nog niet uit)
- Lappeenrenta - Imatra
- Imatra - Savonlinna
- Savonlinna - Mikkeli
- Mikkeli - Jyvaskyla
- Jyvaskyla - Tampere

Volgens Google Maps is dit in totaal een 800-tal km. Ik heb er een dikke 2 weken voor, wat me heel redelijk lijkt. Tips en opmerkingen zijn uiteraard altijd welkom :wink:

Groet!
kristof
Kristof,

Dat is in grote lijnen ook het rondje wat wij gaan doen, maar wij gaan via de zuidkust naar Lappeenranta. Ik kom dan ook op meer kilometers dan jouw 800.

Je hebt de 'great lakes route' erin opgenomen. Gebruik je dan het boekje ervan?

Welke boot neem je en waarom?
Hoe ga je naar de boot?